Publicerad: 2020-04-08

”Fråga varandra om läget och ta en promenad dit du ska”

PORTRÄTT Jakob Ljungkvist pluggar media- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet, och studerar hemifrån sedan campus stängde för studenter. Hans bästa tips till andra studenter är: håll kontakt med dina kursare, försök att träffas om det går och promenera om du ska nånstans.

Bild: Alekzandra Granath

Hur funkar det att studera på distans?

– Oväntat bra faktiskt. Det är förstås lite konstigt att vara distansstudent i sin egen studentstad, men det funkar bättre än vad jag trodde det skulle göra. Nu har jag ju lite fördel, eftersom jag gör min B-uppsats tillsammans med en skrivkompis, så jag har inte jättemånga föreläsningar och seminarier just nu.

– Från början var jag lite orolig för hur de webbaserade seminarierna och handledarmötena skulle funka, men tack vare Zoom har det gått väldigt problemfritt och smidigt.

Hur ser dina dagar ut?

– Jag sitter och skriver, researchar och jobbar, och sen har jag handledarmöten i Zoom. Och jag försöker hålla mig till vanliga rutiner: jag äter frukost, studerar, äter lunch, studerar.

Jakob Ljungkvist läser media- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet, och sitter nu hemma och pluggar.

Hur ser ditt sociala liv ut nu?

– Jag känner att tack var de här knasiga tiderna så är jag ganska forever alone, så känner nog många. Men det blir ju så, jag sitter mycket själv i och med att det sociala livet pausar, restaurangerna stänger och aktiviteter försvinner.

– Men det finns ju sociala medier, på gott och på ont. Jag tycker att det sista som överger hoppet är människan, eller var det tvärtom?!

Något som oroar dig?

– Studiesocialt nej, eftersom jag skriver min uppsats och att jag på nåt sätt får träffa och interagera med en skrivkompis varje dag. Sen får vi se hur schemat blir i slutet av terminen, men jag tror att de programansvariga kommer att lösa det väldigt bra.

Vad saknar du mest med att vara på plats på campus?

– Det är ju ofrånkomligt att inte sakna det studiesociala livet. Att vara i en hörsal och vara på ett seminarium, och sen träffa sina studiekamrater, käka lunch, bolla uppsatser och träffa andra roliga människor. Det studiesociala är ju en viktig grej av att vara student idag.

Har du några bra tips till andra?

– Försök hålla kontakt med studiekamrater dagligen, och vänner och familj förstås, och fråga hur det ligger till. Sen är det ju bra om man också kan träffa sina studiekamrater – antingen via Zoom, på ett ödsligt café eller hos varandra. Och ta en promenad dit du ska – även om det är på andra sidan stan – och få lite ljus.

– Sen, känn dig inte ensam om du till exempel får underkänt på en uppgift. Vissa kan nog ta det rätt hårt, särskilt i sådana här tider när du är hemma själv och isolerad. Men kom ihåg att du inte är ensam om det, utan bolla med andra så kan du hitta stöd och gemenskap.

Första grejen som du ska göra när campus öppnar igen?

– Det blir till hösten för min del, och det blir ett glatt återseende med alla kursare jag läser med. Sen ska jag köpa en take away-kaffe förstås, som vanligt.

Namn: Jakob Ljungkvist
Studerar: Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap