Hoppa direkt till innehållet
printicon
Personalbild Birgitta Kimber

Birgitta Kimber

Med dr anknuten till Umeå universitet. Jag utvecklar interventioner och är intresserad av utfall samt av hur man kan säkra kvalitet i implementeringen av olika interventioner.

Kontakt

E-post
Plats
Umeå universitet, Klinisk vetenskap, 901 85 Umeå

Verksam vid

Anknytning
Anknuten som forskare till Institutionen för klinisk vetenskap Enhet: Barn- och ungdomspsykiatri
Anknytning
Seniorkonsult vid Institutionen för klinisk vetenskap Enhet: Barn- och ungdomspsykiatri

Jag disputerade 2011 vid institutionen för Folkhälsa, Karolinska Institutet. Efter det har jag varit involverad i fler Eu projekt. Jag har varit anknuten till Örebro universitet då dessa projekt pågick men är nu anknuten till Umeå universitet. Jag har arbetat med att utveckla olika preventiva insatser tillsammans med forskare från Europa och USA. Jag har samarbetat länge i Palestina med SET (social och emotionell träning), både utbildning och intervention.

Jag är också utbildad i MBCT (mindfulness based cognitive therapy).

Min forskning är både kvantitativ och kvalitativ och handlar huvudsakligen om ifall interventioner fungerar eller ej, samt vad som behövs för att de ska implementeras med god kvalitet.

Under slutet av 2019 avslutas RESCUR, ”Jag vill, jag kan, jag törs” projektet. (www.rescur.se) och skrivandet av artiklar påbörjas. Samarbetspartner har varit Göteborgs universitet, Stockholms universitet och JUNIS (IOGT NTOs juniorförbund).

Från 2018 är jag delaktig i PIA projektet (Promoting resilience, integration and wellbeing among newly arrived youth and their families). Samarbetspartners är: Örebro universitet (projektledare), Karolinska Institutet och det norska Folkhälsoinstitutet.  Hemsida kommer.

Mitt ansvar är att utveckla familjeinterventionen, utbilda ledare samt utföra pilottestning och sedan utföra själva interventionen.

2018
BMC Public Health, Vol. 18, (1) : 1-11
Eriksson, Charli; Kimber, Birgitta; Skoog, Therése
2017
The International Journal of Emotional Education, Centre for Resilience & Socio-Emotional Health 2017, Vol. 9, (2) : 1-3
Skoog, Therese; Kimber, Birgitta