"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kommunikations- och medieanalys - strategisk, 30 hp

Engelskt namn: Communication and Media Analysis - Strategic

Denna kursplan gäller: 2011-09-05 till 2012-08-26 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO004

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-08-12

Reviderad av: Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2011-06-27

Innehåll

Kursen ger fördjupad förtrogenhet med teoretiska och metodologiska frågeställningar inom medie- och kommunikationsvetenskap. Specifikt fördjupas kunskaper, färdigheter, och analytiska förhållningssätt i förhållande till språkets roll för strategisk kommunikation. I kursen ingår momenten Kommunikations- och medieanalys, Undersökningsmetodik II, Språk och kommunikation samt Text och Form II.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska studenten Visa förtrogenhet med och kunna problematisera: - medie- och kommunikationsvetenskapliga frågeställningar i relation till olika medie- och kommunikationsvetenskapliga teoribildningar, - ett urval metoder för datainsamling, analys och tolkning, samt deras relevans, styrkor och svagheter för medie- och kommunikationsforskning, och - olika infallsvinklar på språkets betydelse för arbetet som informatör/strategisk kommunikatör. Uppvisa förmåga att: - utforma språkligt korrekta, intresseväckande och informativa texter, och - kritiskt granska, reflektera över och diskutera såväl sina egna som andras texter på ett konstruktivt sätt.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen skall den studerande ha avklarat termin 1-4 på Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation, eller motsvarande. Högst 7,5 hp får saknas från närmast tidigare nivå.

Undervisningens upplägg

Undervisningen på samtliga moment består av varierande sammansättning av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, seminarier och handledning. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. De två första momenten läses tillsammans med MKV C och termin 5 på Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap (allmän inriktning). Moment 1: Kommunikations- och medieanalys (7,5 hp) Communication and Media Analysis Momentet ger fördjupade kunskaper om olika teorier inom klassisk och samtida samhälls-, medie- och kommunikationsforskning med utgångspunkt från originaltexter och problematiseringar av dessa teorier utifrån den forskning de lett fram till. Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten kunna: - redogöra för och analytiskt förhålla sig till medie- och kommunikationsvetenskaplig teoribildning och de forskningsresultat samt grundantaganden som dessa teorier har lett fram till. Moment 2: Undersökningsmetodik II (7,5 hp) Applied Methodology in Communication Research II Momentet fördjupar färdigheterna i tillämpad kvantitativ och kvalitativ undersökningsmetodik och förtrogenhet med relevant programvara för olika slags data- och informationsbearbetning. Handledda övningar i datorlabb ingår i momentet. Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten: - självständigt kunna tillämpa kvantitativa och kvalitativa undersökningsmetoder, och - kunna diskutera och analysera kvantitativa och kvalitativa metoders för- och nackdelar. Moment 3: Språk och kommunikation (7,5 hp) Language and Communication Momentets övergripande mål är att den studerande aktivt ska tillägna sig kunskap om språkets roll för strategisk kommunikation liksom språkets betydelse för arbetet som informatör och strategisk kommunikatör. I momentet övas muntlig och skriftlig kommunikation som sedan utvärderas i grupp. Under momentet förväntas studenten inrikta sina studier och övningar mot speciella områden som till exempel reklam, opinion, genus eller organisation. Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten kunna: - producera muntliga presentationer och välformulerade texter för specifika ändamål och målgrupper, - hålla en muntlig presentation i stora såväl som små grupper, - ge konstruktiv feedback på egna, och andras, muntliga och skriftliga framföranden. Moment 4: Text och form II (7,5 hp) Text and Form II Innehåll Kursmomentets övergripande mål är att studenten ska fördjupa och utveckla sina tekniska och praktiska färdigheter i datorbaserad text- och bildproduktion, grafisk formgivning, layout och trycksaksframställning. I kursmomentet ingår undervisning och övningar i typografi samt text- och trycksaksproduktion. Momentet är upplagt som ett ”case”. Studenterna ska formge och författa informationsprodukter riktade mot en eller flera målgrupp(er). Produktionerna ska ha en genomarbetad och konsekvent grafisk profil samt klanderfritt språk. Förväntade studieresultat För godkänt moment ska studenten kunna - omsätta principerna för typografi, formgivning och bildspråk utifrån syfte och målgrupp i en grafisk produkt, - ha kännedom om tekniska terminologi för bild- och texthantering, och känna till den produktionstekniska arbetsgången för trycksaker, - självständigt skriva och utforma en intresseväckande, korrekt och informativ text i kommunikationssammanhang, - välja typ av formgivning och bildspråk utifrån vilket budskap som ska förmedlas och till vilken tänkt målgrupp, - välja och använda program lämpliga för formgivning av framställning av original, för såväl tryck som digital presentation, - visa förmåga att förhålla sig reflexivt och analytiskt till såväl andras informations- och kommunikationsinsatser som till egna texter och formgivna produkter, och - visa förmåga att samarbeta samt både ge och ta emot konstruktiv kritik med syfte att utveckla den egna och andras förmåga att använda språk, bild och grafik på ändamålsenliga sätt.

Examination

Examination av de respektive momenten består av skriftliga och muntliga seminarie- och presentationsuppgifter samt i vissa fall hem-och/eller salstentamen. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfälle anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan i vissa fall restuppgift ges som alternativ till omprov, t ex i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Muntlig examination som inte godkänns, omprövas vid annat muntligt provtillfälle under terminen. Muntlig examination kommer endast undantagsvis, om momentansvarig lärare avgör att frånvaron varit ringa, ersättas med skriftlig examination. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på moment på 22,5 hp av kursens totalt 30 hp. Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen kan examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 36

För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start.

Moment 1: Kommunikations- och medieanalys (7,5 hp)

Könet brinner! : texter
Butler Judith, Lindeqvist Karin, Rosenberg Tiina
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 330, [1] s. :
ISBN: 91-27-09573-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Giddens Anthony
Modernitetens följder
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 166 s. :
ISBN: 91-44-00142-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Media and cultural theory
Curran James, Morley David
London : Routledge : 2006 : 308 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip059/2005006413.html
ISBN: 978-0-415-31704-7 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Public relations and social theory : key figures and concepts
Ihlen Øyvind, Fredrikson Magnus, Ruler Betteke van
New York : Routledge : 2009 : viii, 376 s. :
ISBN: 978-0-415-99785-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Diskursanalys som teori och metod
Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
ISBN: 91-44-01302-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.

Moment 2: Undersökningsmetodik II (7,5 hp)

Diskursanalys i praktiken
Börjesson Mats, Palmblad Eva
1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-08644-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hartman Jan
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 307, [1] s. :
ISBN: 91-44-03306-0 : SEK 338:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lehikoinen Cia
Hatar, hatar inte- : en analys av begreppet hatbrott i journalistiska nyhetstexter
Umeå : Institutionen för kultur och medievetenskaper, Umeå universitet : 2010 : 110 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: 2010:1.

Trost Jan
Enkätboken
3., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-04046-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Trost Jan
Kvalitativa intervjuer
4., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 165 s. :
ISBN: 978-91-44-06216-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.

Moment 3: Språk och kommunikation (7,5 hp)

Anvisade texter och artiklar.

Referenslitteratur

Hellspong Lennart
Konsten att tala : handbok i praktisk retorik
2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 386 s. :
ISBN: 91-44-03634-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Milles Karin
Jämställt språk : en handbok i att skriva och tala jämställt
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 121 s. :
ISBN: 978-91-7227-567-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Nordenson Magdalena
Opinionsjournalistik : att skriva ledare, kolumner och recensioner
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 269 s. :
ISBN: 978-91-44-00904-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Reklam & retorik : 10 fallstudier
Mral Brigitte, Larsson Lars-Åke
Åstorp : Rhetor : 2004 : 208 s. :
ISBN: 91-974078-5-2
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4: Text och form II (7,5 hp)

Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.

Referenslitteratur

Hellmark Christer
Typografisk handbok
5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst