Publicerad: 2023-09-18

Verk av Anders Lind ställs ut vid konstbiennal i Brasilien

NYHET LINES, ett interaktivt ljudkonstverk av Anders Lind, tonsättare och konstnärlig lektor vid Institutionen för estetiska ämnen, visas vid Museum of Tomorrow under Nova Bienal Rio Edition i Rio De Janeiro, Brasilien.

Text: Per Melander

Den förra FILE festivalen besöktes av över 60 000 människor

Anders Lind berättar att LINES är ett interaktivt ljudkonstverk som undersöker deltagande och nya konstnärliga möjligheter för framförande av samtida konstmusik. Verket är en öppen orkesterkomposition som framförs genom interaktioner av museibesökare/åskådare.

– Åskådarnas interaktioner sker med linjer, som i denna version för Nova Bienal Rio Edition placerats på vägg, där sedan olika sensorer i realtid plockar upp besökarnas rörelser vilka översätts till musikaliska strukturer, säger Anders Lind.

– Det här är första gången som LINES ställs ut i Sydamerika. Tidigare utställningar av LINES har bland annat visats i Kitchener i Kanada, Berlin, Maribor i Slovenien, Reyjkavik, Goyang i SydKorea, Milano och Västerbottens Museum i Umeå.

Anders Linds konstnärliga forskning vid institutionen för estetiska ämnen, som är en del av UmArts, rör sig inom området New Media Art, och mer specifikt inom fälten Interactive Sound Art och Participatory Art.

Museum of Tomorrow är Brasiliens största tekniska museum och Nova Biennalen produceras av FILE festival, internationellt erkänd för sina festivaler i Brasilien med inriktning mot samtida mediakonst.

Den förra FILE festivalen besöktes av över 60 000 människor. Nova Bienal Rio Edition öppnar den 20 September och pågår till 29 Oktober och Anders Lind är på plats i Rio för att installera och presentera sitt verk inför öppningen.