Publicerad: 2024-03-08 Uppdaterad: 2024-03-20, 13:05

Vilka föreställningar finns om kvinnors språk?

NYHET Är det skillnad på kvinnor och mäns språkbruk? Sambandet mellan språk och kön har studerats i Sverige sedan början av 1900-talet. Då skrev språkforskaren Gustaf Cederschiöld en essä om vad som var karakteristiskt för kvinnors språk i motsats till männens och ställde frågan: vad konstituerar kvinnospråket? Podcasten På språket uppmärksammar Internationella kvinnodagen med temat språk och kön.

Sedan Gustaf Cederschiölds essä har mycket hänt, både politiskt och i språkforskningen. Men vilka föreställningar om kvinnors samtalsstil lever kvar? Och hur påverkar språkbruket de möjligheter människor ser exempelvis om yrkesval? På språket, som leds av Hanna Söderlund och Sandra Lundström, båda vid Institutionen för språkstudier, gästas av professor Anki Edlund vid Mittuniversitetet för att samtala om språk och kön.

Så lyssnar du

Du hittar podden där poddar finns, till exempel på Spotify och Apple podcaster. Du kan också lyssna på webbsidan:

libsyn.com

Om På språket