Publicerad: 2022-01-26

Vårens vetenskapsluncher – från luft och hälsa till litteratur

NYHET Torsdag den 3 februari sparkar de populära vetenskapsluncherna på Curiosum i gång igen. Vårens föreläsningar bjuder på ämnen som spänner över allt från hur luften påverkar vår hälsa till vitsen med litteraturstudier i skolan. Alla föredrag filmas och direktsänds.

Text: Anna-Lena Lindskog

De välbesökta vetenskapsluncherna är ett utpräglat populärvetenskapligt arrangemang som riktar sig till en bred allmänhet och publiken brukar också vara mycket blandad. Inga förkunskaper om ämnet behövs för att ha behållning av luncherna som består av ett 20-25 minuters föredrag följt av frågor och diskussion.

Som vanligt äger föreläsningarna rum på torsdagar klockan 12:15 med start den 3 februari på Curiosum. På grund av coronapandemin begränsas antalet personer i publiken på plats till 45 personer. Dessa bjuds på lunchmacka och kaffe.

Föredragen filmas och direktsänds på Umu Live och kan även ses i efterhand på Vetenskapslunchers webbsida.

Vårens serie om nio föreläsningar handlar om hur luften påverkar vår hälsa, daggmaskars påverkan på naturen, polisens erfarenhet av arbete i utsatta områden, skolans digitalisering, hjärthälsa, malaria, debatten om amalgamförgiftning, barnfamiljers flyttmönster och litteraturstudier i skolan.

Vårens vetenskapsluncher

3 februari
Kan luften göra oss deprimerade och dementa?
Anna Oudin, hållbar hälsa

10 februari
Kan maskar verkligen vara ett miljöproblem?
Jonatan Klaminder, ekologi

17 februari
Polisens erfarenhet av arbete i utsatta områden
Mehdi Ghazinour och Johanna Sundqvist, polisiärt arbete

24 februari
Ett medieekologiskt perspektiv på skolans digitalisering
Per-Olof Erixon, pedagogiskt arbete

17 mars
Hjärtat i fokus när Monica bjuder upp igen
Stefan Söderberg, kardiologi

24 mars
Malariaparasiten – urgammal, svårbesegrad motståndare
Ellen Bushell, molekylärbiologi

31 mars
Kunskap, kontrovers och kvicksilver – debatten om amalgamförgiftning i det sena 1900-talets Sverige
Jonatan Samuelsson, idéhistoria

Bort från storstaden – vad får barnfamiljer att flytta
Emma Lundholm, kulturgeografi

Vad är det för vits med litteraturstudier i skolan?
Gustav Borsgård, utbildningsvetenskap