TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Du är antagen till Påbyggnadskurs, internetkurs, men innan du kan börja måste du göra några saker före kursstart. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Vi ses!
Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.
Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.
Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Registrering i studentwebben
Du registrerar dig på kursen i Ladok som du når via studentwebben www.umu.se/student. Du loggar in överst till höger på sidan. Inloggad hittar du en länk till Ladok i anslutning till din kurs, eller nederst på sidan under genvägar. Registreringen kan du göra från och med en vecka före kursstart fram till kursstart (se punkt 3 "Börja kursen" för datum för kursstart). Om du inte har registrerat dig i tid kan du förlora din plats på kursen.
Observera att om du är antagen med "villkor" så granskas det ca en vecka innan kursstart och du kommer att kontaktas via epost om du då inte uppfyller behörighetskraven. Är villkoren uppfyllda innan kursstart kan du registrera dig själv enligt instruktionerna ovan.
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt användarkonto (Umu-id). Se information under rubriken "Ny vid Umeå Universitet" för instruktioner kring hur du aktiverar din användare.
Kort efter att du registrerat dig får du tillgång till din kurssajt i lärplattformen Canvas. Om du inte ser kurssajten inom ett dygn så kontrollera att du är registrerad korrekt i studentwebben.
När du läser på distans via internet sker all interaktion med lärare och andra medstudenter på lärplattformen Canvas. I Canvas får du del av kursmaterial, instruktioner, examinationuppgifter, etc.
För kursen rekommenderas dator (windows 10 eller senare eller macOS), stabilt internet samt headset och webbkamera. Möjligheterna att använda lärplattformen Canvas via mobil eller surfplatta är begränsade. Som webbläsare rekommenderas Chrome eller Firefox.
Ofta kräver din lärare att du ska vara aktiv på Canvas under kursens första veckor. Det är därför viktigt att du loggar in i Canvas så snart som möjligt och tar del av kursinstruktionerna. Är du inte aktiv kan din lärare utgå ifrån att du slutat och registrera det i våra system.
Om du bestämt dig för att INTE läsa kursen behöver du inte kontakta oss, utan du lämnar själv återbud via ditt antagningsbesked på antagning.se
Som student på en distanskurs som ges via internet kan du med fördel ta kontakt med ett närbeläget kommunalt lärcentrum för att få mer stöd i dina studier.
Vilken service som erbjuds kan variera, men ofta finns studieplatser, grupprum, internet och datorer. Det finns personal som kan hjälpa till med exempelvis teknisk support.
Du hittar ditt närmaste lärcentrum via Nätverket för kommunala lärcentra (Nitus): https://nitus.se/hitta-ditt-larcentrum/
Lärcentrumen är grupperade efter region.
Frågor kring registrering:
Studieadministratörer https://www.umu.se/student/ide-och-samhallsstudier/vem-ska-jag-fraga/
Frågor kring studievägledning och studiestöd:
Studievägledare för respektive ämne
https://www.umu.se/student/ide-och-samhallsstudier/vem-ska-jag-fraga/
Frågor kring studentanvändare, såsom borttappat lösenord:
Servicedesk: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/it-support/
Telefonnummer: 090-7866300
Tekniska frågor kring kursplattformen Canvas:
Systemadministratör Fredrik Lindborg: fredrik.lindborg@umu.se
Telefonnummer: 090-7865170 (telefontid mellan 11 och 16)
Litteratur och frågor om kursinnehåll:
Ansvarig lärare
HumSek är en sektion i Umeå studentkår, för dig som studerar humaniora vid Umeå universitet. Vi vet att det är mycket information att ta in i början av en ny termin och att många förväntningar sätts på dig som student, men glöm inte bort dig själv. Om du någonsin känner dig orättvist behandlad, eller att något under din utbildning hade kunnat vara bättre, kontakta oss eller vår utbildningsbevakare.
Ordförande Humsek: ordf.humsek@umeastudentkar.se
Studentombud Humsek: ub.humla@umeastudentkar.se
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.