Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 14 januari 2021)
Jag är docent i pedagogik och mina forskningsintressen fokuseras på normer om föräldraskap, familjeliv och föräldrastöd. Mina teoretiska verktyg är ofta inspirerade av kritisk diskurspsykologi.
Jag är docent i pedagogik och arbetar med forskning och undervisning. Jag är också en av företrädarna för lika villkor på Pedagogiska institutionen.
I min forskning undersöker jag normer om föräldraskap, familjeliv och föräldrastöd. Jag granskar även kritiskt hur dessa normer är relaterade till föreställningar och ideal om t.ex. kön, sexualitet, ålder, social klass, ras och funktionalitet. Ofta är jag nyfiken på frågor som: "vad anses vara en bra förälder?", "hur föreställer vi oss att en fungerande familj ser ut?" och "vilka föräldrar anses behöva stöd och varför?". Jag arbetar gärna med kvalitativa data och analyser inspirerade av kritisk diskurspsykologi för att förstå hur vi skapar mening kring föräldraskap/familjeliv.
Just nu arbetar jag med en studie av hur ensamstående/singelpappor framställs i ett nätbaserat diskussionsforum. Genom min forskning är jag engagerad i forskarnätverket Family Research at Umeå University och the Swedish Network for Family and Kinship Studies. Jag har även deltagit i arbetet med att utveckla nätbaserade kurser med normkritiskt perspektiv på vardag och arbetsliv där jag är en av de undervisande lärarna.
Jag doktorerade 2006 med en avhandling om identitetsskapande i studentföreningar och hur kön och social klass får betydelse genom studenternas olika aktiviteter. Därefter har jag granskat statligt finansierat föräldrastöd och hur kön, social klass, ras/etnicitet och barn/barns perspektiv får betydelse på policynivå och i föräldrastödsmanualer. Jag har även undersökt vad som händer under en föräldrastödskurs när föräldrar gemensamt diskuterar vardagslivet, och hur de i individuella intervjuer beskriver ett gott föräldraskap och deras behov av stöd i familjelivet. Jag blev docent 2014 och har därefter forskat om hur föräldrar till prematura barn beskriver sina erfarenheter av kontakter med vård och skola.