Publicerad: 2021-02-02

Utbytesstudier inom Europa

NYHET Lär känna våra grannländer, utmana dig själv och sök utbytesstudier inom Europa. Välj bland Island, Danmark, Norge, Grönland, Finland, Storbritannien och Tyskland. Sök senast den första mars för att åka nästa läsår.

Text: Petra Käck

International Office utlyser nu de universitetsövergripande utbytesplatserna inom Europa inom Nordlys-nätverket och Erasmus+.

– Möjligheten finns för studenterna att bo och studera i våra grannländer här i Europa. Varför inte utforska Islands fantastiska natur samtidigt som du bygger på din kompetens med unika kurser? Eller förbättra engelskan under en termin vid Keele University i norra England? säger Emma Akgöz, internationell koordinator vid International Office.

Nordlys

Ansökan till Nordlys är öppen för alla studenter där den egna institutionen saknar Nordplus-avtal.

– Nordlys är även perfekt för studenter som inte har möjlighet att åka på en hel termin. Om du endast kan läsa utomlands en kortare period finns det möjlighet till ett kortare utbyte, från 5 arbetsdagar upp till en månad, genom så kallad expressmobilitet. Eller varför inte läsa en sommarkurs?

Erasmus+

Platserna till Erasmus+ är universitetsövergripande vilket innebär att de är öppna för alla registrerade studenter vid Umeå universitet att söka. Utbytet kan vara mellan 3-12 månader.

För både Nordlys och Erasmus+ gäller att du måste ha läst 60 hp vid Umeå universitet innan du åker iväg och du måste vara en registrerad student vid Umeå universitet vid ansökningstillfället.

Den 1 februari öppnar utlysningen av utbytesplatserna. Sista dag att ansöka är den 1 mars för läsåret 2021/2022.

Maria Hedlund pluggar på Programmet för litteraturvetenskap och kreativt skrivande. Just nu läser hon nordisk folktro, isländsk kultur och isländska på Island.

– Det allra bästa med att åka på utbyte är nog att få uppleva ett slags mental växtvärk. Jag utvecklas så mycket och snabbt på så många olika fronter samtidigt, att det nästan känns som att jag växer på riktigt.

Att plugga på Island är verkligen något Maria rekommenderar:

– Att få chansen att läsa de kurser man själv intresserar sig för i nya omgivningar är både roligt och utmanande.

Ett måste är att uppleva den isländska naturen med sina egna ögon. Även Reykjavík imponerar:
– Det är en stad av kultur, skönhet och vildhet från berget Esja i kulisserna.

International Office erbjuder ett digitalt informationstillfälle den 12 februari kl. 12 på Zoom som Maria Hedlund också är med på och flertalet drop-in-tillfällen i Zoom (för exakta datum se studentkalendern).

Läs mer om utbytesstudier inom Europa

Kontakta gärna International Office om du har frågor:
E-post: outgoing.io@umu.se