Engelskt namn: Leisure-time Centre Perspectives on group Processes and Collaboration
Denna kursplan gäller: 2012-09-03 till 2014-06-15 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2023-08-07
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-03 och 2023-08-06
Kursplan för kurser med start mellan 2017-07-31 och 2020-08-02
Kursplan för kurser med start mellan 2015-06-15 och 2017-07-30
Kursplan för kurser med start mellan 2014-06-16 och 2015-06-14
Kursplan för kurser med start innan 2014-06-15
Kurskod: 6PE111
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16
I kursen studeras olika teorier om grupprocesser och relationer. Fokus läggs på ledarskapets betydelse för gruppers utveckling inom fritidshemmet. Hur barn utvecklar relationer och fritidshemmes uppgift att förstå och stödja barns relationsskapande behandlas. Pedagogers förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsitua-tioner bland flickor och pojkar studeras och övas med stöd av samtalsmetodik. Inom kursens ram behandlas hur estetiska läroprocesser som bild, musik, drama, dans och rörelse kan omsättas i fritidshemmets pedagogiska verksamhet. Även teoretiska och praktiska tillämpningar av medierikt lärande, mediepedagogik och interaktiva medier ingår. Faktorer av betydelse för fritidshemmets samverkan med föräldrar, förskola, förskoleklass och skola behandlas också.
För godkänd kurs skall den studerande kunna Kunskap och förståelse - analysera och problematisera ledarskap och ledarskapets betydelse för gruppers utveckling - redogöra för teorier om gruppers utveckling och barns förmåga att skapa relationer - diskutera och analysera olika strategier vid konflikthantering - reflektera över betydelsen av estetiska läroprocesser i fritidshemmets verksamhet Färdighet och förmåga - tillämpa färdigheter i estetiska läroprocesser lämpliga för fritidshemmens verksamhet - använda och didaktiskt tillämpa interaktiva medier (ex. text, digitalt ljud, dig-tal bild, rörlig bild, virtuella världar, simuleringar) - använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt - beskriva och diskutera faktorer av betydelse för fritidshemmets samverkan med föräldrar, förskola, förskoleklass och skola. - redogöra för och värdera hur medierikt lärande, mediepedagogik och interaktiva medier kan användas för att belysa både barns/elevers och pedagogers förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsituationer
Godkänd på följande kurser: UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskole-poäng. Huvudämne - Barnet och omvärlden 15 hp. Huvudämne - Barnets utveckling och lärande ur ett fritidshemsperspektiv 15 hp eller motsvarande.
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obli-gatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA
Dahl Marianne
Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Group Counselling, Strategies and Skills
Harvill R L, Jacobs E E
Brooks/Cole PUbl Co : 2006 :
Obligatorisk
Ihrskog Maud
Kompisar och kamrater : barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
Växjö : Växjö University Press : 2006 : [6], 191, [6] s. :
urn:nbn:se:vxu:diva-517
ISBN: 91-7636-503-4 z 917636503-4 (skyddsomlag)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kimber Birgitta
Möten med föräldrar, om föräldrasamarbetets möjligheter
http://www.fhi.se/sv/Publikationer/Alla-publikationer/Moten-med-foraldrar--om-foraldrasamarbetets-mojligheter/ :
Obligatorisk
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. :
ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ursberg Maria
Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
ISBN: 91-22-01710-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Philgren Ann S
Fritidshemmet
Lund Studentlitteratur : 2011 :
Obligatorisk
Artiklar tillkommer
Dahl Marianne
Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Group Counselling, Strategies and Skills
Harvill R L, Jacobs E E
Brooks/Cole PUbl Co : 2006 :
Obligatorisk
Ihrskog Maud
Kompisar och kamrater : barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
Växjö : Växjö University Press : 2006 : [6], 191, [6] s. :
urn:nbn:se:vxu:diva-517
ISBN: 91-7636-503-4 z 917636503-4 (skyddsomlag)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kimber Birgitta
Möten med föräldrar, om föräldrasamarbetets möjligheter
http://www.fhi.se/sv/Publikationer/Alla-publikationer/Moten-med-foraldrar--om-foraldrasamarbetets-mojligheter/ :
Obligatorisk
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. :
ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ursberg Maria
Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
