"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kommunikations- och medieanalys - strategisk, 30 hp

Engelskt namn: Communication and Media Analysis - Strategic

Denna kursplan gäller: 2010-08-23 till 2010-08-29 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO004

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-08-12

Reviderad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2009-12-02

Innehåll

Kursen ger fördjupad förtrogenhet med teoretiska och metodologiska frågeställningar inom medie- och kommunikationsvetenskap. Specifikt fördjupas kunskaper, färdigheter, och analytiska förhållningssätt i förhållande till språkets roll för strategisk kommunikation. I kursen ingår momenten Kommunikations- och medieanalys, Undersöknings- och evalueringsmetodik, Språk och kommunikation samt Valfria studier.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska studenten Visa förtrogenhet med och kunna problematisera: - medie- och kommunikationsvetenskapliga frågeställningar i relation till olika medie- och kommunikationsvetenskapliga teoribildningar, - ett urval metoder för datainsamling, analys och tolkning, samt deras relevans, styrkor och svagheter för medie- och kommunikationsforskning, och - olika infallsvinklar på språkets betydelse för arbetet som informatör/strategisk kommunikatör. Uppvisa förmåga att: - utforma språkligt korrekta, intresseväckande och informativa texter, och - kritiskt granska, reflektera över och diskutera såväl sina egna som andras texter på ett konstruktivt sätt.

Behörighetskrav

För tillträde till kursen skall den studerande ha avklarat termin 1-4 på Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation, eller motsvarande. Högst 7,5 hp får saknas från närmast tidigare nivå.

Undervisningens upplägg

Undervisningen på samtliga moment består av varierande sammansättning av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, seminarier och handledning. I de fall närvaro är obligatorisk anges detta särskilt i schemat. De två första momenten läses tillsammans med MKV C och termin 5 på Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap (allmän inriktning). Moment 1: Kommunikations- och medieanalys (7,5 hp) Communication and Media Analysis Momentet ger fördjupade kunskaper om olika teorier inom klassisk och samtida medie- och kommunikationsforskning med utgångspunkt från originaltexter och problematiseringar av dessa teorier utifrån den forskning de lett fram till. Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten kunna: - redogöra för och analytiskt förhålla sig till medie- och kommunikationsvetenskaplig teoribildning och de forskningsresultat som dessa teorier har lett fram till. Moment 2: Undersöknings- och evalueringsmetodik (7,5 hp) Applied Methodology in Communication Research Momentet fördjupar färdigheterna i tillämpad kvantitativ och kvalitativ undersökningsmetodik och förtrogenhet med relevant programvara för olika slags data- och informationsbearbetning. Handledda övningar i datorlabb ingår i momentet Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten: - självständigt kunna tillämpa kvantitativa och kvalitativa undersökningsmetoder, och - kunna diskutera och analysera kvantitativa och kvalitativa metoders för- och nackdelar. Moment 3: Språk och kommunikation (7,5 hp) Language and Communication Momentets övergripande mål är att den studerande aktivt ska tillägna sig kunskap om språkets roll för strategisk kommunikation liksom språkets betydelse för arbetet som informatör och strategisk kommunikatör. I momentet studeras exempelvis kopplingen mellan språk och verklighet, språk och betydelse och språk och påverkan. Målet är vidare att den studerande ska skaffa sig verktyg för analys av såväl egen som andras språkproduktion. Förväntade studieresultat: Efter avslutat moment ska studenten kunna: - analytiskt förhålla sig till kopplingen mellan språk och kommunikation, - tillämpa analysmetoder för såväl egen som andras språkproduktion, och - producera texter för specifika ändamål och målgrupper. Moment 4: Valfria studier (7,5 hp) Optional studies Studenterna läser en valfri kurs om 7,5 hp.

Examination

Examination av de respektive momenten består av varierande komposition av skriftliga och muntliga seminarieuppgifter och hemtentamen. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. För studerande som inte godkänns vid ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare provtillfälle under terminen, samt ett uppsamlingsprov inom ett år. Bedömningen skall enligt högskoleförordningen vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske för kursen i sin helhet. Examination sker enligt graderna Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd. Får den studerande underkänt på en hemtentamen kan restuppgift ges som alternativ till omprov, t ex i form av att den eller de underkända frågorna kompletteras och bedöms på nytt. I dessa fall kan betyg på tentamen bli högst Godkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För Väl godkänd på hel kurs fordras Väl godkänd på moment på 22,5 hp av kursens totalt 30 hp. Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen skall kunna examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera högst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator. Tillgodoräknande Tillgodoräknande prövas individuellt enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning, fastställd av Rektor 2002-12-17. Se: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektorn i medie- och kommunikationsvetenskap.

