Engelskt namn: Strategic Business Development D
Denna kursplan gäller: 2024-08-19 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2024-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2023-08-14 och 2024-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2023-07-31 och 2023-08-13
Kursplan för kurser med start mellan 2023-01-02 och 2023-07-30
Kursplan för kurser med start mellan 2022-01-03 och 2023-01-01
Kursplan för kurser med start mellan 2020-12-21 och 2022-01-02
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-17 och 2020-12-20
Kursplan för kurser med start mellan 2019-08-19 och 2020-08-16
Kursplan för kurser med start mellan 2018-08-20 och 2019-08-18
Kursplan för kurser med start mellan 2017-08-21 och 2018-08-19
Kursplan för kurser med start mellan 2016-08-29 och 2017-08-20
Kursplan för kurser med start mellan 2015-08-24 och 2016-08-28
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-08-23
Kursplan för kurser med start mellan 2013-08-26 och 2014-08-24
Kurskod: 2FE178
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Rektor vid Handelshögskolan, 2012-06-11
Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2024-06-05
Kursen är avsedd för studenter som vill bli entreprenörer, chefer eller projektledare med inriktning mot (internationell) affärsutveckling. Kurser ger fördjupad teoretisk och praktisk kunskap om strategi, innovation, entreprenörskap, nätverkande och affärstillväxt, och samtidigt integreras internationaliserings- och hållbarhetsaspekter systematiskt. Syftet är att utveckla kunskap och förmågor för att agera på affärsmöjligheter och samhälleliga möjligheter, behov och utmaningar för att utveckla framgångsrika verksamheter och innovationer i en global och föränderlig affärsmiljö.
Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
Kursövergripande förväntat studieresultat:
Kursen består av fyra moment som vidare kommer att beskrivas nedan:
Moment 1. Strategiskt perspektiv, 7.5 hp
Moment 2. Leda nätverk och internationalisering, 7,5 hp
Moment 3. Entreprenörskap och affärstillväxt, 7.5 hp
Moment 4. Strategiskledning inom affärsutveckling, 7,5 hp
Moment 1. Strategiska perspektiv, 7.5 hp
Momentet belyser nyckelfrågor för organisationer i en globaliserad värld. Studenterna kommer att tillägna sig en interdisciplinär förståelse för den miljö där företag bedriver sin verksamhet och hur denna kontext påverkas av olika händelser och processer. Alternativa teoretiska perspektiv på strategi presenteras för att ge en allsidig plattform för kommande moment. Studenterna tränas i strategiskt tänkande både utifrån interna och externa perspektiv. Momentet integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som kännetecknas av aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under momentet tränas studenterna i att göra strategiska analyser, identifiera handlingsalternativ, och rekommendera lämpliga lösningar som är grundade i litteraturen såväl som genomförbara. Under momentet blir studenterna också introducerade till metoder för arbete i internationella team och ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Undervisningens uppläggning
Utöver föreläsningar och gästföreläsningar stöds lärandet genom case och fallseminarier. Momentet består till stor del av självstudier av anvisade bokkapitel, artiklar, handouts och fallstudiematerial. Modulen innehåller även en betydande del grupparbete. De fallrelaterade grupparbetena kommer att genomföras i grupper med såväl muntlig som skriftlig presentation. Under modulen blir studenterna introducerade till ett akademiskt förhållningssätt, till exempel hur plagiat och fusk undviks samt referenshantering.
Examination
Examinationen utgörs av case-rapporter, en skriftlig individuell salstentamen och en individuell datorbaserad examination om plagiat och referenshantering. Case-rapporterna utförs i grupp och den skriftliga tentamen är individuell. Närvaro vid case-seminarierna är obligatorisk och är därmed ett krav för att bli godkänd på momentet. Godkänt betyg krävs för varje examination. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan
Moment 2. Leda nätverk och internationalisering, 7,5 hp
I den internationella affärsmiljön möter organisationer konkurrens från både etablerade aktörer och nya aktörer vilket innebär att chefer och ledare måste utforma strategier för att samarbeta såväl som att konkurrera. Detta moment fokuserar på hur företag kan utveckla affärsmässiga förmågor kopplade till internationalisering, olika typer av affärsrelationer samt nätverkande. Detta omfattar att bygga, underhålla och stödja företag med olika former av internationaliseringsverksamhet, joint ventures, allianser och nätverk, i en komplex omvärld. Studenterna kommer att analysera och utveckla strategier för internationalisering och nätverksrelationer genom fallstudier.
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall den studerande kunna:
Undervisningens uppläggning
Genom föreläsningar, seminarier och inläsning av litteraturen utvecklar studenterna en konceptuell förståelse för fältet. Förmågan att analysera verkliga affärsproblem och att integrera olika modeller och perspektiv för att lösa dessa utvecklas genom olika lärandemetoder såsom fallstudier och verksamhetsgranskningar. Granskningen av verksamheter hjälper studenterna att integrera konceptuell förståelse med strukturer och processer hos verkliga företag.
Examination
Examinationen består av seminarier, en skriftlig gruppuppgift, samt en individuell skriftlig salstentamen. Godkänt krävs för varje examination. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 3. Entreprenörskap och affärstillväxt 7.5 hp
En viktig utmaning för nystartade och etablerade företag är att bibehålla entreprenörsandan och att skapa tillväxt. Momentet behandlar olika perspektiv på tillväxt i små och medelstora företag och dessutom berörs skillnaden mellan en entreprenöriell orientering och en mer traditionell småföretagsorientering. Under momentet kommer studenterna analysera entreprenörskap och hur professionella investerare uppfattar tillväxt hos nyetablerade företag. Momentets huvudteman är (i) teoretiska perspektiv på entreprenörskap och dess kopplingar till företagstillväxt, (ii) egenskaper och aspekter kopplade till motivation, risktagande och viljan att växa för entreprenörskap (iii) entreprenöriella strategier (iv) företagstillväxt i kontext samt (v) riskkapital och finansiella utmaningar. Litteraturen täcker dessa teman och kopplar dem till företag. Under momentet arbetar studenterna med case relaterade till dessa nämnda teman och utvecklar lösningar för de frågor och problem som beskrivs i fallen.
