Om du blir sjuk och inte kan studera

Om du blir sjuk eller om du har barn som blir sjuka så att du inte kan studera kan du ha rätt till sjukpenning. Du behöver ta reda på vad som gäller så att ditt studiemedel inte påverkas.

Försäkringskassan har viktig information för dig som blir sjuk eller behöver vårda sjuka barn och inte kan studera under tiden.

Om du har studiemedel är det också viktigt att du tar reda på vad CSN säger eftersom sjukskrivning kan påverka ditt studiemedel.

Om du behöver komma i kontakt med sjukvård kontaktar du din hälsocentral. Vet du inte vilken hälsocentral du tillhör eller vem du ska vända dig till? Kontakta oss på Studenthälsan så hjälper vi dig vidare. Du kan också söka efter rätt hälsocentral själv på 1177 Vårdguiden, eller ringa 1177 som är ett nationellt telefonnummer för sjukvårdsrådgivning dit du kan ringa dygnet runt.

Meddela gärna ansvarig för din utbildning om din sjukfrånvaro. Ifall du skulle behöva ta en längre paus eller avbryta dina studier, läs mer om studieuppehåll och studieavbrott här.

Senast uppdaterad: 2023-12-01