Engelskt namn: Social Research Methods
Denna kursplan gäller: 2011-08-29 till 2012-01-22 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2022-06-06
Kursplan för kurser med start mellan 2021-05-03 och 2022-06-05
Kursplan för kurser med start mellan 2020-11-09 och 2021-05-02
Kursplan för kurser med start mellan 2019-09-02 och 2020-11-08
Kursplan för kurser med start mellan 2018-11-12 och 2019-09-01
Kursplan för kurser med start mellan 2016-12-05 och 2018-11-11
Kursplan för kurser med start mellan 2015-12-21 och 2016-12-04
Kursplan för kurser med start mellan 2015-12-14 och 2015-12-20
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-28 och 2015-12-13
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2013-01-27
Kursplan för kurser med start mellan 2012-01-23 och 2013-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2011-08-29 och 2012-01-22
Kurskod: 2SO123
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Sociologi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Sociologiska institutionen
Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2008-10-15
Reviderad av: Sociologiska institutionen, 2011-06-13
Kursen inriktas mot fördjupade kunskaper om kvalificerade forskningsmetoder med särskild tonvikt på ledarskap och organisationsområdet. Stor vikt läggs vid praktiska tillämpningar avseende forskningsprocessen - problemdefinition och avgränsning, forskningsdesign, datainsamling, databearbetning av relevanta datamaterial samt presentation av dataanalyser. Moment 1: Kvantitativ metod (7,5 hp) Momentet behandlar kvantitativa metoder med betoning på multivariat och flernivåanalys. På momentet behandlas linjär regression, logistisk regression, faktoranalys samt flernivåmodeller (multi level modelling). Moment 2: Kvaltitativ metod (7,5 hp) Momentet behandlar kvalitativ forskningsmetodik, olika undersökningstekniker samt ett urval av kvalitativa forskningstraditioner, som grundad teori, fenomenologi, etnografisk metod och fallstudier.
Moment 1: Kvantitativ metod (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska studenten kunna självständigt identifiera och formulera forskningsfrågor med anknytning till relevant teoribildning och utifrån ett metodologiskt kvantitativt angreppssätt utforma en adekvat och realistisk forskningsdesign. självständigt analysera kvantitativa datamaterial samt presentera resultat av sådana analyser kritiskt granska och värdera principer for datainsamling i kvantitativa undersökningar. Moment 2: Kvalitativ metod (7,5 hp) Efter genomgånget moment ska studenten kunna självständigt identifiera och formulera forskningsfrågor med anknytning till relevant teoribildning och utifrån ett metodologiskt kvalitativt angreppssätt utforma en adekvat och realistisk forskningsdesign självständigt analysera kvalitativa datamaterial samt presentera resultat av sådana analyser kritiskt granska och värdera principer for datainsamling i kvalitativa undersökningar.
UNIV: För tillträde till kursen krävs grundläggande högskoleutbildning om 120 p/180 hp samt godkänt resultat på kurserna Ledarskap och organisation I samt någon av profilkurserna inom Masterprogrammet i ledarskap och organisation. Dessutom krävs En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, handledning, datorövningar samt seminarier. Delar av undervisningen ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta innebär specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Vissa undervisningsmoment är obligatoriska. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Studenten examineras både skriftligt och muntligt. Examinationen sker både löpande och i slutet av moment. Under moment ett, kvantitativ metod, sker examinationen genom författande av en individuell rapport, genom aktivt deltagande vid obligatoriska undervisningstillfällen samt genom en skriftlig tentamen. Under moment två, kvalitativ metod, sker examinationen skriftligt och muntligt, dels genom författande av en individuell rapport, inom vald forskningstradition, dels genom aktivt deltagande vid obligatoriska undervisningstillfällen. Studentens prestationer bedöms i en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Studenten har rätt till fem examinationstillfällen, komplettering kan ges maximalt två gånger, därefter ska en ny uppgift ges. Efter två underkända prov för viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran som lämnas till studierektor, få byta examinator (betygssättande lärare). Tentamen baserad på denna kursplan kan garanteras under minst 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen. Studierektor kontaktas i sådana fall.
Studierektor beslutar om tillgodoräknande på moment/kurs efter skriftlig ansökan. I ansökan ska anges vilket moment eller kurs som ansökan avser. Styrkta kopior av kursbevis eller motsvarande där lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poäng och betyg framgår ska bifogas. Dessutom ska kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses, samt i förekommande fall uppsatsarbete, bifogas. Prövning görs individuellt. För mer information, kontakta studievägledaren. Se även Regelsamling för grundutbildningen vid Umeå universitet, www.umu.se/studentcentrum/regler_riktlinjer/regelsamlingen/examensfragor.html
Araï Dariush
Statistiska metoder för beteendevetenskap och medicin
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 1 PDF-fil (299 s.) :
Omslag och förlagets beskrivning
ISBN: 91-44-03241-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Garson G. David
Logistic Regression
2006 :
Obligatorisk
Garson David G.
Factor Analysis
Sociologi : 2006 :
http://www2.chass.ncsu.edu/garson/pa765/factor.htm
Obligatorisk
Hox J. J.
Multilevel analysis : techniques and applications
2nd ed. : New York : Routledge : 2010 : p. cm. :
ISBN: 978-1-84872-845-5 (hardback : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pallant Julie
SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using SPSS for Windows
senaste upplagan : Maidenhead : Open University Press :
ISBN: 0-335-22366-4 (spiralh.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fråga rätt! : utveckla, testa, utvärdera och förbättra blanketter
Stockholm : Statistiska centralbyrån (SCB) : 2001 : 92 s. :
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/OV9999_2000I02_BR_X97ÖP0101.pdf
Obligatorisk
Anvisade texter kan tillkomma.
Creswell John W.
Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches
2. ed. : Thousand Oaks : SAGE : cop. 2007 : xvii, 395 s. :
ISBN: 1--41291607-0 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Anvisade texter kan tillkomma.