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment skall en studerande kunna
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom föreläsningar och seminarier som tillämpas med en stor betoning på studenternas aktiviteter, såväl muntligt som skriftligt genom olika uppgifter. Arbete i grupp är ett betydande inslag i momentet. Uppgifterna kommer att omfatta både praktiska analyser av tillväxtmöjligheter och vad som kan begränsa tillväxt på olika teman under kursen. Studenten förväntas delta aktivt både individuellt och genom arbete i grupp under seminarier och uppgifter, samt i skriftliga och muntliga presentationer.
Examination
Examinationen består av skriftliga gruppuppgifter samt en individuell muntlig tentamen. Godkänt krävs för varje examination. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
Moment 4. Strategisk ledning inom affärsutveckling, 7,5 hp
Affärsutvecklare och entreprenörer behöver kunna utforma framtida strategier för sin organisation eller sitt affärsområde. Eftersom den omgivande miljön och möjligheterna att planera förändras över tid fokuserar detta moment på förmågan att arbeta strategiskt. Strategiska analyser och rapporter är viktiga verktyg för att hjälpa affärsutvecklare och entreprenörer att förstå dynamiken i omvärlden och i organisationer. Under detta moment deltar därför studenterna i en verklig strategisk process vilket kräver att de handlar utifrån den kunskap som de tillägnat sig tidigare för att adressera en affärsutvecklingsutmaning kopplad till ett företag, en organisation eller en grupp av organisationer. Detta kan exempelvis ske genom att utforma en utvecklingsplan för ett nystartat företag, en ny produkt eller tjänst, eller ett nytt affärsområde inom en etablerad organisation.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången modul skall en studerande kunna
Undervisningens uppläggning
Lärandet stöds genom arbete med ett verkligt fall som den huvudsakliga pedagogiska metoden. Det kan innebära att studenterna arbetar i grupp med existerande företag, organisationer eller företag i en uppstartsfas för att utveckla en affärsutvecklingsplan. Grupperna kommer att arbeta relativt självständigt men i dialog med representanter från sin fallorganisation. Studenterna får regelbunden handledning från lärare och potentiellt även från externa experter vid workshops, seminarier eller gästföreläsningar.
Observera: beroende på vilken typ av verkligt fall som väljs för momentet kan en del mindre omfattande introducerande eller förberedande aktiviteter krävas under ett eller flera av de tidigare momenten under kursen. Om så är fallet kommer tid att sättas av inom dessa moment för sådana aktiviteter.
Examination
Examinationen består av en affärutvecklingsplan som gruppuppgift, en muntlig presentation av planen, en skriftlig individuell uppgift samt aktivt deltagande i och bidrag till modulens seminarier samt handledning och möten i arbetet med utvecklingsplanen. Varje delexamination ska vara godkänd för att erhålla betyget godkänt på momentet. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska. Se även examination för hela kursen nedan.
Se respektive moment.
90 hp varav 75hp företagsekonomi varav kandidatnivå 15 hp eller motsvarande. Godkänt på minst 52,5 hp varav 7,5 hp på kandidatnivå.
Det krävs att studenten har en bredd i ämnet och inte enbart hp inom en av inriktningarna (dvs. ledarskap, marknadsföring, redovisning, finansiering).
Gymnasium Engelska B/6
Se respektive moment.
Se även ovan under respektive moment.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast 14 dagar innan nästa provtillfälle.
Anpassningar
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Akademisk integritet och fusk
Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan komma att kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Denna kurs överlappar hel eller delvis kurserna 2fe200, 2fe197, 2fe425 och 2fe147 och kan därför inte kan tas med (till sitt fulla poängtal) i examen tillsammans med denna kurs.
Exploring strategy
Whittington Richard, Regnér Patrick, Angwin Duncan
Thirteenth Edition. : Hoboken, NJ : Pearson : [2023] : pages cm :
ISBN: 9781292428758
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (VitalSource eTextbook ISBN-13: 9781292428819)
Scientific articles (approx. 50-80 pages) available from Umeå University library databases.
There will be about 20 scientific articles (approx 400 - 500 pages) to read for the module, which will be available from Umeå University library.
There will be about 20 scientific articles (approx 400-500 pages) to read for the module, which will be available from Umeå University library.
Exploring strategy
Whittington Richard, Regnér Patrick, Angwin Duncan
Thirteenth Edition. : Hoboken, NJ : Pearson : [2023] : pages cm :
ISBN: 9781292428758
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (VitalSource eTextbook ISBN-13: 9781292428819)
There will be about 150-200 pages of scientific articles to read for this module, which will be available via Umeå University library.
Umeå School of Business, Economics and Statistics USBE. Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. (latest edition)
USBE Företagsekonomi :
https://www.umu.se/en/student/usbe/thesis-and-degree-project-work/
Business ethics : managing corporate citizenship and sustainability in the age of globalization.
Crane Andrew, Matten Dirk, Glozer Sarah, Spence Laura J.
Fifth edition : Oxford : Oxford University Press : 2019 : xxiv, 608 pages :
ISBN: 9780198810070
Se Umeå UB:s söktjänst
Additional individual literature focusing on specific topics may be needed to be able to complete module assignments.