Publicerad: 2020-02-19

Unik samverkan kring IT och artificiell intelligens

NYHET Framtidens fabriker, smarta städer, digitala vårdtjänster och sociala robotar är några exempel på konkreta resultat som kraftsamlingen Digital Impact North ska bidra till. Satsningen invigs fredag 21 februari i MIT-huset, Umeå universitet, med bland andra Hans Adolfsson, rektor Umeå universitet, och Peter Juneblad, näringslivschef, Umeå kommun.

Text: Mikael Hansson

Regionen är redan i dag stark vad gäller digitalisering och artificiell intelligens, något som kommer att förstärkas under de närmaste åren. Umeå universitet är ett av de ledande universiteten i Sverige inom digitalisering och AI, och storsatsar med rekrytering av över 100 nya AI-forskare, varav ett flertal internationellt välkända forskare redan har anlänt till Umeå. Digital Impact North, som invigs 21 februari, kommer att stärka satsningen med stort fokus på samhällsnytta och utveckling av framtidens teknologi i samverkan med regionala aktörer.

Initiativet drivs av ett antal starka regionala partners och kommer att bilda en dynamisk organisation där relevanta partners kan välja att ingå fullt ut eller bara delta i mindre omfattning. Till exempel deltar Umeå universitetet genom ett samarbete mellan institutionerna för Datavetenskap, Informatik och Tillämpad fysik och Elektronik.

– Ambitionen med Digital Impact North är att skapa en extremt stark drivkraft för regionens utveckling. Ett syfte är att regionen som helhet ska kunna dra maximal nytta av de stora satsningar som många aktörer gör inom IT-området i stort och AI i synnerhet, samtidigt som vi på universitetet ser att det bidrar till att göra vår forskning och utbildning så stark och relevant som möjligt, säger Erik Elmroth, prefekt för Institutionen för datavetenskap.

Satsningen bygger på en kraftfull tillväxt inom AI, autonoma system och programvara, något som förväntas ge regionen en stark utgångspunkt för nya innovationer med AI-tillämpningar inom många prioriterade områden.

– Våra tre IT-institutioner kompletterar varandra väl. Tillsammans kan vi ännu bättre ta tag i samhällets digitaliseringsutmaningar, säger Katrin Jonsson, prefekt vid Institutionen för informatik, Umeå universitet.

– En bred samverkan innebär att vi kan formulera nya frågeställningar och anta nya utmaningar som ger unika och kanske oväntade lösningar, säger Per Hallberg, prefekt vid Institutionen för Tillämpad fysik och elektronik.

Digital Impact North accelererar flera stora nationella satsningar vid Umeå universitet, där många är finansierade av Wallenbergstiftelserna. Ett exempel är WASP, en satsning på sammanlagt 5,5 miljarder kronor för hela Sverige inom AI, autonoma system och mjukvara. Umeå universitet har även fått ett särskilt uppdrag i att koordinera WASP-HS, som är ett tioårigt nationellt forskningsprogram på 670 miljoner kronor som fokuserar på AI och autonoma system ur ett humanistiskt och samhällsperspektiv.

Tid: 21 februari kl 09.30-15.00
Plats: MIT-Space, MIT-huset, Umeå universitet.

Program:

09:30 - 10:00 Kaffe och registrering

10:00 - 10:15 Inledning av Erik Elmroth, Katrin Jonsson, Per Hallberg, prefekter vid Umeå universitet

10:15 - 10:45 Invigning av Digital Impact North: Hans Adolfsson, rektor Umeå universitet, och Peter Juneblad, näringslivschef, Umeå kommun

10:45 - 12:00 Presentationer av bl.a. Göran Ståhl, dekan, Sveriges lantbruksuniversitet, Magnus Rudehäll, IT-strateg, Region Västerbotten, Clas Ahlm, Forsknings- och utvecklingsdirektör, Region Västerbotten.

12:00 - 15:00 Lunchmingel med inslag av korta presentationer av forskare och industrirepresentanter

För detaljerat program och anmälan, se https://digital-impact-north.confetti.events/.

Journalister hälsas välkomna att delta i invigningen av Digital Impact North.

För mer information, kontakta gärna:

Mikael Hansson, kommunikatör, Institutionen för datavetenskap, Umeå universitet
E-post: mikael.hansson@umu.se