Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Sociologi B, 30 hp

Engelskt namn: Sociology B

Denna kursplan gäller: 2013-01-21 till 2013-09-01 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 2SO017

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Sociologi: Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen

Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd

Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2008-12-09

Reviderad av: Sociologiska institutionen, 2012-12-19

Innehåll

Kursen avser att öka förtrogenheten med sociologins teoretiska grunder och metodologiska variationer. Den ger också utrymme för att självständigt utföra sociologiska analyser, uttrycka sig i tal och skrift samt kritiskt granska vetenskapliga texter.

Moment 1: Social kategorisering: klass, etnicitet, genus och sexualitet, 7,5 hp
Momentet ger de studerande en grundläggande förståelse för teoribildning samt empirisk forskning kring social kategorisering och sociala positioner. Klass, etnicitet, genus och sexualitet presenteras såväl var för sig som i relation till varandra.

Moment 2: Modern sociologisk teori, 7,5 hp
Momentet är inriktat mot utvecklingen inom sociologisk teoribildning. Ett flertal betydande teoretiska inriktningar och traditioner behandlas. Under momentet diskuteras också moderna sociologiska teoriers relevans för att analysera aktuella förhållanden och fenomen.

Moment 3: Kvalitativ metod i praktiken: att genomföra en intervjuundersökning, 7,5 hp
Inom ramen för detta moment erhåller studenterna fördjupade kunskaper om metodologiska antaganden, undersökningsdesign och analysmetoder inom ett urval av kvalitativa forskningstraditioner. Dessa kunskaper tillämpas genom att studenterna utformar och genomför en kvalitativ intervjuundersökning, inom ett anvisat forskningsområde. Detta sker både genom individuellt och gruppvist arbete och utmynnar i individuellt författade rapporter, där resultat och analys från intervjuundersökningen presenteras.

Moment 4: Kvantitativ metod i praktiken: att genomföra en enkätundersökning, 7,5 hp
Detta moment avser att ge fördjupade kunskaper om metodologiska antaganden, undersökningsdesigner och analysmetoder kopplade till enkätundersökningar. Dessa kunskaper tillämpas genom att studenterna: (i) utformar egna teoretiskt relevanta problemställningar som analyseras med redan insamlade data från European Social Survey; (ii) utformar och genomför en enkätundersökning inom ett anvisat forskningsområde; (iii) insamlade data sammanställs och analyseras. Ovanstående arbete sker såväl i grupp som individuellt och utmynnar i individuellt författade rapporter, där resultat och analys presenteras.

Förväntade studieresultat

Moment 1: Social kategorisering: klass, etnicitet, genus och sexualitet, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
- redogöra för de sociala kategoriseringarna klass, etnicitet, genus och sexualitet
- visa begreppslig kunskap i relation till sociala kategoriseringar.
För godkänt moment ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:
- självständigt tillämpa teoretiska perspektiv kring sociala kategoriseringar på ett utvalt empiriskt område
- muntligt presentera ett avgränsat teoretiskt och empiriskt område
- producera text i vetenskaplig form och genomföra en muntlig opposition.
För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
- förstå och relatera samhällsvetenskaplig forskning och debatt till sociala kategoriseringar
- förstå och problematisera relationen mellan olika sociala kategoriseringar

Moment 2: Modern sociologisk teori, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
- redogöra för hur olika sociologiska teorier och traditioner vuxit fram.
- redogöra för huvuddragen i moderna samhällsteoriers syn på människans och samhällets egenskaper och samspel.
För godkänt moment ska den studerande avseende färdighet och förmåga kunna:
- muntligt och skriftligt redogöra för och jämföra olika moderna sociologiska teorier.
För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
-kritiskt granska och problematisera både klassisk sociologisk teori och samtida sociologisk teori.

