"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv, 7,5 hp

Engelskt namn: Leisure-time Centre Perspectives on group Processes and Collaboration

Denna kursplan gäller: 2015-06-15 till 2017-07-30 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE111

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2015-06-10

Innehåll

I kursen studeras teorier om grupprocesser och relationer. Fokus läggs på ledarskapets betydelse för gruppers utveckling inom fritidshemmet. Hur barn utvecklar relationer och fritidshemmets uppgift att förstå och stödja barns relationsskapande behandlas. Pedagogers förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsitua-tioner bland flickor och pojkar studeras och övas med stöd av samtalsmetodik. Inom kursens ram behandlas hur estetiska läroprocesser som bild, musik, drama, dans och rörelse kan omsättas i fritidshemmets pedagogiska verksamhet. Faktorer av betydelse för fritidshemmets samverkan med föräldrar, förskola, förskoleklass och skola behandlas också.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • analysera och problematisera ledarskap och ledarskapets betydelse för gruppers utveckling
  • redogöra för teorier om gruppers utveckling och barns förmåga att skapa relationer
  • diskutera och analysera olika strategier vid konflikthantering
  • reflektera över betydelsen av estetiska läroprocesser i fritidshemmets verksamhet

Färdighet och förmåga

  • tillämpa färdigheter i estetiska läroprocesser lämpliga för fritidshemmens verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • beskriva och diskutera faktorer av betydelse för fritidshemmets samverkan med föräldrar, förskoleklass och skola.

Behörighetskrav

Godkänd på följande kurser: UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskole-poäng. Huvudämne - Barnet och omvärlden 15 hp. Huvudämne - Barnets utveckling och lärande ur ett fritidshemsperspektiv 15 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, workshops, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik.  Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Examination sker genom diskuterande och reflekterande seminarium och individuell skriftlig redovisning om att leda barns relationsskapande och grupputveckling samt genom uppvisade färdigheter och förmågor i kreativ estetisk gestaltning i grupp om kunskaper avseende grupprocesser.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd och eller Underkänd. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgången examination samt ett förnyat examinationstillfälle för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa examinationstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd. Det första förnyade examinationstillfället ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie examinationstillfället har meddelats. För examinationer som genomförs under maj och juni månad får första förnyade examinationstillfället erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för förnyade examinationstillfällen/omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie.

I de fall då examinationer eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för examinationer kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie tillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
 
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
 

 

 

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 25

Dahl Marianne
Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
Fulltext
Obligatorisk

Ihrskog Maud
Kompisar och kamrater: barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
Växjö universitet : 2006 :
Fulltext
Obligatorisk

Kimber Birgitta
Möten med föräldrar, om föräldrasamarbetets möjligheter
Statens folkhälsoinstitut :
Fulltext

Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken
Klerfelt Anna, Qvarsell Birgitta
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 221 s. :
ISBN: 978-91-40-67784-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: kapitel 5, 6, 7, 10 och 11

Ursberg Maria
Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
ISBN: 91-22-01710-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Philgren Ann S
Fritidshemmet
Lund Studentlitteratur : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: sid 65-92 ("Lagarbetet och dess utveckling" av Fröman & Johansson)

Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
Fjällhed Anders, Jensen Mikael
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. :
ISBN: 9789144090924
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 173-192 "Barn, konflikter och konflikthantering" av Jensen

Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 160 s. :
ISBN: 9789144108124
Se Umeå UB:s söktjänst

Maskulinitet på schemat - pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola
Nordberg Marie, Saar Tomas
Liber : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: sid 170-188 ("Skapandets ramar - könskonstruktioner och överskridanden i skolans musik- och bildundervisning") av Saar

Lindqvist Anna
Dans i skolan : om genus, kropp och uttryck
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2010 : 165 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-32496
ISBN: 9789172649682
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 19-36

Artiklar om ca: 100 sidor tillkommer