TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till kursen Hot Team - innovationsprojekt, men innan du kan börja måste du göra några saker innan kursstart. Här får du veta vad du måste göra hur och när. Du kan även läsa lite mera om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du bara av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv logga in och registrera dig via Ladok innan kursstart. Det kan du göra från och med Tisdag 24 oktober till och med Tisdag 31 oktober. Om du inte har registrerat dig senast den 31 oktober förlorar du din plats på kursen.
Se en film om hur du registrerar dig på en kurs.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt (läkarintyg krävs).
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id.
Jag vill aktivera mitt Umu-id.
I kursen arbetar studenter med olika utbildningsbakgrund och nivå tillsammans i team i ett projekt. Projektet omfattar 5 veckor och teamen tar sig an samtida relevanta frågeställningar och designutmaningar. 2023 kommer att fortsätta serien där vi undersöker hållbarhet och design utifrån relevanta perspektiv. Kursen genomförs i teamformat och varje team kommer att ’bygga’ upp sin egen ’teamstudio’. Teamen coachas av lärare, och viss del av undervisningen sker på engelska. Under kursen genomförs ett antal seminarier med aktuella designperspektiv för att projektet ska ta höjd. Exempel på examineringsformer utöver aktivt deltagande i projektarbete är reflektion och så kallade ’sharing sessions’ där team delar med sig av sitt lärande i projektet.
Vid kursstart introduceras kursen, förutsättningar för kursens genomförande och examinationsformer.
Vi rekommenderar att kursen inte kombineras med andra kurser, då kursen går på helfart och kräver studenternas närvaro.
Lärplattformen Canvas
För den här kursen använder vi lärplattformen Canvas. Där hittar du allt du behöver för kursen, som till exempel schema, instruktioner för övningar, lista över kursdeltagare och meddelanden från läraren. Det är också på lärplattformen du lämnar in dina uppgifter.
Åtkomst till Canvas får du när du registrerat dig på kursen. Logga in i Canvas.
Vi kan också, om det behövs, använda TEAMS.
Frågor om kursen kan ställas till kursansvarig lärare Monica Lindh Karlsson eller till institutionsadministratör Adrian Löwander.
Närvaro
Vi har väldigt många undervisningstillfällen med obligatorisk närvaro. Kravet på närvaro beror på att dessa inslag innehåller praktiska övningar eller handledning av prövande karaktär, och alltså vägs in vid betygsättningen. Vi har naturligtvis förståelse för att man kan ha andra åtaganden som gör det svårt att delta i alla kursdagar. Ta därför kontakt med respektive lärare/handledare om du vet att du kommer att vara borta, eller om du blir sjuk, för att kunna göra en överenskommelse med den personen om hur du ska få kursinformation samt eventuella kompletteringsuppgifter. Notera att lärare kan vara yrkesverksamma utanför universitetet vilket gör att de utanför deras lektioner inte finns på skolan utan endast kan nås via mail eller per telefon.
Ingen akademisk kvart
På Designhögskolan använder vi ingen akademisk kvart, vilket betyder att när det står kl 9.00 i ett schema så betyder det 09.00. Kurstiderna är 9.00-12.00 samt 13.00-16.00 om inte annat anges i schemat eller av läraren/föreläsaren.
Schemaändringar
Schemaändringar med väldigt kort varsel (samma morgon), meddelar vi via e-post och/eller anslag över Canvas. Ta för vana att kolla schemat dagligen för att alltid ha aktuell information.
Ytterdörrar
Ny information från och med 30 oktober: Designhögskolans entrédörrar är låsta dygnet runt och du behöver därför använda ditt UmU-kort för att komma in. Programmeringen av kortet görs inte förrän du har registrerats på kursen. Behörigheten gäller måndag-fredag kl. 08.00-20.00 och ger dig möjlighet att komma in via den stora entrédörren inne på gården samt via sidodörren från Östra Strandgatan. Kortet gör också att du kan komma in i våra pc-labb.
Kort utan kod 8-17. Kort med kod 17-20.
Datorlabb
Våra datorlabb brukar vara bokade för undervisning 9-16. OBS! För att kunna arbeta i våra datorlabb måste du ha aktiverat ett CAS användarkonto och skapat student e-postadress.
Utskrifter
UmU kortet användas för kopiering och utskrifter på Designhögskolan. Du får information om hur det hanteras i början av kursen.
Generell information: Wozzop
Varje måndag klockan 10.15 hålls en generell veckoinformation för studenter och lärare, i dagsläget sker detta digital. Vill ni ta upp något på info-stunden går det bra att göra det spontant. Kontakta annars kursansvarig lärare så tar hen upp det i ert ställe.
Onsdagsföreläsningar
På onsdagar är det ofta aktiviteter i form av öppna föreläsningar av inbjudna yrkesverksamma designer eller andra intressanta personer. Information om föreläsningar sätts upp på anslagstavlor och väggar, samt meddelas på Wozzop. Onsdagsföreläsningar kan komma att påverkas av de riktlinjer som gäller under hösten.
Skolmöten
Klockan 13 den första onsdagen i varje månad (utom september och juni) hålls ett gemensamt informations- och diskussionsmöte för alla studenter och all personal. Alla som vill informera om något, eller ta upp något till diskussion är välkomna att antingen anmäla det i förväg till prefekten, eller ta upp det under mötet själv eller genom en studentrepresentant, lärare eller annan personal. I dagsläget sker skolmöten digitalt.
Öppna projektpresentationer
Alla projektpresentationer som hålls av studenter på Designhögskolan är öppna för alla andra studenter och anställda på skolan om inte annat sägs (ibland kan sekretess föreligga pga. patentärenden). Veckans presentationer meddelas på Wozzop och digitala plattformar. Ta gärna tillfället i akt delta i presentationerna i mån av tid – det brukar vara roligt och lärorikt.
Fika/Lunch
På konstnärligt Campus kommer det att finnas en restaurang till hösten. I Designhögskolans studentkök finns mikrovågsugnar för den som vill värma medhavd mat.
Det finns kaffeautomater på skolan men då krävs det att du har med egen mugg. Betalning sker genom betalkort. Varu- och dryckesautomater finns i anslutning till verkstad/bottenvåning.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.