Moment 3: Kvalitativ metod i praktiken: att genomföra en intervjuundersökning, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
- visa fördjupad kunskap om metodologiska utgångspunkter, undersökningsdesign och analysmetoder inom ett urval av kvalitativa forskningstraditioner
För godkänt moment ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna:
- formulera relevanta forskningsfrågor utifrån ett anvisat område, som lämpar sig för kvalitativa intervjuundersökningar
- utforma lämplig kvalitativ undersökningsdesign utifrån formulerade forskningsfrågor
- genomföra semistrukturerade intervjuer samt samla in, bearbeta och analysera insamlat intervjumaterial med hjälp av kvalitativ innehållsanalys
- använda det kvalitativa analysprogrammet Atlas.ti för att genomföra kvalitativ innehållsanalys
- skriva vetenskapliga rapporter, i enlighet med vetenskapliga normer gällande språkbruk och formalia, där analys och resultat från kvalitativa intervjuundersökningar presenteras
För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
- göra relevanta metodologiska avväganden för kvalitativa intervjuundersökningar
- tillämpa etiska riktlinjer på egna och andras kvalitativa intervjuundersökningar
- reflektera kring metodologiska förtjänster och brister i egna och andras kvalitativa undersökningar

Moment 4: Kvantitativ metod i praktiken: att genomföra en enkätundersökning, 7,5 hp
För godkänt moment ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
- visa fördjupad kunskap kring formulering av relevanta och empiriskt gångbara problemställningar utifrån teorier
- visa fördjupad kunskap om enkätens centrala delar: frågekonstruktion, urval och datainsamlingsmetod
- visa fördjupad kunskap om multivariat linjär regressionsanalys av data
För godkänt moment ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna:
- utforma en lämplig kvantitativ undersökningsdesign utifrån formulerade forskningsfrågor
- formulera relevanta konkreta enkätfrågor utifrån teoretiska utgångspunkter
- konstruera en enkät
- samla in enkätdata och sammanställa dessa i en datamatris
- använda statistikprogrammet SPSS för att analysera insamlade kvantitativa data
- skriva vetenskapliga rapporter, i enlighet med vetenskapliga normer gällande språkbruk och formalia, där analys och resultat av kvantitativa studier presenteras
För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna:
- göra relevanta metodologiska avväganden för att genomföra kvantitativa enkätundersökningar
- förstå hur teoretiska begrepp kan konkretiseras och undersökas med enkätinstrumentet
- förstå och reflektera kring metodologiska förtjänster och brister i egna och andras kvantitativa undersökningar

Behörighetskrav

Univ: Sociologi A eller Socialpsykologi A

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar på moment 1, 2 och 3. I samband med examinationen på moment 1 och 4 genomförs också en muntlig opposition. Under moment 4 sker undervisningen dels genom föreläsningar, dels genom handledning i grupp och/eller individuellt. Handledning ges, om inte annat överenskommits, under den termin som studenten är registrerad på kursen för första gången. Vissa inslag, som föreläsningar, kan vara inspelade eller ges i realtid via lärplattformen Cambro. Studenten skall ha tillgång till dator och bredbandsuppkoppling. Studenten skall ha möjlighet att ladda ner anvisade program på tillgänglig dator. Närvaro vid seminarier och gruppövningar kan vara obligatorisk. Delar av denna kurs kan ges på engelska.

Examination

Under moment 1 sker examinationen genom fullgörande av uppgifter inför obligatoriska seminarier,en webbaserad tentamen via lärplattformen Cambro, författande av en rapport samt godkänt deltagande vid oppositionsseminariet. Under moment 2 sker examinationen genom fullgörande av uppgifter inför obligatoriska seminarier och genom salstentamen. Examinationen på moment 3 sker genom en individuellt författad rapport där resultat och analys från en genomförd intervjustudie presenteras, samt genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier och praktiska övningar. Under moment 4 sker examinationen individuell tentamen i skrivsal, samt individuell skriftlig rapport.

