"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv, 7,5 hp

Engelskt namn: Leisure-time Centre Perspectives on group Processes and Collaboration

Denna kursplan gäller: 2020-08-03 till 2023-08-06 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE111

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2020-02-12

Innehåll

Med stöd av fritidshemspedagogisk forskning studeras teorier om grupprocesser och relationer. Fokus läggs på ledarskapets betydelse för gruppers utveckling inom fritidshemmet. Hur barn utvecklar relationer och fritidshemmets uppgift att förstå och stödja barns relationsskapande behandlas. Pedagogers förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsituationer bland flickor och pojkar studeras och övas med stöd av samtalsmetodik. Inom kursens ram behandlas hur estetiska läroprocesser som bild, musik, drama, dans och rörelse kan omsättas i fritidshemmets pedagogiska verksamhet. Faktorer av betydelse för fritidshemmets samverkan med föräldrar, förskola, förskoleklass och skola behandlas också.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • ur ett fritidshemspedagogiskt perspektiv redogöra för teorier om gruppers utveckling och barns förmåga att skapa relationer
  • beskriva, diskutera och analysera och diskutera olika strategier vid konflikthantering

Färdighet och förmåga

  • tillämpa färdigheter i estetiska läroprocesser lämpliga för fritidshemmens verksamhet
  • beskriva och diskutera faktorer av betydelse för fritidshemmets samverkan med föräldrar, förskoleklass och skola
  • med stöd av fritidshemspedagogisk forskning analysera och problematisera ledarskap och ledarskapets betydelse för gruppers utveckling

Behörighetskrav

Grundlärare som profession (UK) 6 hp. Lärande och undervisning (UK) 7,5 hp. Barnet, omvärlden och fritidshemmets uppdrag 15 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, fallstudier och workshops där kursinnehållet tillämpas i varierade former.
Syftet med undervisningen är att förbereda för fritidslärarens yrkespratik.

Examination

Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier och workshops samt två individuella skriftliga hemtentamen.
 
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och eller underkänd (U).

För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att de skriftliga hemtentamen bedöms med resultatet väl godkänd (VG).

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgången examination samt ett förnyat examinationstillfälle för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa examinationstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
 
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
 
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie tillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2022 vecka 46

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Andishmand Catarina
    Fritidshem eller servicehem? : en etnografisk studie av fritidshem i tre socioekonomiskt skilda områden
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2017 : 257 s. :
    ISBN: 9789173469272
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 212-219. Utdrag kommer finnas tillgängligt på lärplattformen

    Aspelin Jonas
    Lärares relationskompetens : Begreppsdiskussion med stöd i Martin Bubers begrepp ”det sociala” och ”det mellanmänskliga”
    Ingår i:
    Utbildning och demokrati
    Uppsala : Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet : 1992- : 23 : sid. 49-64 :
    Fulltext
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Artikeln kommer att finnas tillgänglig på kurssajten

    Aspelin Jonas
    Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
    ISBN: 9789147129065
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dahl Marianne
    Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
    Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Dahl Marianne
    Fritidspedagogers handlingsrepertoar : pedagogiskt arbete med barns olika relationer
    Växjö : Linnaeus University Press : 2014 : 176 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-37634
    ISBN: 9789187925221
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Philgren Ann S
    Fritidshemmet
    Lund Studentlitteratur : 2011 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Sid 65-92 Fröman, Hans & Johansson, Per Olof (2011). Lagarbete och dess utveckling

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
    Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
    ISBN: 9789151102771
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 2-3 och 5-7 om olika teoretiska konflikthanteringsmodeller. Utgåvan från 2011 fungerar också.

    Hakvoort Ilse
    Bara bråk? Bygg en pyramid
    Pedagogiska magasinet, nr 4, s. 40-45. : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tema: Konflikt, passion och kollision. (s 40-45). http://www.lararnasnyheter.se/page/teman-fran-pedagogiska-magasinet Artikeln kommer att finns på lärplattformen.

    Ihrskog Maud
    Kompisar och kamrater: barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
    Växjö universitet : 2006 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Jensén Mikael
    Barn, konflikter och konflikthantering
    Ingår i:
    Barns livsvillkor
    Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. : sid. 173-192 :
    Obligatorisk

    Sociala relationer i fritidshem
    Lago Lina, Elvstrand Helene
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 328 sidor :
    ISBN: 9789127825376
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En kulturskola för alla - Estetiska ämnen och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv
    Marner Anders, Örtegren Hans
    Myndigheten för skolutveckling : 2003 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Pramling Samuelsson Ingrid
    Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 160 s. :
    ISBN: 9789144108124
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pihlgren Ann S.
    Föräldrasamverkan : att bygga tillit
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 240 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11149-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rum : samhällsvetenskapliga perspektiv
    Rönnlund Maria, Tollefsen Aina
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 206 s. :
    ISBN: 9789147115174
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ursberg Maria
    Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
    Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
    ISBN: 91-22-01710-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 177-230. Utdrag kommer att finnas tillgängligt på lärplattformen.

