"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kommunikations- och medieanalys - strategisk, 30 hp

Engelskt namn: Communication and Media Analysis - Strategic

Denna kursplan gäller: 2017-08-28 till 2018-09-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 1KO004

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Beslutad av: Humanistisk fakultetsnämnd, 2008-08-12

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2017-03-06

Innehåll

Kursens övergripande mål är att skapa fördjupad förtrogenhet med teoretiska och metodologiska frågeställningar inom medie- och kommunikationsvetenskap. Specifikt fördjupas kunskaper, färdigheter, och analytiska förhållningssätt i förhållande till språkets och formens roll för strategisk kommunikation. Kursen utgör termin 3 på Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation. De tre två första momenten läses tillsammans med Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap. I kursen ingår momenten nedan.

Moment 1. Vetenskaplig metod II (7,5 hp)
Communication research methods II
Momentet fördjupar synen på vetenskapliga metoder inom klassisk och samtida samhälls-, medie- och kommunikationsforskning och färdigheter i tillämpad kvantitativ och kvalitativ undersökningsmetodik. Vidare behandlas under momentet olika slags data- och informationsbearbetning.

Moment 2. Medie-, kultur- och samhällsteori II (7,5 hp)
Theories of Media, Culture and Society II
Momentet fördjupar det vetenskapliga synsättet på olika teorier inom klassisk och samtida samhälls-, medie- och kommunikationsforskning med utgångspunkt från originaltexter och problematiseringar av dessa teorier utifrån den forskning de lett fram till.

Moment 3. Text och form (7,5 hp)
Text and Form
Under momentet övar studenterna praktiska färdigheter i datorbaserad text- och bildproduktion, grafisk formgivning och layout. I kursmomentet ingår undervisning och övningar i typografi samt text- och trycksaksproduktion.

Moment 4. Språk och kommunikation  (7,5 hp)
Language and Communication
Momentet behandlar språkets och retorikens betydelse för strategisk kommunikation och arbetet som informatör. I momentet övas både skriftlig och muntlig kommunikation för olika ändamål och målgrupper. Under momentet förväntas studenten inrikta sina studier och övningar mot speciella områden som till exempel reklam, opinion, genus eller organisation.
 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska studenten kunna:

  • uppvisa förtrogenhet med och kunna problematisera medie- och kommunikationsvetenskapliga frågeställningar i relation till olika medie- och kommunikationsvetenskapliga teoribildningar,
  • visa förtrogenhet med och kunna problematisera ett urval metoder för datainsamling, analys och tolkning, samt deras relevans, styrkor och svagheter för medie- och kommunikationsforskning, och
  • redogöra för olika infallsvinklar på språkets och formens betydelse för arbetet som informatör/strategisk kommunikatör.
  • uppvisa förmåga att utforma språkligt korrekta, intresseväckande och informativa texter för specifika sammanhang och målgrupper, och
  • uppvisa förmåga att kritiskt granska, reflektera över och diskutera såväl sina egna som andras texter på ett konstruktivt sätt.

Efter avslutat moment 1 (Vetenskaplig metod II) ska studenten kunna:

  • visa förtrogenhet med ett urval metoder för datainsamling, analys och tolkning, samt deras relevans, styrkor och svagheter för medie- och kommunikationsforskning,
  • självständigt tillämpa kvantitativa och kvalitativa undersökningsmetoder, och
  • diskutera och analysera kvantitativa och kvalitativa metoders för- och nackdelar.

Efter avslutat moment 2 (Medie-, kultur- och samhällsteori II) ska studenten kunna:

  • redogöra för och analytiskt förhålla sig till medie- och kommunikationsvetenskaplig teoribildning och de forskningsresultat samt grundantaganden som dessa teorier har lett fram till.

Efter avslutat moment 3 (Text och form) ska studenten kunna:

  • föra resonemang om formgivningens och målanpassningens betydelse för kommunikation i en skriven text,
  • omsätta principerna för typografi, formgivning och bildspråk på en grafisk produkt utifrån kommunikationens tänkta syfte, budskap och målgrupp,
  • visa kännedom om teknisk terminologi för bild- och texthantering, och den produktionstekniska arbetsgången för trycksaker,
  • självständigt skriva och utforma en intresseväckande, korrekt och informativ text i kommunikationssammanhang,
  • använda program lämpliga för formgivning och framställning av original, för såväl tryck som digital presentation, och
  • visa förmåga att förhålla sig reflexivt och analytiskt till såväl andras informations- och kommunikationsinsatser som till egna texter och formgivna produkter.

Efter avslutat moment 4 (Språk och kommunikation ) ska studenten kunna:

  • tillämpa retoriska principer för att formulera intresseväckande och övertygande texter och muntliga presentationer,
  • producera tydlig, begriplig och språkligt korrekt text inom olika genrer,
  • planera och genomföra en muntlig presentation i både stora och små grupper,
  • anpassa såväl skrivna som muntliga framföranden för olika ändamål och målgrupper, samt
  • ge konstruktiv feedback på texter och muntliga presentationer.

Behörighetskrav

Godkända resultat från termin ett (1) till och med termin tre (3) på programmet för medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot strategisk kommunikation (HGMES), eller motsvarande. Minst 21 hp måste vara avklarade från närmast föregående termin, det vill säga från termin fyra (4).

