Publicerad: 2022-08-23

Självständiga, kunskapssökande studenter är målet

PORTRÄTT Oskar Hemmingsson, universitetslektor och överläkare fick i mars 2022 sin docentur. Vi träffade Oskar och fick höra om hans forskning, karriärvalet och vad som är på gång i höst.

Text: Heléne Andersson
Bild: Mattias Pettersson

Du har just tagit din docentur. Grattis! Vad betyder docenturen för dig?
- Den är ett kvitto på att jag har kommit en bit och nått en ny kompetensnivå. Egentligen på två sätt. För det första att jag är en självständig forskare, och det andra är att jag har en bred undervisningserfarenhet. Det är en merit, säger Oskar Hemmingsson.

Du både forskar, undervisar och arbetar kliniskt. Vad är de största utmaningarna med det?
- Alla kliniska forskare känner nog att det är att hålla alla bitarna igång samtidigt, men det är också stimulerande, säger Oskar.

Han tror inte att man ska se det som tre separata delar, utan försöka få en känsla av att det är samma enhet.

- Det är naturligt på ett universitetssjukhus, menar Oskar.

Det vi vet och lär ut idag kan se annorlunda ut i framtiden

Oskar som undervisar studenterna på Termin 7 på läkarprogrammet menar att det är viktigt att stimulera studenterna att hitta ett sammanhang.

- Vi har duktiga studenter, som har lätt för att ta till sig fakta, säger Oskar.

På frågan om vad han helst vill att studenterna får med sig så handlar det mycket om självständigheten i kunskapssökandet.

- Jag vill ge hjälpa dem att tillämpa kunskapen praktiskt, men också få dem att hitta egen kunskap, vägar att söka ny kunskap, säger Oskar. Det vi vet och lär ut idag kan se annorlunda ut i framtiden.

- Det kommer komma ny kunskap om 10 år, menar Oskar, som därför vill att studenterna får med sig just den biten.

För att få fler unga att börja forska tror Oskar att man behöver börja tidigt och fånga dem i början av karriären.

- Vi behöver visa på möjligheterna med forskning. Det är roligt och öppnar upp nya möjligheter i jobbet. Vi behöver erbjuda en bredd av projekt, så att alla kan hitta något som är spännande och roligt, fortsätter Oskar.

Hans egen forskning kretsar huvudsakligen kring cancer i övre delen av buken med fokus på levern, gallvägarna och bukspottskörteln. Forskningen har två huvudsakliga spår, där det ena spåret är kliniska studier. Ett exempel är BRECLIM-studien som undersöker om patienter har nytta av att operera levermetastaser från bröstcancer. Det andra spåret utgår från studier på kirurgens forskningslaboratorium och WCMM, Wallenberg Centre for Molecular Medicine. Där screenar de nu stora substansbibliotek med hjälp av masken C. elegans i syfte att hitta nya läkemedel mot cancer.

Valet att bli läkare och forskare var dock inte givet från början.

- Jag valde faktiskt mellan medicin och arkitektur, berättar Oskar.

Det gemensamma mellan de två inriktningarna är att båda förenar teknik och naturvetenskap med humaniora. För att välja mellan de två utbildningarna så kastade han tärning. Trots att tärningen föll på arkitektur, så bytte Oskar och det blev medicin och läkare.

- Att studera medicin är inte bara biologi och teknik, därtill kommer också människokontakten, det ger en annan dimension. Oavsett vilket jobb jag skulle få som doktor kändes det spännande, menar Oskar.

Hur kom det sig att det blev just inriktning kirurgi?
- Jag hade mitt första vikariat på kirurgen. Det var stimulerande, och sedan hade jag bra mentorer som blev goda förebilder, berättar Oskar.

Kirurgin ger en bredd, något som också lockade. Förutom att operera så tycker Oskar att det roligaste med yrket är att träffa studenter, patienter och kollegor. Genom att själv undervisa har han nu också möjligheten att inspirera studenter på det sätt han själv blev inspirerad av sina mentorer.

Vi blickar framåt
Om tio år hoppas Oskar att han tillsammans med sina kollegor har stärkt den övre abdominella kirurgin i Norrland. Han vill fortsätta driva kliniska och laborativa studier som bidrar till att förbättra förutsättningarna för patienter med cancer.

- Vi har flera kliniska studier på gång, och vill bygga vidare på det, säger Oskar.

Under hösten är planen att rekrytera en ny doktorand. Dessutom avslutar de en stor studie i labbet och ser framemot de resultaten. I övrigt väntas ett nationellt möte för leverkirurger.

- I september träffas leverkirurger från hela landet ute på Ulvön. Det känns kul att få stå som värd för detta berättar Oskar.

På fritiden får han utlopp för arkitekturen
När han inte arbetar umgås han med familj och vänner, gärna i stugan i Höga Kusten där han gillar att åka båt. Han springer från och till och åker gärna skidor. Men ett intresse är också det som faller ihop med yrket han inte valde.

- Jag gillar att bygga på hus, säger Oskar.

Snabba fakta

Familj: Fru, fyra barn och en hund

Det gör mig glad: Mina barn

Tittar helst på: Havet och vackra hus