Litteratur

  • Giltig från: 2010 vecka 34

    Moment 1: Kommunikations- och medieanalys Bell, Allan & Garrett, Peter (eds) (2000) Approaches to Media Discourse. Oxford and Massachusetts: Blackwell Publishers. Rosenberg, Tiina (2005) Inledning, i Butler, Judith Könet brinner! Judith Butlers texter i urval av Tiina Rosenberg. Stockholm: Natur och Kultur. 28 s. Curran, James & Morley, David (eds) (2006) Media and Cultural Theory. London: Routledge. Giddens, Anthony (1996) Modernitetens följder (övers. Joachim Retzlaff). Lund: Studentlitteratur. Ihlen, Öyvind, Fredriksson, Magnus & Ruler, Betteke van (2009) Public Relations and Social Theory. Key Figures and Concepts. London: Routledge. Lievrouw, Leah and Sonia Livingstone (eds) (2006) Handbook of new media: social shaping and social consequences of ICTs. Updated student ed. London: Sage. Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare. Moment 2: Undersöknings- och evalueringsmetodik Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (red) (2007) Diskursanalys i praktiken. Malmö:Liber Hartman, Jan (2004) Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur. Richardson, John E. (2006) Analysing Newspapers. An Approach from Critical Discourse Analysis. Basingstoke : Palgrave Macmillan. Trost, Jan (2007) Enkätboken. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur, Trost, Jan (2005) Kvalitativa intervjuer. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur. Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare. Referenslitteratur: Aronsson, Åke (2000) SPSS version 9.0. En introduktion. Lund: Studentlitteratur, Carlsson, Ulla (red) (1998-2007) Mediesverige. Statistik och analys. Göteborg: NORDICOM. Ekström, Mats & Larsson, Larsåke (2000) Metoder i kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur,. McQuail, Denis (2005) Mass Communication Theory. London: Sage,. Svenningsson, Malin m fl (2003) Att fånga nätet. Kvalitativa metoder för Internetforskning. Lund: Studentlitteratur. Moment 3: Språk och kommunikation Edlund, Ann-Catrine m fl (2007) Språk och kön. Stockholm: Nordstedts Akademiska Förlag. Ehrenberg-Sundin, Barbro m fl (2008) Att skriva bättre i jobbet: en basbok om brukstexter. Stockholm: Norstedts Juridik. Sundgren, Eva (2007) Sociolingvistik. Stockholm: Liber. Anvisade texter Referenslitteratur/Extraläsning: Holst, Lena (2004) Skriv bättre texter! En ny metod i fem steg. Stockholm: Bokförlaget DN. Milles, Karin (2008) Jämställt språk: en handbok i att skriva och tala jämställt. Stockholm: Norstedts Akademiska förlag. Smeby, Nils Petter (2001) Skriv bättre på kortare tid - en bok för dig som vill lära dig skriva bättre! Uppsala: Fonn AB.

    Åberg Gösta
    Hur ska det heta? : språkriktighet från A till Ö
    4., aktualiserade och utök. uppl. : Stockholm : Prisma : 2005 : 240 s. :
    ISBN: 91-518-4382-X (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    (Obs! För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start).

  • Giltig från: 2005 vecka 26

    Moment 1: Kommunikations- och medieanalys Bell, Allan & Garrett, Peter (eds) (2000) Approaches to Media Discourse. Oxford and Massachusetts: Blackwell Publishers. Rosenberg, Tiina (2005) Inledning, i Butler, Judith Könet brinner! Judith Butlers texter i urval av Tiina Rosenberg. Stockholm: Natur och Kultur. 28 s. Curran, James & Morley, David (eds) (2006) Media and Cultural Theory. London: Routledge. Giddens, Anthony (1996) Modernitetens följder (övers. Joachim Retzlaff). Lund: Studentlitteratur. Ihlen, Öyvind, Fredriksson, Magnus & Ruler, Betteke van (2009) Public Relations and Social Theory. Key Figures and Concepts. London: Routledge. Lievrouw, Leah and Sonia Livingstone (eds) (2006) Handbook of new media: social shaping and social consequences of ICTs. Updated student ed. London: Sage. Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare. Moment 2: Undersöknings- och evalueringsmetodik Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (red) (2007) Diskursanalys i praktiken. Malmö:Liber Hartman, Jan (2004) Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur. Richardson, John E. (2006) Analysing Newspapers. An Approach from Critical Discourse Analysis. Basingstoke : Palgrave Macmillan. Trost, Jan (2007) Enkätboken. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur, Trost, Jan (2005) Kvalitativa intervjuer. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur. Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare. Referenslitteratur: Aronsson, Åke (2000) SPSS version 9.0. En introduktion. Lund: Studentlitteratur, Carlsson, Ulla (red) (1998-2007) Mediesverige. Statistik och analys. Göteborg: NORDICOM. Ekström, Mats & Larsson, Larsåke (2000) Metoder i kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur,. McQuail, Denis (2005) Mass Communication Theory. London: Sage,. Svenningsson, Malin m fl (2003) Att fånga nätet. Kvalitativa metoder för Internetforskning. Lund: Studentlitteratur. Moment 3: Språk och kommunikation Edlund, Ann-Catrine m fl (2007) Språk och kön. Stockholm: Nordstedts Akademiska Förlag. Ehrenberg-Sundin, Barbro m fl (2008) Att skriva bättre i jobbet: en basbok om brukstexter. Stockholm: Norstedts Juridik. Sundgren, Eva (2007) Sociolingvistik. Stockholm: Liber. Anvisade texter Referenslitteratur/Extraläsning: Holst, Lena (2004) Skriv bättre texter! En ny metod i fem steg. Stockholm: Bokförlaget DN. Milles, Karin (2008) Jämställt språk: en handbok i att skriva och tala jämställt. Stockholm: Norstedts Akademiska förlag. Smeby, Nils Petter (2001) Skriv bättre på kortare tid - en bok för dig som vill lära dig skriva bättre! Uppsala: Fonn AB.

    Åberg Gösta
    Hur ska det heta? : språkriktighet från A till Ö
    4., aktualiserade och utök. uppl. : Stockholm : Prisma : 2005 : 240 s. :
    ISBN: 91-518-4382-X (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    (Obs! För alla kursmomenten gäller att kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast en månad före kursmomentets start).