Undervisningens upplägg

Undervisningen på samtliga moment består av  föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, seminarier och handledning. I de fall närvaro är obligatorisk, dvs examinerande, anges detta särskilt i schemat. De tre första momenten läses tillsammans med fristående kurs i Medie- och kommunikationsvetenskap C samt termin 5 på Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap (HGMED).

För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.

Examination

Momenten examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa består av hemskrivningar, seminarier, muntor eller redovisningar. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället.

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

Om särskilda skäl föreligger kan en student ha möjlighet att examineras på annan ort. En student som önskar examineras på annan ort ska minst en månad före aktuellt tentamenstillfälle ansöka hos studierektor vid berörd institution om detta. Se Umeå universitets regelsamling.

På moment 1, 2, 3 och 4 ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att bli godkänd på respektive moment krävs minst betyget godkänd (G) på samtliga prov och obligatoriska uppgifter på momentet. Betyget prövas individuellt och sätts av Humanistiska fakultetsnämnden utsedd examinator.

På kursen som helhet ges betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Betyget är en sammanvägning av betygen från de olika momenten. För Godkänd (G) på hel kurs krävs att samtliga moment är godkända. För Väl godkänd (VG) fordras Väl godkänd (VG) på moment på sammanlagt minst 22,5 hp.

Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos Humanistiska fakultetsnämnden begära annan examinator.

Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med 1KO013 Medie- och kommunikationsvetenskap C 30 hp, 1KO001 Kommunikations- och medieanalys - allmän 30 hp eller annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 35

Observera att kurslitteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar, dock senast två månader före kursstart.

Moment 1: Vetenskaplig metod II (7,5 hp)

Diskursanalys i praktiken
Börjesson Mats, Palmblad Eva
1. uppl. : Malmö : Liber : 2007 : 224 s. :
ISBN: 978-91-47-08644-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hartman Jan
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 307, [1] s. :
ISBN: 91-44-03306-0 : SEK 338:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Trost Jan
Enkätboken
4., uppdaterade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 178 s. :
ISBN: 978-91-44-07643-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Trost Jan
Kvalitativa intervjuer
4., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 165 s. :
ISBN: 978-91-44-06216-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Diskursanalys som teori och metod
Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
ISBN: 91-44-01302-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Fairclough Norman
Media discourse
London : Edward Arnold : 1995 : viii, 214 s. :
ISBN: 0-340-63222-4 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.

Moment 2: Medie-, kultur- och samhällsteori II (7,5 hp)

Dyer Richard
White : essays on race and culture
London : Routledge : 1997 : 256 s. :
ISBN: 0-415-09536-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Public relations and social theory : key figures and concepts
Ihlen Øyvind, Fredrikson Magnus, Ruler Betteke van
New York : Routledge : 2009 : viii, 376 s. :
ISBN: 978-0-415-99785-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Tillgänglig som e-bok via Dawsonera.

Feminism i rörliga bilder
Tollin Katharina, Törnqvist Maria
2., utök. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 215 s. :
ISBN: 9789147111343
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Media and cultural studies : keyworks
Durham Meenakshi Gigi, Kellner Douglas
2., [rev.] ed. : Chichester : John Wiley & Sons : 2012 : vii, 635 s. :
ISBN: 0470658088
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Laughey Dan
Key themes in media theory
Maidenhead : Open Univ Press/McGraw-Hill : 2007. : 235 s. :
ISBN: 9780335218134
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter samt litteratur vald i samråd med kursens lärare.

Moment 3. Text och form (7,5 hp)

Anvisade texter och litteratur vald i samråd med kursens lärare.

Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur
9. uppl. : Stockholm : Carlsson : 2015 : 319 s. :
ISBN: 9789173317030
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rosén Mikael
Skriva för att övertyga
1. uppl. : Stockholm : Sanoma utbildning : 2012 : 415 s. :
ISBN: 978-91-523-0386-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Hellmark Christer
Typografisk handbok
5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Moment 4: Språk och kommunikation (7,5 hp)

Anvisade texter och litteratur vald i samråd med kursens lärare.

Renberg Bo
Bra skrivet väl talat : handledning i skrivande och praktisk retorik
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 177 s. :
ISBN: 9789144088242
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rosén Mikael
Skriva för att övertyga
1. uppl. : Stockholm : Sanoma utbildning : 2012 : 415 s. :
ISBN: 978-91-523-0386-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Att skriva bättre i jobbet : en basbok om brukstexter
Ehrenberg-Sundin Barbro, Lundin Kerstin, Simons Kurt
5., [rev.] uppl. : Stockholm : Norstedts juridik : 2014 : 191 s. :
ISBN: 9789139113683
Se Umeå UB:s söktjänst

Forsberg Jenny
Tydliga texter : snabba skrivtips och språkråd
2. uppl. : Stockholm : Norstedt : 2011 : 144 s. :
ISBN: 978-91-1-302949-8 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Språkriktighetsboken
2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2011, cop. 2005 : 413 s. :
ISBN: 978-91-1-304370-8
Se Umeå UB:s söktjänst