Publicerad: 2023-05-17

Workshop lockade elitidrottsstudenter inom kraftsport

NYHET Elitidrottsstudenter inom idrotterna styrkelyft och tyngdlyftning vid Umeå universitet samlades för kunskap, inspiration samt för att utbyta erfarenheter med varandra.

Text: Anna-Karin Eriksson

Under våren 2022 besökte Idrottshögskolans kansli Olympiatoppen i Norge. De anställda vid Olympiatoppen framhävde att en av nycklarna till framgång är att de aktiva lär av varandra över de idrottsspecifika gränserna.

–Idén till att samla elitidrottsstudenter vid Umeå universitet till specifika workshops föddes efter besöket vid Olympiatoppen. Våra workshops är tänkta att bygga broar mellan olika idrotter, där synergier finns att hämta. Många elitidrottsstudenter fightas med samma utmaningar såsom skador, stress, kost och få balans i livet generellt. Att träffa andra i samma situation gör att de får chans att dela detta och samtidigt få upp ögonen för att Idrottshögskolan kan bidra med hjälp och stöd, säger Tove Mårs, vägledare för studenter med Dubbla karriärer vid Idrottshögskolan.

Tidigare under vårterminen har elitidrottsstudenter inom kampsporterna boxning, brottning och MMA samlats. Det visade sig att de hade massor av erfarenheter att dela, många gemensamma nämnare samt mycket att lära av varandra.

–Det blev en väldigt givande träff med otroligt nyfikna och ödmjuka idrottare som generöst delade med sig av sig själva. Jag vet att några har träffats därefter och sparrat tillsammans vilket känns otroligt kul. Förhoppningen är att workshopen för våra kraftsportare ska falla i samma goda ton, fortsätter Tove Mårs.

Kraftsport ur ett kost- och fysioperspektiv

Till workshopen ”Kraftsport ur ett kost- och fysioperspektiv” samlades flera kraftsportande elitidrottsstudenter.

Fysioterapeuten samt styrkelyftaren Lars Berglund inledde workshopen med att prata om skador inom styrkelyft samt vad den aktive idrottaren bör tänka på för att undvika dem. Ewa-Carin Sehlstedt, legitimerad dietist, adjunkt vid Institutionen för kostvetenskap samt kostrådgivare inom Idrottshögskolans prestationsteam, tog sedan vid för att besvara studenternas frågor kring kost.

–Precis som vid den liknande träffen med universitetets kampsportare ställdes det till exempel frågor kring deffning inför tävling samt om vad som är optimalt att äta och dricka direkt efter invägning, säger Tove Mårs.

Stefan Sandlund, fystränare vid Idrottshögskolan, fanns tillgänglig för samtal om träning och testning samt Tove Mårs för att besvara frågor gällande satsningen Dubbla Karriärer, elitidrott och studier.

–Jag ser vårens två worskhops som pilotförsök, men jag känner att detta är något vi kommer att fortsätta med. Studenter får gärna höra av sig om de är intresserade eller önskar något särskilt upplägg, avslutar Tove Mårs.

Välkommen att kontakta

Tove Mårs