TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till Bilden av den andre, men innan du kan börja måste du göra några saker före kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Vi ses!
Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats behöver du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 21 juli 2023.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Fäll ihopRegistrering i studentwebben
På den här kursen ska du själv registrera dig i studentwebben före kursstart. Det kan du göra från och med en vecka före kursstart till och med en vecka efter kursen börjar (se punkt 3 "Börja kursen" för datum för kursstart). Om du inte har registrerat dig i tid kan du förlora din plats på kursen.
Observera att om du är antagen med "villkor" så granskas det ca en vecka innan kursstart och du kommer att kontaktas via epost om du då inte uppfyller behörighetskraven. Är villkoren uppfyllda innan kursstart kan du registrera dig själv enligt instruktionerna ovan.
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto (Umu-id). Se information under rubriken "Ny vid Umeå Universitet" för instruktioner kring hur du aktiverar din användare.
Kort efter att du registrerat dig får du tillgång till din kurssajt i lärplattformen Canvas. Om du inte ser kurssajten inom ett dygn så kontrollera att du är registrerad korrekt i studentwebben.
Observera att schemat kan komma att ändras fram till en månad innan kursstart.
Kursen ges på campus i Umeå Universitets lokaler men för de flesta kurser läggs viktig information upp i kursplattformen Canvas. Canvas når du via en länk i studentwebben eller via adressen www.canvas.umu.se
Om du bestämt dig för att INTE läsa kursen behöver du inte kontakta oss, utan du lämnar själv återbud via ditt antagningsbesked på antagning.se
Fäll ihopFrågor kring registrering:
Studieadministratörer https://www.umu.se/student/ide-och-samhallsstudier/vem-ska-jag-fraga/
Frågor kring studievägledning och studiestöd:
Studievägledare för respektive ämne
https://www.umu.se/student/ide-och-samhallsstudier/vem-ska-jag-fraga/
Frågor kring studentanvändare, såsom borttappat lösenord:
Servicedesk: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/it-support/
Telefonnummer: 090-7866300
Tekniska frågor kring kursplattformen Canvas:
Systemadministratör Fredrik Lindborg: fredrik.lindborg@umu.se
Telefonnummer: 090-7865170 (telefontid mellan 11 och 16)
Litteratur och frågor om kursinnehåll:
Ansvarig lärare
HumSek hälsar dig välkommen till dina studier!
HumSek är en sektion i Umeå studentkår, för dig som studerar humaniora vid Umeå universitet. Vi vet att det är mycket information att ta in i början av en ny termin och att många förväntningar sätts på dig som student, men glöm inte bort dig själv. Om du någonsin känner dig orättvist behandlad, eller att något under din utbildning hade kunnat vara bättre, kontakta oss eller vårt studentombud.
Det är vårt uppdrag att bevaka och medverka i utvecklingen av utbildningen och förutsättningarna för studier vid Umeå universitet. HumSek företräder dig som student och därför är dina åsikter viktiga för oss.
Vi på HumSek vill att din studietid ska bli så givande och lärorik som möjligt, och arbetar därför aktivt för att erbjuda alla våra medlemmar aktiviteter som kan tillföra något extra. Dessa kan vara allt från studiesociala arrangemang till föreläsningar.
Hoppas du kommer att trivas hos oss!
Ordförande Humsek: ordfhumsek@umeastudentkar.se
Studentombud Humsek: utbevhumsek@umeastudentkar.se
Fäll ihopAktivera ditt Umu-id
Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Umu-id kommer du behöva när du ska:
• registrera dig på kurser
• lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
• kolla din studentmejl
• skaffa Umu-kort
• använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Fäll ihopBeställ ditt Umu-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Jag ansöker om Umu-kortet på en gång
Fäll ihopSe på digitala studiestartsföreläsningar
Om du inte har pluggat hos oss tidigare kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala föreläsningar 22-25 augusti då vi guidar dig genom studiestarten. Tittar gör du var du vill, föreläsningarna ges i Zoom. Vad vill du veta mer om?
Läs mer om varje föreläsning via länken.
Fäll ihop
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Fäll ihopFråga Infocenter om det krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.
Hitta till Infocenter (Mazemap)
Fäll ihop