Publicerad: 2024-03-18

Verk av Anders Lind uruppförs på Norrlandsoperan

NYHET Ett uruppförande av musikstycket ”Three Movements for Augmented Orchestra” kommer att framföras på Norrlandsoperan. Musiken är komponerad av tonsättaren Anders Lind, konstnärlig lektor vid institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet.

Text: Per Melander

När människor med ringa musikaliska förkunskaper möjliggörs att medverka vid ett framförande, så vill jag påstå att konceptet redan nu är världsunikt i sitt slag

Three Movements for Augmented Orchestra, ett verk för stråksektion, fagott, slagverk, disklavier (självspelande piano), analoga synthar (Lind) förstärkt av en mobiltelefonorkester (40 ungdomar) uruppförs nu på torsdag under konserten Fem Väderstreck på Norrlandsoperan i Umeå.

Under konserten framförs även fler verk och däribland Voyage One, som är komponerat för mobiltelefonorkester och analog synth-solist. De nämnda verken är komponerade och leds av Anders Lind, tonsättare och konstnärlig lektor vid institutionen för estetiska ämnen.

Linds konstnärliga forskning vid institutionen för estetiska ämnen, som är en del av UmArts, rör sig inom området New Media Art, och mer specifikt inom fälten Interactive Sound Art och Participatory Art.

Treårigt sammarbetsprojekt

Verket Three Movements for Augmented Orchestra är komponerat inom ramen för ett tre-årigt samarbetsprojekt mellan Institutionen för Estetiska ämnen (Anders Lind) och Norrlandsoperan. Övergripande syfte med projektet, som dockar in i Linds konstnärliga forskning, är att utforska och undersöka mobiltelefonorkestern, som ett nytt deltagandekoncept för framföranden av musik komponerat för elektronik och traditionella orkester/ensemble/solist sättningar.

I fokus är den mobiltelefonorkester-plattform som Lind utvecklat i samarbete med en grafisk designer och programmerare. Lind har arbetat med plattformen sedan 2016 och nu är den genomarbetad för att lämpa sig för konserthusframföranden av nyskrivna verk som inkluderar orkester, ensemble eller solist och elektroniskt bearbetade ljud (mobiltelefonorkester).

Olika aspekter av musikalisk virtuositet

Med verket Three Movements for Augmented Orchestra belyser Lind tre olika aspekter av musikalisk virtuositet; de professionella musikernas virtuosa behandling av sina instrument, ungdomarnas virtuosa färdigheter att hantera sina mobiltelefoner, samt det självspelande pianots möjligheter att kunna framföra omänskligt virtuosa flerstämmiga arrangemang.

Virtuositet utifrån vitt skilda perspektiv som anpassats in i kompositionen för att åstadkomma ett spännande konstnärligt möte. Under det treåriga projektet med Norrlandsoperan kommer Lind komponera ett antal nya verk där denna mobiltelefonorkester involveras i olika orkestersättningar.

– Mobiltelefonkonceptet jag arbetar med har stora potential, i synnerhet som ett nytt sätt att framföra flerstämmig elektronisk musik både för sig själv och i samklang med traditionella akustiska instrument, säger Anders Lind.

– Lägger vi sedan till att människor med ringa musikaliska förkunskaper möjliggörs att medverka vid ett framförande, så vill jag påstå att konceptet redan nu är världsunikt i sitt slag.

Om mobiltelefonorkesterkonceptet

Anders Linds mobiltelefonorkesterplattform är skapat för att kunna undersöka nya konstnärliga möjligheter för framförande av flerstämmig elektronisk musik samt att genom interaktiv teknik kunna involvera nya målgrupper (främst ungdomar) vid framföranden av samtida konstmusik.

Vid framförandet på Norrlandsoperan består mobiltelefonorkestern av 30-40 ungdomar. De är indelade i sex individuella stämmor och använder sina mobiltelefoner som musikinstrument.

Olika ljudbanker används för de individuella stämmorna och de är skapade unikt för varje komposition som ska spelas. Under framförandet byter varje mobilspelare mellan olika ljudbanker för att kunna skapa varierade musikaliska uttryck. Varje mobiltelefonspelare har en egen högtalare kopplad till sin telefon för att förstärka sin egen stämma.

Speciellt framtagen animerad notation (rörlig grafik), som är utvecklad av Lind, ger individuella spelanvisningar till de olika stämmorna och dirigerar mobiltelefonorkestern under framförandet. Den animerade notationen visar även när mobilspelarna i de olika stämmorna ska byta mellan olika ljudbanker.

Tidigare framföranden har bland annat skett i samarbete med Riga Sinfonietta, Slovenian Philharmonic String Orchestra (se videolänk nedan) och Norrbotten Neo.

Se och läs mer:
Fem väderstreck