Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Huvudområden och successiv fördjupning:
Måltids- och restaurangvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för kost- och måltidsvetenskap
Beslutad av: Programkom för hotell- och restaurangmanagementprogr o gastronomiprogrammet, 2007-12-11
Reviderad av: Föreståndaren, 2016-12-01
Innehåll
Studenten får under kursen integrera och tillämpa sina teoretiska och praktiska kunskaper och färdigheter, inom inriktningen värdskap, genom att utveckla och driva en verksamhet som relaterar till olika måltidskontext, där hänsyn tas till hållbarhet samt etiska och samhälleliga aspekter. Kursen behandlar utveckling, planering, genomförande och utvärdering.
Kursen är indelad i 2 moment.
Konceptutveckling och innovation, (Concept Development and Innovation) 7,5 hp
Konceptrealisering, (Realisation of Concept) 7,5 hp
Moment 1. Konceptutveckling och innovation, 7.5 hp Ett fördjupande moment i gastronomi där stort utrymme läggs på kreativitet och där de studerande i samverkan planerar för att genomföra presentationer och gestaltningar.
Moment 2. Konceptrealisering, 7.5 hp Momentet utgör en utvecklings- och realiseringsprocess där studenterna samverkar i utveckling, planering, genomförande och utvärdering av koncept som ligger till grund för kundens måltidsupplevelse, där hänsyn tas till hållbarhet samt etiska och samhälleliga aspekter.
Förväntade studieresultat
Moment 1. Konceptutveckling och innovation För godkänt moment skall den studerande kunna: Kunskap och förståelse
Visa fördjupade kunskaper i konceptutveckling
Visa fördjupade kunskaper om normer i måltidskontext
Visa fördjupade kunskaper om kreativa processer
Färdighet och förmåga
Visa fördjupad förmåga att muntligt kunna kommunicera kring kreativa och innovativa processer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Visa fördjupad förmåga att muntligt och skriftligt kritiskt kunna reflektera kring den kreativa och innovativa processen inom måltidskontext
Moment 2. Konceptrealisering För godkänt moment skall den studerande kunna: Färdighet och förmåga
Visa grundläggande färdighet och förmåga att skapa måltidsmiljöer utifrån rummets och mötets betydelse för olika måltidskontext
Visa grundläggande färdighet och förmåga att skapa måltidsmiljöer utifrån samhälleliga, etiska och miljömässiga aspekter.
Visa fördjupad förmåga att inom givna tidsramar utföra olika uppdrag
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Visa fördjupad förmåga att kritiskt värdera och reflektera över sin egen roll och andras roller vid planering, genomförande och utvärdering av olika måltider
Visa fördjupad förmåga att kritiskt värdera och reflektera över normers betydelse vid olika måltidskontext
Visa fördjupad förmåga att kritiskt värdera och reflektera över hållbarhet ur olika, för huvudområdet relevanta, perspektiv
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs lägst betyget godkänt på kurserna Måltids- och restaurangvetenskap 1, 15 hp, Måltidskultur och samhälle, 15 hp, Måltids- och restaurangvetenskap 2, 15 hp, Måltids- och restaurangvetenskap 3, 15 hp, Måltids- och restaurangvetenskap 4 inriktning gastronomi och värdskap, 15 hp, Vinkunskap och sommelerie, 15 hp, Gastronomi- inriktning gastronomi och värdskap, 15 hp. Vidare krävs det lägst betyget godkänt på kurserna Entreprenörskap och företaget i samhället A, 15.0 hp, Revenue management, 7.5 hp och Ledarskap, 7.5 samt genomgången kurs i Verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppdiskussioner och praktiska laborationer. Viss undervisning kan ske på helg och kvällstid samt utanför Campus och/eller på annan ort.
Examination
Moment 1. Konceptutveckling och innovation Examineras genom individuell loggbok, grupp-PM och muntlig redovisning vid seminarium. En tvågradig betygsskala med Underkänd och Godkänd tillämpas på moment 1.
Moment 2. Konceptrealisering Examineras genom individuell loggbok och individuell PM samt muntlig redovisning vid seminarium. En tregradig betygsskala med Underkänd, Godkänd och Väl godkänd tillämpas på moment 2.
För betyget Väl godkänt på hel kurs krävs betyget Väl godkänt på moment 2. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten från kursens delmoment och sätts först när alla moment är fullgjorda och godkända. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle inom två månader. Den som godkänts i ett prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg. Studerande, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller del av kurs, har rätt att begära att annan examinator utses, om inte särskilda skäl talar emot det. Sådan begäran lämnas skriftligen till föreståndaren för Enheten för Restauranghögskolan. För mer information se Rektorsbeslut om Regler för betyg och examination.
TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av kurs (helt eller delvis) kan prövas. Se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning. Ansökan görs på särskild blankett enligt studentcentrums riktlinjer.
Litteratur
Giltig från:
2017 vecka 1
Restaurangdrift i matsal 15 hp
Obligatorisk litteratur
Pipping Ekström Marianne Genus på krogen Örebro : Örebro universitetsbibliotek : 2006 : 85 s. : ISBN: 91-7668-487-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Davies Ursula An introduction service design and selection of service design tools Design council, UK : Elektronisk version
Developing hospitality properties and facilities Ransley Josef, Ingram Hadyn 2. ed. : Oxford : Elsevier Butterworth-Heinemann : 2004 : xxv, 321 s. : ISBN: 0-7506-5982-3 Se Umeå UB:s söktjänst
Samhällsvetenskapliga metoder Bryman Alan, Nilsson Björn 2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 690 s. : ISBN: 978-91-47-09068-6 Se Umeå UB:s söktjänst
Entreprenörskap och företagsetablering : från idé till verklighet Landström Hans, Löwegren Marie 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 453 s. : ISBN: 978-91-44-02147-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Gustafsson Inga-Britt Sensorik och marknadsföring 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 261 s. : ISBN: 9789144079042 Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar ur tidskrifter och ev. ytterligare litteratur kan tillkomma