Publicerad: 2020-02-07

Utsedd till 2019 års idrottsalumn

NYHET Jenny Svender kommer i samband med Umeå Idrottsgala 20 februari 2020 att få ta emot utmärkelsen Årets Idrottsalumn från Idrottshögskolan vid Umeå universitet.

Jenny har i sitt arbete en central roll på Riksidrottsförbundet. Hon är RF:s sakkunnige i jämställdhetsfrågor och hon är även ansvarig för RF:s forsknings- och utvecklingsarbete. Att hon lyckas täcka båda rollerna har en tydlig koppling till hennes kompetens och bakgrund.

Jämställdhet och genus var huvudfokus i Jennys avhandling då hon undersökte hur kön konstrueras i idrotten genom att studera specialidrottsförbundens ansökningar inom en stor satsning på barn- och ungdomsidrott ”Handslaget”. Med denna bakgrund har Jenny varit, och är, mycket tongivande i idrottsrörelsens jämställdhetsarbete. 2017 var ett historiskt år då RF-stämman beslutade att införa stadgereglering avseende mäns och kvinnors representation i specialidrottsförbundens beslutande organ.

Riksidrottsförbundet är en stor ”beställare” av forskning inom en rad områden, viktiga för idrottsrörelsens utvecklingsarbete. Jenny leder hela processen från identifierande av kunskapsbehov och relevanta frågeställningar, samarbetet med forskare, till publicerandet av forskningsrapporter. Jenny har ansvarat för att formulera den FoU-policy som Riksidrottsstyrelsen beslutat om.

Kom och lyssna på Jenny Svender. Hon medverkar vid Idrottshögskolans idrottslunch 20 februari. Läs mer och anmäl dig till idrottslunchen 20 februari.