Publicerad: 2022-06-30

Universitetsdirektören i Umeå får regeringsuppdrag

NYHET Universitetsdirektör Hans Wiklund, vid Umeå universitet, har fått ett uppdrag som nationell samordnare för fler platser för verksamhetsförlagd utbildning i sjuksköterskeutbildningen. – Det känns både angeläget och stimulerande att få möjlighet bidra till att stärka sjuksköterskeutbildningen och därigenom till kompetensförsörjningen i hälso- och sjukvården, säger Hans Wiklund.

Text: Johanna Fredriksson

Torsdagen den 30 juni hade utbildningsminister Anna Ekström (S) och socialminister Lena Hallengren (S) pressträff där Hans Wiklund, universitetsdirektör vid Umeå universitet, presenterades som ny nationell samordnare för fler platser för verksamhetsförlagd utbildning, VFU, i sjuksköterskeutbildningen.

Regeringens särskilde utredare, den nationella samordnaren, ska bland annat:

• Initiera och genomföra samordnande insatser för att fler VFU-platser och därmed fler utbildningsplatser ska finnas tillgängliga i sjuksköterskeutbildningen.
  • Stödja aktörerna i arbetet med att utveckla modeller för, och organisering av, VFU så att det blir möjligt för fler vårdgivare och verksamheter att ta emot studenter samt sprida goda exempel.
  • Analysera den nuvarande ordningen för samarbete om VFU-platser för att avgöra om den bör förändras och, i så fall, lämna förslag på förändringar, och
  • Lämna nödvändiga författningsförslag.

I uppdraget ingår också att kartlägga för- och nackdelar med avtal om vårdvetenskaplig utbildning, lärande och forskning och bedöma om ett sådant avtal kan bidra till att fler utbildningsplatser erbjuds.

– Hans Wiklund är universitetsdirektör med bakgrund som regiondirektör vilket gör att han kan se frågan från båda sidor och hitta lösningar som fungerar i praktiken för att få fler VFU-platser, säger utbildningsminister Anna Ekström.

Uppdraget som nationell samordnare är utformat för att kunna kombineras med Hans Wiklunds nuvarande arbete som universitetsdirektör.

– Jag är glad för förtroendet. Uppdraget som nationell samordnare ska inte hindra mig från att utföra mitt grunduppdrag som universitetsdirektör. Som stöd i uppdraget som nationell samordnare kommer jag att ha ett utredningssekretariat, säger Hans Wiklund.

Uppdraget ska redovisas senast den 15 december 2023.

Se presskonferensen och läs pressmeddelande från Regeringen.

Hans Wiklund
Universitetsdirektör