Publicerad: 2023-05-30

Nya styrelsen kritisk till regeringsbeslut: "Ett oroande ingrepp i lärosätenas autonomi"

NYHET Vid universitetsstyrelsens konstituerande möte den 30 maj utsågs Lars Lustig till vice ordförande för styrelsen, ledamot i Umeå universitets personalansvarsnämnden och till ordförande för universitetsstyrelsens budgetkommitté. Pär Lärkeryd utsågs till ordförande för universitetsstyrelsens revisionsutskott. Styrelsen uttalade sig även över regeringens beslut om förkortad mandatperiod.

Text: Anja Axelsson

Traditionsenligt brukar första styrelsemötet var ett möte på plats i Umeå och budgeten för nästkommande år beslutas. I år var det annorlunda. Den nya universitetsstyrelsen har haft sitt första möte digitalt. Det beror på regeringens beslut om att korta ned mandatperioden för externa ledamöter, som gjorde det svårt att hitta tid för ett möte på plats innan sommaren.

I samband med styrelsemötet uttalade sig även universitetsstyrelsen över regeringens beslut att korta mandatperioderna för de externa ledamöterna i de statliga lärosätenas styrelser från tre år till 17 månader:

"Regeringens beslut är synnerligen anmärkningsvärt och ett oroande ingrepp i lärosätenas autonomi och den akademiska friheten. Beslutet föregicks inte av någon konsultation med universitet och högskolor och frångick därtill en noggrant övervägd och väl fungerande nomineringsprocess. En förkortad mandatperiod är respektlös mot såväl lärosätena, nomineringspersoner som ledamöterna. Umeå universitetsstyrelse anser därför att regeringen ska ompröva beslutet och tillse lärosätenas särskilda roll att utan politisk påverkan söka och förmedla kunskap".

Nästa ordinarie styrelsemöte är den 22-23 augusti och då kommer budget för 2024 att beslutas.

Läs mer om universitetsstyrelsen