Publicerad: 2022-02-25

Veckans humanist: Jörgen Boman

NYHET Veckans humanist är Jörgen Boman, han är kommunikationschef på Länsstyrelsen i Västerbotten och alumn vid Humanistiska fakulteten, Umeå universitet.

Text: Per Melander

Hur ser din din väg till humaniora ut?

– Det enklaste svaret är nog att jag redan från början i skolan fastnade för språken i första hand, men också historia och samhällsvetenskapliga ämnen.

– Jag har ett ganska tydligt minne av att jag tidigt förstod vad bokstäverna tillsammans kunde åstadkomma och hur jag fascinerades av det. Samma upplevelse och varma känsla kom aldrig för siffrorna.

Vad betyder humaniora för dig?

– Väldigt mycket på olika plan. Humaniora blev tidigt en del av mitt yrke, och i och med det ett verktyg men också en identitet.

– Utanför yrkesrollerna har jag alltid läst mycket och fascinerats av människors samspel, vad som skapar och håller ihop samhällen, kulturens betydelse och människans ständiga strävan att passa in i ett sammanhang, att ta plats, och vad det innebär för dom som befinner sig innanför och utanför de sammanhang som värderas som viktiga.

Vad jobbar du med?

– Jag är kommunikationschef på Länsstyrelsen Västerbotten

Vad är din drivkraft i jobbet?

– Mitt mål när jag bestämde mig för att satsa på kommunikatörsyrket var att få arbeta med samhällsfrågor på platser och i sammanhang där beslut tas som påverkar människors vardag.

– Jag inriktade mig redan från början på att arbeta i kommuner och myndigheter och tänkte att jag där kunde bidra med min kunskap och mitt intresse för humaniora, samhällsvetenskap, beteendevetenskap och kommunikation.

– Jag rör mig mellan platser och sammanhang och försöker ta med mig en berättelse därifrån som kan förstås av de som lyssnar, tittar eller läser.

Vad är roligast i jobbet?

– Variationen. Jag arbetar med väldigt många samhällsfrågor samtidigt. En vanlig dag kan till exempel handla om att kommunicera restriktioner med anledning av pandemin, skriva ett poddmanus, delta i en direktsändning , eller genomföra ett utbildningspass.

Vad vill du säga till någon som funderar på att söka kurser eller program inom humaniora?

– Följ alltid din övertygelse! Om du är intresserad: prova! Man blir aldrig bra på något man inte är intresserad av.

– Jag provade nationalekonomi en termin och det var inte lyckat. Det gjorde jag för att det var ett ämne som man förväntades läsa då. Först när jag började följa min egen övertygelse fullt ut kom resultaten, glädjen och jag växte succesivt in i nya roller.