"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kommunikations- och medieanalys - strategisk, 30 hp

Engelskt namn: Communication and Media Analysis - Strategic

Denna kursplan gäller: 2014-09-01 till 2015-08-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO004

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-08-12

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2014-03-31

Innehåll

Kursens övergripande mål är att skapa fördjupad förtrogenhet med teoretiska och metodologiska frågeställningar inom medie- och kommunikationsvetenskap. Specifikt fördjupas kunskaper, färdigheter, och analytiska förhållningssätt i förhållande till språkets och formens roll för strategisk kommunikation. De tre första momenten läses tillsammans med Programmet för medier och kommunikation. I kursen ingår momenten nedan.

Moment 1. Vetenskaplig metod II (6,0 hp)
Communication research methods II
Momentet fördjupar synen på vetenskapliga metoder inom klassisk och samtida samhälls-, medie- och kommunikationsforskning och färdigheter i tillämpad kvantitativ och kvalitativ undersökningsmetodik. Vidare behandlas under momentet olika slags data- och informationsbearbetning.

Moment 2. Medie-, kultur- och samhällsteori II (6,0 hp)
Theories of Media, Culture and Society II
Momentet fördjupar det vetenskapliga synsättet på olika teorier inom klassisk och samtida samhälls-, medie- och kommunikationsforskning med utgångspunkt från originaltexter och problematiseringar av dessa teorier utifrån den forskning de lett fram till.

Moment 3. Omvärldsanalys II (3,0 hp)
Issues Management II
Under momentet ges studenten möjlighet att fördjupa förståelsen för omvärldsbevakning och omvärldsanalys som förberedelse för, och verktyg i, arbetslivet, med inriktning mot ett specifikt, avgränsat område. Studenten prövar sina kompetenser i ett praktiskt projekt som utmynnar i en skriftlig och muntlig redovisning.

Moment 4. Språk och kommunikation II (7,5 hp)
Language and Communication II
Momentet behandlar språkets roll för strategisk kommunikation och språkets betydelse för arbetet som informatör och strategisk kommunikatör. I momentet övas muntlig och skriftlig kommunikation som sedan utvärderas i grupp. Under momentet förväntas studenten inrikta sina studier och övningar mot speciella områden som till exempel reklam, opinion, genus eller organisation.

Moment 5. Text och form (7,5 hp)
Text and Form
Under momentet övar studenterna praktiska färdigheter i datorbaserad text- och bildproduktion, grafisk formgivning, layout och trycksaksframställning. I kursmomentet ingår undervisning och övningar i typografi samt text- och trycksaksproduktion.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska studenten kunna:

  • uppvisa förtrogenhet med och kunna problematisera medie- och kommunikationsvetenskapliga frågeställningar i relation till olika medie- och kommunikationsvetenskapliga teoribildningar,
  • visa förtrogenhet med och kunna problematisera ett urval metoder för datainsamling, analys och tolkning, samt deras relevans, styrkor och svagheter för medie- och kommunikationsforskning, och
  • redogöra för olika infallsvinklar på språkets och formens betydelse för arbetet som informatör/strategisk kommunikatör.
  • uppvisa förmåga att utforma språkligt korrekta, intresseväckande och informativa texter för specifika sammanhang och målgrupper, och
  • uppvisa förmåga att kritiskt granska, reflektera över och diskutera såväl sina egna som andras texter på ett konstruktivt sätt.

Efter avslutat moment 1 (Vetenskaplig metod II) ska studenten kunna:

  • visa förtrogenhet med ett urval metoder för datainsamling, analys och tolkning, samt deras relevans, styrkor och svagheter för medie- och kommunikationsforskning,
  • självständigt tillämpa kvantitativa och kvalitativa undersökningsmetoder, och
  • diskutera och analysera kvantitativa och kvalitativa metoders för- och nackdelar.

Efter avslutat moment 2 (Medie-, kultur- och samhällsteori II) ska studenten kunna:

  • redogöra för och analytiskt förhålla sig till medie- och kommunikationsvetenskaplig teoribildning och de forskningsresultat samt grundantaganden som dessa teorier har lett fram till.

Efter avslutat moment 3 (Omvärldsanalys II) ska studenten kunna:

  • tillämpa och diskutera verktyg för omvärldsbevakning och omvärldsanalys,
  • kartlägga och presentera hinder och möjligheter inom ett specifikt yrkesrelaterat område,
  • anpassa redogörelser efter olika typer av beställare och intressenter

Efter avslutat moment 4 (Språk och kommunikation II) ska studenten kunna:

  • producera muntliga presentationer och välformulerade texter för specifika ändamål och målgrupper,
  • hålla en muntlig presentation i stora såväl som små grupper,
  • ge konstruktiv feedback på egna, och andras, muntliga och skriftliga framföranden.

