Publicerad: 2024-04-02

Var med och föreslå ny rektor senast den 7 maj

NYHET Ta chansen att göra din röst hörd – ge förslag på vem som ska bli Umeå universitets nya rektor! Senast den 7 maj behöver ditt förslag vara inskickat.

Den sista juni 2025 löper förordnandet för Umeå universitets nuvarande rektor, Hans Adolfsson, ut. Rektorer väljs i regel för en treårsperiod åt gången, och nu har “Hasse” valt att inte ställa upp för omval. Därför rekryterar universitetet en ny rektor.

Du som student kan vara delaktig i rekryteringen. Studenter, liksom anställda vid universitetet, välkomnas att skicka in förslag på namn till rektorsposten.

Personen som du föreslår behöver inte vara tillfrågad – även om det är bra om du har kunnat göra det – däremot måste hen uppfylla kravprofilen.

Skicka in dina förslag till ny rektor här.

Senast den 7 maj behöver ditt förslag vara inskickat.

Här kan du läsa mer om hur rekryteringen av ny rektor vid Umeå universitet går till.