Engelskt namn: Entrepreneurship and Enterprise in the Society A
Denna kursplan gäller: 2019-08-19 till 2020-08-16 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2024-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2023-07-31 och 2024-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-01 och 2023-07-30
Kursplan för kurser med start mellan 2021-08-23 och 2022-07-31
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-17 och 2021-08-22
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-19 och 2020-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-20 och 2019-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-21 och 2018-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2017-08-20
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-31 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2015-08-30
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-26 och 2013-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2012-08-27 och 2013-08-25
Kursplan för kurser med start mellan 2010-08-30 och 2012-08-26
Kurskod: 2FE027
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Handelshögskolans styrelse, 2007-06-14
Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2019-05-09
Kursens mål är att ge de studerande en integrerad grundutbildning inom det företagsekonomiska området. Kursen består av följande moment:
Affärsutveckling, 7,5 högskolepoäng
Marknadsföring, 7.5 högskolepoäng
Kursen ska förutom fördjupade kunskaper även ge en ökad förståelse för relationerna mellan ekonomiska problem på samhälls-, företags-/organisations- och individnivå. Inom denna ram syftar kursen till att ge ett perspektiv på metoder och tekniker som kommer till användning i företag och organisationer.
Moment 1. Affärsutveckling, 7.5 hp
Momentet syftar till att förbereda de studerande för att starta alternativt utveckla ett företag. Detta görs dels utifrån ett affärsutvecklingsperspektiv och dels genom tillämpning av företagsekonomiska modeller och metoder. Inledningsvis behandlas affärsidébegreppet inför den efterföljande affärsutvecklingsprocessen med en introduktion och genomgång av nya företags affärsidé, strategier och mål. I momentet introduceras vidare företagets organisation och ledarskap för att genomföra en affärsidé, samt kalkyleringsmodeller för underlag till beslut såsom prissättning. Momentet behandlar vidare budgetering som ett instrument för styrning och kontroll av strategiska och operativa mål samt för att förverkliga företagets affärsidé. Dessutom introduceras intressentmodellen samt etik och hållbarhet som användbara perspektiv för att beskriva och hantera företagets omvärld.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar, gästföreläsningar, övningar, seminarier, handledning, samt praktiktillämpande inslag där de studerande på egen hand samlar information, analyserar densamma och med hjälp av olika modeller fattar beslut om lämpliga handlingsalternativ kommer att tillämpas.
Examination
Momentet examineras genom författande av PM i grupp som seminariebehandlas, individuell nätburen skriftlig tentamen samt individuell skriftlig salstentamen. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 2. Marknadsföring, 7.5 högskolepoäng
Momentet syftar till att utveckla studentens kompetens och färdigheter i att identifiera och analysera organisationens möjligheter och problem utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Detta görs dels utifrån ett teoretiskt perspektiv med utgångspunkt i marknadsföringens begrepp, dels genom tillämpning av marknadsföringsverktyg. Momentet är indelat i följande teman:
Omvärldsanalys och strategisk marknadsföring: Organisationers marknadsmiljö, konsumentbeteende och analytiska verktyg såsom marknadsundersökningar. Beslut om segmentering, differentiering och positionering samt varumärket.
Verktyg för värdeskapande processer: Tillvägagångssätt för att skapa värde tillsammans med kunden samt attrahera och nå utvalda segment genom marknadsföringsmixen och verktygen för integrerad marknadskommunikation.
Etik, hållbarhet och CSR: Marknadsföring diskuteras med hänsyn till etik, hållbarhet och CSR, där även ansvar ingår. Detta uppnås genom att marknadsföring belyses utifrån organisationers, konsumenters och samhällets olika intressen.
Förväntade studieresultat
Efter avklarat moment ska den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Momentupplägget ställer krav på utvecklande av studentens förmåga att hantera tydliga tidsramar genom planering av eget arbete och relatera teoretisk kunskap till praktiska exempel. Momentet ger också studenten möjlighet till att utveckla förmågan att kommunicera såväl skriftligt som muntligt. I momentens olika delar stöds lärandet genom föreläsningar, seminarier och case. I syfte att öka förståelsen för dessa teman samt hur de är relaterade till varandra får den studerande med hjälp av case möjlighet att analysera tänkta och verkliga marknadsföringsproblem. Casearbetet genomförs i grupp.
Momentets examination
Examinationen sker genom individuell skriftlig salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp. För betyget godkänd på momentet krävs att varje examinerande del är godkänd. Se även examination för hela kursen nedan.
Se under respektive moment.
MaB, Sh A (områdesbehörighet 5). Eller: Ma 2a/2b/2c, Sh 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet 5/A5)
Delar av undervisningen kan komma att ges på engelska
Se även under respektive moment.
Se även ovan under respektive moment.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som ej görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om anpassad examinationsform.
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
Studenter som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.
Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanualen). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning. Kursen är ej direkt påbyggbar med andra kurser på A- eller B-nivå i ämnet företagsekonomi.
Kursen ingår i Turismprogrammet180/240 hp. Kursen ingår i Högskoleprogrammet till medieproducent/120 hp och Gastronomi programmet 180hp
Denna kurs överlappar hel eller delvis kurserna 2fe211+2FE212+2FE213+2FE214+2fe029+2FE158+1KO002+2fe225+2fe224+2fe182 och kan därför inte kan tas med (till sitt fulla poängtal) i examen tillsammans med denna kurs.
Entreprenörskap och företagsetablering : från idé till verklighet
Landström Hans, Löwegren Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 453 s. :
ISBN: 978-91-44-02147-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Företagsekonomi 100 : Faktabok
Skärvad Per-Hugo, Olsson Jan
18:e upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 520 sidor :
ISBN: 9789147113170
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artikellista (tillgängliga via Umeå universitetsbibliotek) Listan över artiklar omfattar ungefärligen 50-80 sidor
Marknadsföring : teori, strategi och praktik
Kotler Philip, Armstrong Gary, Parment Anders
2 uppl. : Harlow : Pearson : 2017 : xx, 493 s. :
ISBN: 978-1-292-21113-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
1-2 vetenskapliga artiklar om max 50 sidor tillkommer Casematerial kan tillkomma. Förutom ovanstående bok och artiklar kommer studenten att uppmuntras att självständigt söka och välja ut vetenskapliga artiklar och nyhetsartiklar för användning i sina arbeten.
Handelshögskolan Umeå Universitet, Uppsatsskrivande i Företagsekonomi. Uppsatsmanual. (Senaste upplagan)
USBE Företagsekonomi :
https://www.umu.se/student/handelshogskolan/uppsatser-och-examensarbeten/#info5
Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbetet med skriftliga rapporter och praktikfallsuppgifter.