På momenten ges ett av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. På kursen som helhet ges ett av betygen Väl godkänd eller Godkänd. För att erhålla betyget Godkänd på kursen som helhet krävs Godkänt på alla examinerande inslag samt deltagande på kursens obligatoriska moment. För betyget Väl godkänd på kursen som helhet krävs att 75 procent av momenten har betyget Väl godkänd. Om studenten erhåller betyget Underkänd på inlämnade uppgifter eller uppsatsen sker kompletterande examination i samråd med examinator, enligt tidsplan fastställd av examinator.

Bedömningen skall vara individuell eller utformas på ett sådant sätt att individuell prövning kan ske vid samtliga av institutionen anordnade kurser. En student har rätt att begära att få byta examinator efter det att två otillräckliga kompletteringar av hemuppgifter/uppsats inlämnats. Studierektor kontaktas i sådana fall.
Varje student har rätt till totalt fem tentamenstillfällen/motsvarande per moment. Tentamen och inlämnade kompletteringar baserad på denna kursplan kan garanteras under två år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. En student har rätt att begära att få byta examinator efter två underkända prov på kurs eller delar av kurs. Studierektor kontaktas i sådana fall.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande av kurs/moment prövas individuellt. För mera information kontakta studievägledaren. Se också ”Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet”. http://www.student.umu.se/regelsamlingen

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 4

Moment 1: Social kategorisering: klass, etnicitet, genus och sexualitet, 7,5 hp

Acker Joan
Inequality regimes: gender, class and raci in organizations.
Ingår i:
Gender & society[Elektronisk resurs]b published in association with Sociologists for Women in Society
Thousand Oaks, Ca : Sage : 2000- : 20 : sid. 441-164 :
Obligatorisk

Ambjörnsson Fanny
Vad är queer?
Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 237, [2] s. :
ISBN: 91-27-11320-5 och 978-91-27-11320-6
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Läsanvisning: Kap. 2-6, sid 35-170

Bredström Anna
Love in Another Country - Race, Gender and Secuality in Sexual Education Material Tegering Migrants in Sweden
Ingår i:
Sexualities[Elektronisk resurs]
London : Sage : 1999- : sid. 517-535 :
Obligatorisk

Hegemonic masculinity : Rethinking the concept
Connell R.W, Messerschmidt James W
Ingår i:
Gender & society.
Newbury Park, Calif. : Sage : 1987- : sid. 829-859 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://gas.sagepub.com/cgi/reprint/19/6/829

Garner Steve
Racisms : an introduction
London : SAGE : 2009. : x, 206 p. cm. :
ISBN: 978-1-4129-4580-6 (hbk.)
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album

Gavanas Anna
"De onämnbara. Jämlikhet, 'svenskhet' och privata hushållstjänster i pigdebattens Sverige"
Ingår i:
Arbetslivets (o)synliga murar :[Elektronisk resurs]b rapport
Stockholm : Fritze : 2006 : 362, [4] s. : sid. 305-348 :
Obligatorisk

Hirdman Yvonne
Genussystemet
Ingår i:
Demokrati och makt i Sverige
Stockholm : Allmänna förl. : 1990 : 454 s. : SOU 1990:44 : sid. 73-48 :
Obligatorisk

Holgersson Ulrika
Klass : feministiska och kulturanalytiska perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2011 : 215 s. :
ISBN: 978-91-44-04592-4
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album

Jutterdal Anna
Jämställdhetsarbete - en utmaning för kommuner och landsting! : en kunskapsöversikt
Stockholm : Sveriges kommuner och landsting : cop. 2008 : 72 s. :
ISBN: 978-91-7164-386-5
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Läsanvisning: http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc39312_1.pdf

Martin Patricia Yancey

2003 :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://gas.sagepub.com/cgi/reprint/17/3/342

"Den andra arbetskraften. Exotisering och rasim på arbetsplatsen : I: Arbetslivets (o)synliga murar
Mulinari Paula, De los Reyes (red) Paulina
Stockholm : Fritze : 2006 : 362, [4] s. :
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/64815z Fulltext
ISBN: 91-38-22592-1
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Läsanvisning: Sid. 269-304

Anvisade texter och material kan tillkomma.

