Professor i företagsekonomi med inriktning marknadsföring. Forskar och undervisar bland annat om konsumentbeteende, normer, elektrifiering av transporter och mikromobilitet.
Google Scholar, Scopus, ResearchGate, Publons, ORCID
Disputation 2009 på avhandling “Car(ing) for our environment?: Consumer eco-innovation adoption and curtailment behaviors: The case of the alternative fuel vehicle”, docent 2015, professor 2020 (erhållen i konkurrens). Excellent lärare 2016. Arbetar/arbetat vid Handelshögskolan vid Umeå universitet, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, University of Cape Town.
Utsedd till Excellent lärare vid Umeå universitet 2016. Exempel på kurser: Marketing ethics and sustainability, Responsible consumption and production, Consumer behavior, Quantitative research methods, Service marketing, Strategic marketing, Principles of marketing, Contemporary marketing issues, samt handledning av doktorander, master/magister, och kandidatstudenter. Stort antal kurser, föreläsningar, key-notes, etc utanför universitetet kring hållbarhet, marknadsföring, kommunikation, konsumenters attityder, normer och beteenden, transporter/pendling, så kallade miljöbilar, elektrifiering av fordonsflottan, kollektivtrafik, osv.