Angående medel för doktoranders speciella utgifter från och med doktorandår 3

Genusforskarskolans styrelse har beslutat att under doktorandår 1-2 expensmedel motsvarande 25.000:- per läsår och doktorand tilldelas respektive forskarutbildningsinstitution.

När doktoranden är anställd vid partnerhögskola tilldelas medlen respektive institution vid partnerhögskolan. Medlen skall användas till doktoranders speciella utgifter under avhandlingsarbetet.

Fr.o.m. doktorandår 3 gäller samma tilldelning, men medlen skall nu istället sökas hos Genusforskarskolan. Ansökan kan ske fortlöpande under året och för doktorandår 3-4 (alternativt 3-5) gäller att medlen får uppgå till maximalt 25.000:- per år och för hela perioden inte uppgå till mera än 50.000:-

Följande principer gäller:

• Medlen kan avse speciella utgifter som exempelvis litteratur, bärbar dator, resor, transkriberings- kostnader m. fl. kostnader som rör avhandlings- arbetet.
  • Medlen kan också användas till uppföljning av tidigare internationaliseringsresa.
  • I ansökan skall redovisas på vilka sätt man sökt eller fått avslag från annat håll, inkluderande den egna institutionen.
  • Ansökan skall åtföljas av intyg från handledare.
  • Belopp utdelas mot räkning från doktoranden eller från hemmainstitutionen med verifikationer på utlägg.
  • Ansökan görs på speciell blankett och kan göras fortlöpande under året.
  • Beslut om tilldelning tas av UCGS föreståndare.

Koordinator

Sara Edenheim