Referenslitteratur

Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Hedelund Lis, Lagerhammar Ann
2., [rev. och uppdaterade] uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 416 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-08767-9
Se bibliotekskatalogen Album

Studentens skrivhandbok
Schött Kristina, Melin Lars, Strand Hans, Moberg Bodil
2., [uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber : 2007 : 176 s. :
ISBN: 978-91-47-08459-3z 978-91-47-08459-6
Se bibliotekskatalogen Album

Strömquist Siv
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
6., [grundligt omarb.] uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 268 s. :
ISBN: 91-40-66825-8
Se bibliotekskatalogen Album

Moment 2: Modern sociologisk teori, 7,5 hp

Praktiskt förnuft : bidrag till en handlingsteori.
Bourdieu Pierre, Gimdal Gustaf, Jordebrandt Stefan
Göteborg : Daidalos : 1999 : 202 s. :
ISBN: 91-7173-134-2
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Läsanvisning: Läs "Socialt rum och symboliskt rum", sid. 11-24

Hallerstedt Gunilla
Diagnosens makt : om kunskap, pengar och lidande
Göteborg : Daidalos : 2006 : 128 s. :
ISBN: 91-7173-238-1
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album

Foucault Michel
Övervakning och straff : fängelsets födelse
Lund : Arkiv : 2003 : 355 :
ISBN: 91-7924-169-7
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album
Läsanvisning: Läs "De dömdas kropp" http://www.geocities.com/insurrection_raven/se_texts/overvakning_och_straff.html

Giddens Anthony
Modernitetens följder
Lund : Studentlitteratur : 1996 : 166 s. :
ISBN: 91-44-00142-8
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album

Månson Per
Moderna samhällsteorier : traditioner, riktningar, teoretiker
7. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2007 : 456, [1] s. :
ISBN: 978-91-7227-469-3
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album

Connected : mänskliga relationer, sociala nätverk och deras betydelse i våra liv
Christakis Nicholas A., Fowler James H.
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2010 : 364 s., [8] pl.-s. :
ISBN: 978-91-27-11830-0 (inb.)
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album

Anvisade texter och material kan tillkomma.

Referenslitteratur

Sociologiskt lexikon
Brante Thomas, Andersen Heine, Korsnes Olav
1. uppl. /b 2. tr. : Stockholm : Natur och kultur : 2001 : 363 s. :
ISBN: 91-27-07679-2 (inb.)
Se bibliotekskatalogen Album

Moment 3: Kvalitativ metod i praktiken: att genomföra en intervjuundersökning, 7,5 hp

Handbok i kvalitativa metoder
Ahrne Göran, Svensson Peter
1. uppl. : Malmö : Liber : 2011 : 245 s. :
ISBN: 978-91-47-09446-2
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album

Varför vetenskap? : om vikten av problem och teori i forskningsprocessen
Bjereld Ulf, Demker Marie, Hinnfors Jonas
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 165 s. :
ISBN: 978-91-44-05475-9
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album

Handbok i kvalitativ analys
Fejes Andreas, Thornberg Robert (red.)
Stockholm : Liber : 2009 : 240 s. :
ISBN: 91-47-08476-6
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album

Widerberg Karin
Vetenskapligt skrivande : kreativa genvägar
Lund : Studentlitteratur : 2003 : 103 s. :
ISBN: 91-44-03040-1 : 247:00
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album

Anvisade texter och material tillkommer.

Moment 4: Kvantitativ metod i praktiken: att genomföra en enkätundersökning, 7,5 hp

Statistisk verktygslåda 1 : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
Djurfeldt Göran, Larsson Rolf, Stjärnhagen Ola
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 480 s. :
ISBN: 978-91-44-04896-3
Obligatorisk
Se bibliotekskatalogen Album

Anvisade texter och material tillkommer.