Efter avslutat moment 5 (Text och form) ska studenten kunna:

  • föra i litteratur förankrade resonemang om formgivningens och målanpassningens betydelse för kommunikation i en skriven text,
  • omsätta principerna för typografi, formgivning och bildspråk på en grafisk produkt utifrån kommunikationens tänkta syfte, budskap och målgrupp,
  • visa kännedom om teknisk terminologi för bild- och texthantering, och den produktionstekniska arbetsgången för trycksaker,
  • självständigt skriva och utforma en intresseväckande, korrekt och informativ text i kommunikationssammanhang,
  • välja och använda program lämpliga för formgivning och framställning av original, för såväl tryck som digital presentation,
  • visa förmåga att förhålla sig reflexivt och analytiskt till såväl andras informations- och kommunikationsinsatser som till egna texter och formgivna produkter, och
  • visa förmåga att samarbeta samt att både ge och ta emot konstruktiv kritik med syfte att utveckla den egna och andras förmåga att använda språk, bild och grafik på ändamålsenliga sätt.

Behörighetskrav

Godkända resultat från termin ett (1) till och med termin tre (3) på programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation (HGMES), eller motsvarande. Minst 21 hp måste vara avklarade från närmast föregående termin, det vill säga från termin fyra (4).

Undervisningens upplägg

Undervisningen på samtliga moment består av varierande sammansättning av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, seminarier och handledning. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. De tre första momenten läses tillsammans med fristående kurs i Medie- och kommunikationsvetenskap C samt termin 5 på Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap (HGMED).

För den som är registrerad på kurs och har ett funktionshinder finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.

Examination

Varje enskilt moment kan examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa kan bestå av hem- och salsskrivningar, seminarier, muntor eller redovisningar. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle inom tre månader, samt ett uppsamlingsprov inom ett år.

Rättande lärare kan, som alternativ till omprov, erbjuda en restuppgift. Restuppgiften ges i form av att den eller de underkända uppgifterna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. Den student som godkänts i prov får ej undergå omprövning för högre betyg.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se Umeå universitets regelsamling.

På moment 1,2,4 och 5 ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
På moment 3 ges betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För att bli godkänd på respektive moment krävs minst betyget godkänd (G) på samtliga prov och obligatoriska uppgifter på momentet. Betyget prövas individuellt och sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator.

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget är en sammanvägning av betygen från de olika momenten. För Godkänd (G) på hel kurs krävs att samtliga moment är godkända. För Väl godkänd (VG) fordras Väl godkänd (VG) på moment på sammanlagt minst 19,5 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med 1KO013 Medie- och kommunikationsvetenskap C 30 hp, 1KO001 Kommunikations- och medieanalys - allmän 30 hp eller annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 36

Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast en månad före kursstart.

Moment 1: Vetenskaplig metod II (6 hp)

Diskursanalys i praktiken
Börjesson Mats, Palmblad Eva
1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-08644-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hartman Jan
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 307, [1] s. :
ISBN: 91-44-03306-0 : SEK 338:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Trost Jan
Enkätboken
4., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 178 s. :
ISBN: 978-91-44-07643-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Trost Jan
Kvalitativa intervjuer
4., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 165 s. :
ISBN: 978-91-44-06216-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.

Moment 2: Medie-, kultur- och samhällsteori II (6 hp)

Könet brinner! : texter
Butler Judith, Lindeqvist Karin, Rosenberg Tiina
Stockholm : Natur och kultur : 2005 : 330, [1] s. :
ISBN: 91-27-09573-8 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Storey John
Cultural theory and popular culture : a reader
4. ed. : Harlow : Longman : 2009 : xxi, 671 s. :
ISBN: 9781405874212 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dyer Richard
White : essays on race and culture
London : Routledge : 1997 : 256 s. :
ISBN: 0-415-09536-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Laughey Dan
Key themes in media theory
Maidenhead : Open Univ Press/McGraw-Hill : 2007. : 235 s. :
ISBN: 9780335218134
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig som e-bok via Ebrary.

Public relations and social theory : key figures and concepts
Ihlen Øyvind, Fredrikson Magnus, Ruler Betteke van
New York : Routledge : 2009 : viii, 376 s. :
ISBN: 978-0-415-99785-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig som e-bok via Dawsonera.

Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.

Moment 3: Omvärldsbevakning II (3 hp)

Anvisade texter och litteratur vald i samråd med kursens lärare.

Referenslitteratur

Strategic issues management : organizations and public policy challenges
Heath Robert L., Palenchar Michael J.
2. ed. : Los Angeles : SAGE : 2008 : 412 s. :
ISBN: 978-1-4129-5210-1 (hbk.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4: Språk och kommunikation (7,5 hp)

Anvisade texter och litteratur vald i samråd med kursens lärare.

Moment 5. Text och form II (7,5 hp)

Anvisade texter och litteratur vald i samråd med kursens lärare.

Referenslitteratur

Hellmark Christer
Typografisk handbok
5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst