Du ska vara antagen till och registrerad till kurs vid Umeå universitet för att din ansökan om tillgodoräknande ska kunna handläggas.
Har du flera tillgodoräknanden du vill ansöka om gör du det i samma ansökan.
Så här ansöker du
När du har loggat in och startat ansökan kommer följande steg:
Steg 1: Här fyller du i dina kontaktuppgifter och anger inom vilket program och vilken examen tillgodoräknandet avser. Din e-postadress hämtas automatiskt från Ladok. Om du vill ändra e-postadressen måste du ändra den i Ladok innan du fortsätter din ansökan. Du kan ändra e-postadress på sidan Mina inställningar.
Steg 2: Här fyller du i dina tidigare genomförda studier eller yrkesverksamhet som är relevanta för din ansökan.
Steg 3: Här anger du vad du önskar tillgodoräkna till (slippa läsa) vid Umeå universitet. För varje tillgodoräknande du lägger till ska du välja vilka av dina tidigare meriter (som du angav i steg 2) som du vill att tillgodoräknandet ska grundas på.
Steg 4: Här bifogar du relevanta dokument (i PDF-format) till ansökan och du kan även lämna meddelande till handläggare.
Steg 5: Här granskar du och skickar in din ansökan.
Bekräftelse på inkommen ansökan, meddelanden från handläggare och beslut om tillgodoräknade skickas till dig via e-post. Kontrollera även i din skräppost (spam) ifall e-postmeddelandet hamnat där.
Din studievägledare kan hjälpa dig
Ta kontakt med en studievägledare om du behöver hjälp med din studieplanering och vad du bör ansöka om att tillgodoräkna.
Kurskoden finns i kursplanen. Umeå universitets kursplaner kan du söka fram i kursplanesök.
Är du antagen men kan inte logga in?
Efter andra antagningsbeskedet (urval 2) överförs dina uppgifter till Ladok. Överföringen sker under första eller andra veckan i augusti respektive januari. Först därefter kan du logga in och ansöka om tillgodoräknande.