"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Personalbild Pär Sehlström

Pär Sehlström

Filosofie doktor, ped. arbete. Forskning: Läsande, lässvårigheter, skrivande och skolresultat; skrivutmaningar på L1/L2 hos elever med/utan lässvårigheter, inkl. deras self-efficacy for writing

Kontakt

E-post
Telefon

Verksam som

Anknytning
Anknuten som doktorand till Institutionen för språkstudier Enhet: Språkdidaktik och pedagogiskt arbete
Plats
A, Humanisthuset, korridor HUM.E.2 Umeå universitet, 901 87 Umeå

Länk till min sida på research gate 

Min forskning handlar om vilken roll som läsning, lässvårigheter och skrivande kan ha för skolresultat på gymnasiet, samt vilka aspekter av skriven textkvalitet i L1 (svenska) och L2 (engelska) som kan vara en utmaning för elever med/utan lässvårigheter. Eftersom både kompetens och självförtroende kan påverka skriven textkvalitet är jag även intresserad av elevernas självskattade skrivförmåga i svenska och engelska (self-efficacy for writing).

Språk i praktiken – i en föränderlig värld: [Language in practice – in a changing world], Stockholm: Stockholm University 2023 : 349-375
Sehlström, Pär
Frontiers in Psychology, Frontiers Media S.A. 2023, Vol. 14
Sehlström, Pär; Waldmann, Christian; Levlin, Maria
L1-Educational Studies in Language and Literature, International Association for Research in L1 Education (ARLE) 2022, Vol. 22, (1)
Sehlström, Pär; Waldmann, Christian; Steinvall, Anders; et al.

Forskargrupper

Gruppmedlem

Forskningsprojekt