ISBN: 91-22-01710-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Joäo Gomes Maria
Blogs: A Teaching Resource and a Pedagogical Strategy
Universidade do Minho, Portugal :
Obligatorisk
Läsanvisning: migomes@jep.umionho.pt
Group blogs: Documenting collaborative drama processes
Robyn Philip, Charles Darwin University, Nicholls Jennifer, Macquarie University
Australasian Journal of Educational Technology 2009, 25(5) 683-699 :
Obligatorisk
Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken
Alfakir Nabila, Lindberg Torgny
1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 135 s. :
ISBN: 91-88298-73-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aronsson Karin
Barns världar - barns bilder
Stockholm : Natur och kultur : 1997 : 279, [1] s. :
ISBN: 91-27-06767-X (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Aspelin Jonas
Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
ISBN: 978-91-40-66888-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dunkels Elza
När kan vi tala om nätmobbning
LOCUS, Tidskrift för forskning om barn och ungdomar : 2009 :
Obligatorisk
Schysst på nätet : en pedagogisk handbok om e-mobbning
Engström Carolina, Svanerudh Marie
Stockholm : Friends : cop. 2008 : 37 s. :
Obligatorisk
Läsanvisning: http://friends.se/filearchive/5/5611/Schysst%20p%C3%A5%20n%C3%A4tet.pdf
Granath Thomas
Medieboken. : Manus & dramaturgi för film
2., [omarb.] uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 155 s. :
ISBN: 91-47-07230-X : 493:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Haglund Björn
Traditioner i möte : en kvalitativ studie av fritidspedagogers arbete med samlingar i skolan.
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2004 : 251, [13]s. :
ISBN: 91-7346-519-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Glädje, lek och musik
Håkansson Karin, Kander Sara
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 80 s. :
ISBN: 978-91-27-41378-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ihrskog Maud
Kompisar och kamrater : barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
Växjö : Växjö University Press : 2006 : [6], 191, [6] s. :
urn:nbn:se:vxu:diva-517
ISBN: 91-7636-503-4 z 917636503-4 (skyddsomlag)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Etiska möten i skolan : värdefrågor i samspel mellan yngre skolbarn och deras lärare
Johansson Eva, Johansson Barbro, Elde Anna-Karin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 269 s. (valda delar) :
ISBN: 91-47-05133-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jonsson Rickard
Maskulinitetens kris i skolan? Dominerande och lokala diskurser om skolans protesterande pojkar. Locus nr. 2-3 2010
Stockholms universitet : 2010 :
Obligatorisk
Kinge Emilie
Barnsamtal - den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
Lund : Studentlitteratur : 2008 :
ISBN: 978-91-44-04298-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. :
ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kärrby Gunni (red.)
Skolan möter förskolan och fritidshemmet.
Lund : Studentlitteratur, 2000 ; (Lund : 163 s. :
ISBN: 91-44-01337-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Slåss för det goda! : handbok : uppfostran, ledarskap, konflikter, mobbning, mångkultur, gemensamma värden
Lindell Björn, Christoffersson Ann
Uppsala : Uppsala fortbildning : 2007 : 244 s. :
ISBN: 978-91-974967-0-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Medieresor :b om medier för pedagoger
Olson Kristin, Boreson Cecilia
Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) i samarbete med Myndigheten för skolutveckling och Svenska filminstitutet : 2004 : 204 s. :
ISBN: 91-25-04000-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gemenskap och utanförskap : om marginalisering i skolans värld
Schjellerup Nielsen Helle, Jakobsson Ulrika
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 174 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705319o.jpg
ISBN: 91-47-05319-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Sundsten Bernt
Ta i trä - träslöjdsmetodik för förskola och fritidshem
Sundsten, B : 2002 :
Obligatorisk
Utas Carlsson Karin
Lära leva samman : undervisning i konflikthantering : teori och praktik
[Ny utg.] : Jonstorp : Konfliktlösning i skola och arbete (KSA) : 2001 : 358 s. :
ISBN: 91-631-0567-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Weissenrieder Elisabeth
Skapandets kraft : för kunskap och utveckling
1. uppl. : Stockholm : Runa : 2008 : 173 s. :
ISBN: 978-91-88298-95-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst