"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kommunikations- och medieanalys - strategisk, 30 hp

Engelskt namn: Communication and Media Analysis - Strategic

Denna kursplan gäller: 2008-01-21 till 2009-08-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO004

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-08-12

Innehåll

Kursen ger fördjupad förtrogenhet med teoretiska och metodologiska frågeställningar inom medie- och kommunikationsvetenskap. Specifikt fördjupas kunskaper, färdigheter, och analytiska förhållningssätt i förhållande till språkets roll för strategisk kommunikation. I kursen ingår momenten Kommunikations- och medieanalys, Undersöknings- och evalueringsmetodik, Valfria studier samt Språk och kommunikation. Moment 1: Kommunikations- och medieanalys (7,5 hp) Communication and Media Analysis Momentet ger fördjupade kunskaper om olika teorier inom klassisk och samtida medie- och kommunikationsforskning med utgångspunkt från originaltexter och problematiseringar av dessa teorier utifrån den forskning de lett fram till. Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten kunna: - analytiskt förhålla sig till medie- och kommunikationsvetenskaplig teoribildning och de forskningsresultat som dessa teorier har lett fram till. Moment 2: Undersöknings- och evalueringsmetodik (7,5 hp) Applied Methodology in Communication Research Momentet fördjupar färdigheterna i tillämpad kvantitativ och kvalitativ undersökningsmetodik och förtrogenhet med relevant programvara för olika slags data- och informationsbearbetning. Handledda övningar i datorlabb ingår i momentet Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten: - självständigt kunna tillämpa kvantitativa och kvalitativa undersökningsmetoder, och - kunna diskutera och analysera kvantitativa och kvalitativa metoders för- och nackdelar. Moment 3: Valfria studier (7,5 hp) Optional studies Moment 4: Språk och kommunikation (7,5 hp) Language and Communication Momentets övergripande mål är att den studerande aktivt ska tillägna sig kunskap om språkets roll för strategisk kommunikation liksom språkets betydelse för arbetet som informatör och strategisk kommunikatör. I momentet studeras exempelvis kopplingen mellan språk och verklighet, språk och betydelse och språk och påverkan. Målet är vidare att den studerande ska skaffa sig verktyg för analys av såväl egen som andras språkproduktion. Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten: - analytiskt förhålla sig till kopplingen mellan språk och kommunikation - tillämpa analysmetoder för såväl egen som andras språkproduktion

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten: Visa förtrogenhet med och kunna problematisera: - medie- och kommunikationsvetenskapliga frågeställningar i relation till olika medie- och kommunikationsvetenskapliga teoribildningar - ett urval metoder för datainsamling, analys och tolkning, samt deras relevans, styrkor och svagheter för medie- och kommunikationsforskning - olika infallsvinklar på språkets betydelse för arbetet som informatör/strategisk kommunikatör Uppvisa förmåga att: - utforma språkligt korrekta, intresseväckande och informativa texter - kritiskt granska, reflektera över och diskutera såväl sina egna som andras texter på ett konstruktivt sätt

Behörighetskrav

Programmet för medie- kommunikationsvetenskap termin 1 och 2, alternativt medie- och kommunikationsvetenskap A och B samt termin 3 och 4 eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen på samtliga moment består av varierande sammansättning av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, seminarier och handledning. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. Kursens två första moment läses tillsammans med MKV-C och MKV-programmet med allmän inriktning.

Examination

Examination av de respektive momenten består av varierande komposition av skriftliga och muntliga seminarieuppgifter och hemtentamen. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfället anordnas ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan restuppgift ges som alternativ till omtentamen. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Muntlig examination som inte godkänns, omprövas tid annat muntligt provtillfälle under terminen. Muntlig examination får endast undantagsvis ersättas med skriftlig examination. Momentansvarige avgör. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på moment på 22,5 hp av kursens totalt 30 hp. Studerande som antagits till kurs skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning fastställd av Rektor 2002-12-17. Se http://www.umu.se/studentcentrum/verksamhet/examina/tillgodoraknandeordning.html

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap.

Litteratur

  • Giltig från: 2009 vecka 36

    Moment 1: Kommunikations- och medieanalys Bell, Allan & Garrett, Peter (eds) (2000) Approaches to Media Discourse. Oxford and Massachusetts: Blackwell Publishers. Rosenberg, Tiina (2005) Inledning, i Butler, Judith Könet brinner! Judith Butlers texter i urval av Tiina Rosenberg. Stockholm: Natur och Kultur. 28 s. Curran, James & Morley, David (eds) (2006) Media and Cultural Theory. London: Routledge. Giddens, Anthony (1996) Modernitetens följder (övers. Joachim Retzlaff). Lund: Studentlitteratur. Ihlen, Öyvind, Fredriksson, Magnus & Ruler, Betteke van (2009) Public Relations and Social Theory. Key Figures and Concepts. London: Routledge. Lievrouw, Leah and Sonia Livingstone (eds) (2006) Handbook of new media: social shaping and social consequences of ICTs. Updated student ed. London: Sage. Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare. Moment 2: Undersöknings- och evalueringsmetodik Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (red) (2007) Diskursanalys i praktiken. Malmö:Liber Hartman, Jan (2004) Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur. Richardson, John E. (2006) Analysing Newspapers. An Approach from Critical Discourse Analysis. Basingstoke : Palgrave Macmillan. Trost, Jan (2007) Enkätboken. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur, Trost, Jan (2005) Kvalitativa intervjuer. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur. Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare. Referenslitteratur: Aronsson, Åke (2000) SPSS version 9.0. En introduktion. Lund: Studentlitteratur, Carlsson, Ulla (red) (1998-2007) Mediesverige. Statistik och analys. Göteborg: NORDICOM. Ekström, Mats & Larsson, Larsåke (2000) Metoder i kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur,. McQuail, Denis (2005) Mass Communication Theory. London: Sage,. Svenningsson, Malin m fl (2003) Att fånga nätet. Kvalitativa metoder för Internetforskning. Lund: Studentlitteratur. Moment 3: Språk och kommunikation Edlund, Ann-Catrine m fl (2007) Språk och kön. Stockholm: Nordstedts Akademiska Förlag. Ehrenberg-Sundin, Barbro m fl (2008) Att skriva bättre i jobbet: en basbok om brukstexter. Stockholm: Norstedts Juridik. Sundgren, Eva (2007) Sociolingvistik. Stockholm: Liber. Anvisade texter Referenslitteratur/Extraläsning: Holst, Lena (2004) Skriv bättre texter! En ny metod i fem steg. Stockholm: Bokförlaget DN. Milles, Karin (2008) Jämställt språk: en handbok i att skriva och tala jämställt. Stockholm: Norstedts Akademiska förlag. Smeby, Nils Petter (2001) Skriv bättre på kortare tid en bok för dig som vill lära dig skriva bättre! Uppsala: Fonn AB.

    Åberg Gösta
    Hur ska det heta? : språkriktighet från A till Ö
    4., aktualiserade och utök. uppl. : Stockholm : Prisma : 2005 : 240 s. :
    ISBN: 91-518-4382-X (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    (Obs! För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start).

  • Giltig från: 2008 vecka 36

    Moment 1: Kommunikations- och medieanalys (7,5 hp)

    Giddens Anthony
    Modernitetens följder
    Lund : Studentlitteratur : 1996 : 166 s. :
    ISBN: 91-44-00142-8
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Bell, Allan & Garrett, Peter (eds) (2000) Approaches to Media Discourse. Oxford and Massachusetts: Blackwell Publishers. Rosenberg, Tiina (2005) "Inledning", i Butler, Judith Könet brinner! Judith Butlers texter i urval av Tiina Rosenberg. Stockholm: Natur och Kultur. 28 s. Curran, James & Morley, David (eds) (2006) Media and Cultural Theory. London: Routledge. Dewdney, Andrew & Peter Ride 2006: The New Media Handbook. London:Routledge. Valda delar. Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare. Moment 2: Undersöknings- och evalueringsmetodik (7,5 hp) Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (red) (2007) Diskursanalys i praktiken. Malmö: Liber Hartman, Jan (2004) Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur, Trost, Jan (2004) Enkätboken. Lund: Studentlitteratur, 3:e upplagan. Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare. Referenslitteratur: Aronsson, Åke (2000) SPSS version 9.0. En introduktion. Lund: Studentlitteratur, Carlsson, Ulla (red) (1998-2007) Mediesverige. Statistik och analys. Göteborg: NORDICOM. Ekström, Mats & Larsson, Larsåke (2000) Metoder i kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur,. Trost, Jan (2007) Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur, 3:e upplagan,. McQuail, Denis (2005) Mass Communication Theory. London: Sage,. Svenningsson, Malin m fl (2003) Att fånga nätet. Kvalitativa metoder för Internetforskning. Lund: Studentlitteratur. Kompendium: Kommunikationsvetenskaplig metod. Säljes vid institutionen. Moment 4: Språk och kommunikation (7,5 hp) Karlberg, Maria & Mral, Brigitte (1998) Heder och påverkan. Att analysera modern retorik. Stockholm: Natur och kultur. Dysthe, Olga, Hertzberg, Fröndis & Lokensgaard Hoel, Torlang (2000) Skriva för att lära. Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur. Edlund, Ann-Catrine m fl (2007) Språk och kön. Stockholm: Nordstedts Akademiska Förlag. Einarsson, Jan (2004) Språksociologi. Lund: Studenlitteratur. Ekström, Mats, red (2008) Mediernas språk. Stockholm: Liber. Renberg, Bo (2006) Språkets mirakel om tänkande, tal och skrift. Stockholm: Liber. Valda delar. Anvisade texter Referenslitteratur: Rydstedt. Rudolf. Retorik. Studentlitteratur