Publicerad: 2020-12-10

Virginia Dignum väljs in till Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien

NYHET Virginia Dignum, professor i datavetenskap vid Umeå universitet, är ett av de toppnamn som Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) förstärker kompetensen och kunnandet med när 42 nya ledamöter väljs in.

Text: Mikael Hansson

Virginia Dignum tar plats i IVA:s avdelning för Informationsteknik, som behandlar frågor inom datavetenskap, informationsteknik och telekommunikation samt dess tillämpningar och betydelse för samhällsutvecklingen.

– Det är en fantastisk och oväntad ära att väljas in till IVA! Jag känner mig mycket ödmjuk inför detta erkännande från det svenska ingenjörssamhället och hoppas kunna bidra till akademins mål att ge teknik till mänsklighetens tjänst på ett ansvarsfullt och pålitligt sätt, säger Virginia Dignum.

Nya ledamöter väljs in en gång per år till den prestigefulla listan som idag har 1300 ledamöter.

– IVA har till uppgift att förbättra samhället genom att främja tekniska och ekonomiska vetenskaper och näringslivets utveckling. Kunniga och kompetenta ledamöter är en förutsättning för att uppfylla akademiens syfte. De nyligen invalda ledamöterna, toppnamn inom företagsvärlden och erkända forskare, är en fantastisk resurs till akademien, säger Tuula Teeri, vd IVA.

Professor i artificiell intelligens

Virginia Dignum är professor i artificiell intelligens med inriktning mot social och etisk AI vid Umeå universitet. Hon var en av de första professorerna som rekryterades inom satsningen Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program (WASP). Hon är även programdirektör för det mycket omfattande nationella forskningsprogrammet WASP-HS, The Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program – Humanities and Society.

Virgniia Dignum är en deltagare i European Artificial Intelligence Association (EURAI), medlem av Europeiska kommissionens expertgrupp för artificiell intelligens, World Economic Forums Global Artificial Intelligence Council, verkställande kommittén för IEEE Initiative on Ethically Aligned Design och en av grundarna av ALLAI-NL i Nederländerna.

Virginia Dignum är författare till “Responsible Artificial Intelligence: developing and using AI in a responsible way”, publicerad av Springer 2019. Hon har en doktorsexamen i artificiell intelligens 2004 från Utrecht University och hon fick det prestigefyllda Veni-stipendiet av NWO (Nederländska organisationen för vetenskaplig forskning) 2006.