Publicerad: 2020-04-07

”Ställ många väckarklockor och återgå till vanliga skoldagar”

PORTRÄTT Raman Ali läser till civilingenjör i industriell ekonomi vid Umeå universitet. Sedan campus stängde för studenter pluggar han hemifrån på distans. Hans bästa tips till andra studenter är att försöka stiga upp i tid och följa vanliga rutiner.

Bild: Alekzandra Granath

Hur funkar det att studera på distans?

– Det funkar rätt bra – visst är det lite segt vissa dagar, men jag börjar komma in i det nu.

Bra och dåligt med distansundervisning?

– En fördel är ju att du kan kliva upp mycket senare, och äta frukost samtidigt som du är på föreläsningen. Nackdelen är ju att du inte får träffa lika mycket folk och ha lika många fysiska möten. Kanske kan det också vara svårare att få hjälp direkt, men det går ju alltid att mejla.

Hur ser dina dagar ut?

– Jag försöker gå upp tidigt, men det är lite svårare när du inte har nån tidspress. Dagen börjar med att jag läser lite själv och gör några uppgifter, sen har vi föreläsningar genom Zoom. Då sitter jag och kollar när föreläsaren går igenom olika saker via telefonen eller datorn. Jag brukar sitta vid datorn, för att det går lättare att anteckna vad föreläsaren skriver på whiteboarden till exempel.

– Oftast studerar jag till kl. 16–17, sen så försöker jag gå ut på en promenad eller till gymmet, för att döda tiden på nåt sätt. Och jag börjat laga mycket bättre mat, eftersom det finns mycket mer tid över nu.

Raman Ali läser till civilingenjör i industriell ekonomi vid Umeå universitet.

Hur ser ditt sociala umgänge ut?

– Jo, det finns kvar, jag och några kompisar – klasskamrater – hänger med varandra. Det är samma personer som umgås, så att vi inte blandar alldeles för många.

Något som oroar dig?

– Personligen känner jag ingen oro över mina studier eller så, men däremot vill jag inte åka hem, eftersom min mamma har astma. Det är väl främst det jag saknar, att inte träffa föräldrarna på ett tag. Men vi ses digitalt istället.

Vad saknar du mest med att vara på plats på campus?

– Auran, känslan av människor och att kunna prata med vem som helst. Att snacka på vanligt sätt – face to face – istället för digitalt, helt enkelt.

Har du några bra tips till andra?

– Mina bästa plugga hemma-tips är: ställ många väckarklockor och försök att återgå till vanliga skoldagar, fast du är hemma.

Första grejen som du ska göra när campus öppnar igen?

– Det första jag kommer att göra är att sätta mig i ”bunkern”, som ligger längst ner i källaren i MIT-huset. Där sitter vi många timmar i vanliga fall.