Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Fysioterapi - examensarbete

Välkommen till kursen Fysioterapi - examensarbete, 30 hp som ges vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, avdelningen för fysioterapi, Umeå universitet. Innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi ses i höst!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen till en utbildning eller fått en reservplats behöver du tacka ja för att behålla din plats. Vill du inte ha din plats, kan du låta en reserv få den genom att lämna återbud. Tacka ja eller nej gör du på Mina sidor på Antagning.se senast den 22 juli 2022.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig i Studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med måndagen den 22 augusti till och med måndagen 29 augusti. Om du inte har registrerat dig i Studentwebben innan den 29 augusti förlorar du din plats på kursen.

    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto, Umu-id, se information längre ner i brevet.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.

    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).

     

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    1:a kursträff onsdag 7 september 2022

    Tid: 08.30

    Plats: Zoom Meeting

    Kursen startar måndagen 29 augusti i lärplattformen Canvas.

    Du loggar in i Canvas med ditt aktiverade Umu-id. Kom ihåg! För att kunna börja kursen måste du först ha registrerat dig.

    Kan du inte vara med vid det här tillfället?
    Meddela oss i förväg!

    Fäll ihop

Om kursen

  • Kursens upplägg

    Den här kursen är nätbaserad vilket innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand med stöd från lärare och kursmaterial som finns i lärplattformen Canvas som du kommer åt efter att du har registrerat dig på kursen. Där kan du läsa mer om kursens uppläggning och de uppgifter som ingår. Kursen går på halvfart och pågår under höstterminen 2022 och vårterminen 2023.

    Inför ditt arbete med uppsatsen bör du också tillfråga en person som kan vara din handledare under projektet. En handledare för ett master- eller magisterprojekt ska vara disputerad. Meddela oss under vecka 34, 22-26 augusti, vilken handledare du har eller om du inte lyckats finna någon.

    Kursansvarig:
    Martin Björklund/Universitetslektor
    E-post: martin.bjorklund@umu.se

    Fäll ihop
  • Träffar under kursen

    Det här är en distanskurs med fyra träffar då de seminarier som ingår i kursen genomförs. Träffarna följer forskningsprocessen och har som syfte att stödja dig allt från din projektidé och vidare till ett färdigt fördjupningsarbete. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand, men träffa lärare och kursare på distans vid 4 tillfällen:

    1. 7 september, kl. 08.30 – 8 september, kl. 16.00
    2. 26 oktober – 27 oktober (tider meddelas senare)
    3. 8 februari – 9 februari (tider meddelas senare)
    4. 17 maj - 18 maj (tider meddelas senare)

    Kursträffarna sker via Zoom. Som förberedelse vill vi att du ska

    1)      Ladda ner Zoom-klienten/appen. Med Zoom-appen får man tillgång till fler funktioner i Zoom, funktioner som vi kommer att använda. Därför är det viktigt att du laddat ner den innan första kurstillfället! Här finns information om Zoom: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/zoom/
     

    2)      Skaffa dig ett headset (hörlurar med mikrofon) till kursträffarna. Headset förbättrar ljudkvalitén väsentligt och förebygger ljudproblem som rundgång, störande ljud mm.
     

    3)      Använd ett stabilt bredband.

    Du hittar allt du behöver för kursen på lärplattformen Canvas. Där kan du även kommunicera med din lärare och dina kursare.

    Fäll ihop
  • Kursträff 1

    Första kursträffen innehåller seminarier där var och en får berätta om sina projektidéer och planering för detta arbete. Före denna första träff ska ni förbereda en power point presentation på 10 minuter om er projektidé. Förbered även frågor som ni vill diskutera. Vi förutsätter att ni alla deltar i diskussionen kring kollegornas projekt så att ni på så sätt lär av varandra. Det kan även framöver vara bra att ni kan bolla frågor mellan varandra och då är det viktigt att känna till varandras projekt.

    Utöver seminarier ges också information om akademiskt skrivande från Studieverkstaden och information om etik i forskning. Resten av första kursträffen är planerad för kvantitativa respektive kvalitativa metodfördjupande seminarier. Dessutom ges också tillfälle att förkovra sig i referenshanteringsprogrammet EndNote Online. Vi uppmanar er att använda EndNote till ert arbete med uppsatsen eftersom manuell referenshantering både är osäkert och mycket tidsödande.

    Innan undervisningstillfället i EndNote Online ska du skapa ett EndNote Online-konto och även ladda ner Cite While You Write som är en plug-in. Filmen EndNote Online – skapa konto utanför campus visar dig hur du skapar kontot och laddar ner Cite While You Write.  Länk till filmen - https://play.umu.se/media/t/0_ngzexg4h

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)