Om artikeln

Different Methods of Analyzing Varieties of Peace

Umeå Working Papers in Peace and Conflict Studies, 13, 2020

Vad handlar artikeln om?

Den diskuterar framförallt olika vetenskapliga metoder för att analysera varianter av fred.

Varför är det viktigt att studera detta ämne?

För det första, därför att det är viktigt att närma sig fred på ett mer nyanserat sätt, dvs. att inte tänka på fred i termer av antingen eller (fred/krig) utan snarare som ett fenomen som kan ta sig uttryck i olika varianter, och för det andra; att utarbeta vetenskapliga metoder för att kunna mäta dessa olika varianter av fred på.

Vad innebär resultaten?

Förhoppningsvis innebär resultaten att en diskussion initieras bland forskare i detta fält om just vilka metoder som kan tänkas vara mer eller mindre lämpliga för att mäta olika varianter av fred.

Är det något i resultaten som förvånar er?

Detta är mer av en utredande text där vi dukar upp ett smörgåsbord av olika metoder och för resonemang om deras respektive styrkor och svagheter, men vi hoppas som sagt att detta ska leda till vetenskapliga diskussioner bland fredsforskare. Kanske skulle dessa uppleva våra föreslagna metoder förvånansvärda. Det återstår att se!

Vilka kommer främst ha nytta av resultaten?

Fredsforskare och andra inom akademin som är intresserade av att konceptualisera, diskutera och mäta olika typer och varianter av fred.

Direktlänk till Diva

Patrik Johansson