Hoppa direkt till innehållet
printicon
Personalbild Mathias Norqvist

Mathias Norqvist

Arbetar för närvarande som lektor, med undervisning på lärarprogrammen och forskning knuten till projektet "Learning by imitative and creative reasoning". 

Kontakt

Verksam vid

Anknytning
Plats
Naturvetarhuset, huskropp A, plan 5, Johan Bures väg 16 Umeå universitet, 901 87 Umeå
Anknytning
Anknuten som övrig/annan befattning till Institutionen för matematik och matematisk statistik
Plats
NMD Umeå universitet, 901 87 Umeå
Anknytning

Jag är utbildad och legitimerad lärare i matematik och NO för årskurserna 4-9 samt matematik och naturkunskap för gymnasiet och har arbetat inom skolan i ungefär 12 år innan jag klev på forskarutbildningen 2010. Jag disputerade 2016 i ämnesdidaktik med inriktning mot matematik. Min undervisning på universitetet har främst skett inom lärarutbildningen, både för ämneslärare (åk 7-gy) och lärare i tidigare skolår (åk F-6).

Mitt forskningsintresse berör framför allt hur matematiska resonemang kan påverka lärandet för elever i skolan och på vilket sätt bilden av matematikämnet kan förändras om elever kan få arbeta med och få syn på matematikens logiska struktur.

2019
Data in Brief, Elsevier 2019, Vol. 25
Norqvist, Mathias; Jonsson, Bert; Lithner, Johan
2019
Journal of Mathematical Behavior, Elsevier 2019, Vol. 55
Norqvist, Mathias; Jonsson, Bert; Lithner, Johan; et al.
2018
International journal of mathematical education in science and technology, Abingdon: Taylor & Francis 2018, Vol. 49, (1) : 15-30
Norqvist, Mathias
2018
Proceedings of the 42ndConference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Umeå, Sweden: PME 2018 : 419-426
Norqvist, Mathias
2018
Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Umeå: PME 2018 : 305-305
Van Steenbrugge, Hendrik; Norqvist, Mathias
2018
Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Umeå: PME 2018 : 355-362
Vennberg, Helena; Norqvist, Mathias
2016
Proceedings of the 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: Volume 1, Szeged, Hungary: International Group for the Psychology of Mathematics Education 2016 : 110-110
Norqvist, Mathias
2016
Doctoral thesis / Umeå University, Department of Mathematics
Norqvist, Mathias
2015
Trends in Neuroscience and Education, Elsevier 2015, Vol. 4, (1-2) : 6-14
Karlsson Wirebring, Linnea; Lithner, Johan; Jonsson, Bert; et al.
2015
Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Prague: Charles University 2015 : 502-503
Norqvist, Mathias; Lithner, Johan; Jonsson, Bert; et al.
2014
Journal of Mathematical Behavior, Elsevier 2014, (36) : 20-32
Jonsson, Bert; Norqvist, Mathias; Liljekvist, Yvonne; et al.
2013
Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 5., Kiel, Germany: PME 2013 : 136-136
Norqvist, Mathias; Liljekvist, Yvonne; Jonsson, Bert; et al.
2012
The Neuroscience and Education 2012 meeting of the EARLI SIG 22. Institute of Education, University of London. England
Jonsson, Bert; Karlsson, Linnea; Lithner, Johan; et al.

Forskningsprojekt

1 januari 2015 till 31 december 2019