Publicerad: 2021-06-15

Utsatt situation för unga domare

NYHET Ett stort antal unga rekryteras till domarrollen inom idrott. En ny studie vid Umeå universitet visar att unga domare påverkas stort av den destruktiva kritik och de personangrepp de utsätts för när de dömer.

Text: Anna-Karin Eriksson

Trots att unga domare rapporteras få utstå påhopp av olika slag, så finns nästan ingen forskning om unga domares erfarenheter av problematiken. Inger Eliasson, docent vid Pedagogiska institutionen och forskare inom Idrottshögskolans forskningsnätverk, har studerat unga aktiva domares erfarenheter av emotionella övergrepp i sin domarpraktik med syfte att förstå hur upplevelserna påverkar unga flickor och pojkar som valt en domarkarriär. Studiens resultat baserar på intervjuer med 13 unga domare som är aktiva domare i fotboll och innebandy.

Läs artikeln ”Utsatt situation för unga domare” i Idrottsforskning.se som ingår i temat vägen till en tryggare idrott.

Inger Eliasson