Publicerad: 2021-03-01

VM-silver till Elitidrottsstudent Markus Lundholm

NYHET Markus Lundholm, student vid Orienteringens kompetenscentrum i Umeå (OKC) samt vid Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi, tog VM-silver i lördagens medeldistanslopp i skidorientering.

Under lördagens medeldistanslopp i skidorientering tog elitidrottsstudent Markus Lundholm sin första individuella VM-medalj.

-Jag är otroligt nöjd, säger Lundholm i en intervju med Svenska orienteringsförbundet. Jag har två EM-medaljer individuellt sedan tidigare men då har det varit masstartslopp. Det här värderar jag klart högre!

-Jag har varit väldigt besviken efter de tidigare loppen i mästerskapet, och på tidigare VM har jag haft väldigt mycket oflyt. Nu äntligen fick jag göra mig själv rättvisa på ett VM-lopp, säger Umeåstudenten.

Markus Lundholm är till vardags student vid Orienteringens kompetenscentrum i Umeå (OKC) vid Idrottshögskolan och på Civilingenjörsprogrammet i industriell ekonomi 300 hp.

Elitidrottsstudenterna Rasmus Wickbom slutade på en åttonde och Sixten Walheim på en tolfte placering i lördagens medeldistanstävling.

I damernas medeldistanstävling slutade Elitidrottsstudenterna Frida Sandholm på en tionde plats, Evelina Wickbom på en tolfte plats, Isabel Salén på en sjuttonde plats samt Klara Yngvesson på en nittonde placering.