Bild: Simon Jönsson/AI

Publicerad: 2022-10-26 Uppdaterad: 2024-01-26, 13:41

Vilka möjligheter och etiska dilemman finns med AI-genererade bilder?

REPORTAGE På senaste tid har det blivit allt mer populärt att skapa bilder och konst genom att beskriva dem i text och låta artificiell intelligens, AI, formera det till bild. Detta kallas för AI-genererade bilder. Men vad finns det för fördelar, utmaningar och etiska dilemman kopplade till det? Forskare vid Umeå universitet ger sina perspektiv.

Text: Johanna Fredriksson

Sedan tidigare finns algoritmer som lärt sig att koppla ord till bilder utan att ordet finns som referens till bilden. Om man till exempel skriver hund så kan algoritmen känna igen vad i bilden som är hund.
Den senaste tekniken stannar inte vid att känna igen objektet, utan om man skriver ett eller flera ord i ett av alla program för artificiell bildgenerering så kommer AI att skapa en bild baserat på texten. Programmet utgår från ett arkiv av bilder och utifrån det försöker generera en generell bild.

Tekniken blomstrat på internet

Detta är något som blivit allt mer populärt. Plötsligt har en uppsjö av mer eller mindre osannolika bilder dykt upp i flöden på internet, då människor lekt och testat sig fram att skapa bilder genom olika ord.
– Det som har hänt nyligen är att många av de här verktygen som utvecklats är tillgängliga för ett publikt användande, säger Carl-Erik Engqvist, konstnärlig ledare vid Humlab vid Umeå universitet.

Men hur påverkar det yrkesverksamma konstnärer om det plötsligt blir möjligt för gemene man att genom text skapa en bild som ser ut som ett verk av Rembrandt? Vad finns det för begränsningar när artificiell intelligens har tolkningsföreträde för hur exempelvis en mormor ser ut? Vad händer med upphovsrätten när AI gör något nytt utifrån redan befintliga verk? Och hur mycket energi kräver egentligen dessa verktyg?

Detta är några frågeställningar som Virginia Dignum, professor i social och etisk AI vid institutionen för datavetenskap och Carl-Erik Engqvist, konstnärlig ledare vid Humlab, resonerar kring i filmen nedan.

Möjligheter och dilemman med AI-genererade bilder

Intervju med Virginia Dignum, professor i social och etisk AI vid institutionen för datavetenskap och Carl-Eric Engqvist, konstnärlig ledare vid Humlab. Film av Simon Jönsson/inhousebyrån Umeå universitet.

Carl-Erik Engqvist
Konstnärlig ledare