    Wrethander Bliding Marie
    Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-44-10789-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
    [Stockholm] : Skolverket : [2022] : 262 sidor :
    Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
    ISBN: 9789138327784
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Styrdokument *Artiklar om ca: 100 sidor tillkommer

  • Giltig från: 2022 vecka 31

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Andishmand Catarina
    Fritidshem eller servicehem? : en etnografisk studie av fritidshem i tre socioekonomiskt skilda områden
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2017 : 257 s. :
    ISBN: 9789173469272
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 212-219. Utdrag kommer finnas tillgängligt på lärplattformen

    Aspelin Jonas
    Lärares relationskompetens : Begreppsdiskussion med stöd i Martin Bubers begrepp ”det sociala” och ”det mellanmänskliga”
    Ingår i:
    Utbildning och demokrati
    Uppsala : Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet : 1992- : 23 : sid. 49-64 :
    Fulltext
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Artikeln kommer att finnas tillgänglig på kurssajten

    Aspelin Jonas
    Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
    ISBN: 9789147129065
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dahl Marianne
    Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
    Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Dahl Marianne
    Fritidspedagogers handlingsrepertoar : pedagogiskt arbete med barns olika relationer
    Växjö : Linnaeus University Press : 2014 : 176 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-37634
    ISBN: 9789187925221
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Philgren Ann S
    Fritidshemmet
    Lund Studentlitteratur : 2011 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Sid 65-92 Fröman, Hans & Johansson, Per Olof (2011). Lagarbete och dess utveckling

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
    Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
    ISBN: 9789151102771
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap. 2-3 och 5-7 om olika teoretiska konflikthanteringsmodeller. Utgåvan från 2011 fungerar också.

    Hakvoort Ilse
    Bara bråk? Bygg en pyramid
    Pedagogiska magasinet, nr 4, s. 40-45. : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tema: Konflikt, passion och kollision. (s 40-45). http://www.lararnasnyheter.se/page/teman-fran-pedagogiska-magasinet Artikeln kommer att finns på lärplattformen.

    Ihrskog Maud
    Kompisar och kamrater: barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
    Växjö universitet : 2006 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Jensén Mikael
    Barn, konflikter och konflikthantering
    Ingår i:
    Barns livsvillkor
    Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. : sid. 173-192 :
    Obligatorisk

    Sociala relationer i fritidshem
    Lago Lina, Elvstrand Helene
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 328 sidor :
    ISBN: 9789127825376
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En kulturskola för alla - Estetiska ämnen och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv
    Marner Anders, Örtegren Hans
    Myndigheten för skolutveckling : 2003 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Pramling Samuelsson Ingrid
    Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 160 s. :
    ISBN: 9789144108124
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pihlgren Ann S.
    Föräldrasamverkan : att bygga tillit
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 240 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11149-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rum : samhällsvetenskapliga perspektiv
    Rönnlund Maria, Tollefsen Aina
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 206 s. :
    ISBN: 9789147115174
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ursberg Maria
    Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
    Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
    ISBN: 91-22-01710-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 177-230. Utdrag kommer att finnas tillgängligt på lärplattformen.

    Wrethander Bliding Marie
    Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-44-10789-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Styrdokument *Artiklar om ca: 100 sidor tillkommer

  • Giltig från: 2021 vecka 31

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Andishmand Catarina
    Fritidshem eller servicehem? : en etnografisk studie av fritidshem i tre socioekonomiskt skilda områden
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2017 : 257 s. :
    ISBN: 9789173469272
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 212-219. Utdrag kommer finnas tillgängligt på lärplattformen

    Aspelin Jonas
    Lärares relationskompetens : Begreppsdiskussion med stöd i Martin Bubers begrepp ”det sociala” och ”det mellanmänskliga”
    Ingår i:
    Utbildning och demokrati
    Uppsala : Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet : 1992- : 23 : sid. 49-64 :
    Fulltext
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Artikeln kommer att finnas tillgänglig på kurssajten

    Aspelin Jonas
    Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
    ISBN: 9789147129065
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dahl Marianne
    Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
    Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Dahl Marianne
    Fritidspedagogers handlingsrepertoar : pedagogiskt arbete med barns olika relationer
    Växjö : Linnaeus University Press : 2014 : 176 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-37634
    ISBN: 9789187925221
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Philgren Ann S
    Fritidshemmet
    Lund Studentlitteratur : 2011 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Sid 65-92 Fröman, Hans & Johansson, Per Olof (2011). Lagarbete och dess utveckling

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
    Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
    ISBN: 9789151102771
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap.2-3 om konflikthanteringsmetoderna; NVC, MmE och Medling. (Kap 5-7 referenslitteratur) Utgåvan från 2011 fungerar också

    Hakvoort Ilse
    Bara bråk? Bygg en pyramid
    Pedagogiska magasinet, nr 4, s. 40-45. : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tema: Konflikt, passion och kollision. (s 40-45). http://www.lararnasnyheter.se/page/teman-fran-pedagogiska-magasinet Artikeln kommer att finns på lärplattformen.

    Ihrskog Maud
    Kompisar och kamrater: barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
    Växjö universitet : 2006 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Jensén Mikael
    Barn, konflikter och konflikthantering
    Ingår i:
    Barns livsvillkor
    Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. : sid. 173-192 :
    Obligatorisk

    Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken
    Klerfelt Anna, Qvarsell Birgitta
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 221 s. :
    ISBN: 978-91-40-67784-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar: kapitel 5, 6, 7, 10 och 11

    Sociala relationer i fritidshem
    Lago Lina, Elvstrand Helene
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 328 sidor :
    ISBN: 9789127825376
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Lindqvist Anna
    Dans i skolan : om genus, kropp och uttryck
    Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2010 : 165 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-32496
    ISBN: 9789172649682
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läs: sid 19-36

    Pramling Samuelsson Ingrid
    Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 160 s. :
    ISBN: 9789144108124
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pihlgren Ann S.
    Föräldrasamverkan : att bygga tillit
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 240 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11149-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ursberg Maria
    Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
    Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
    ISBN: 91-22-01710-0
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 177-230. Utdrag kommer att finnas tillgängligt på lärplattformen.

    Wrethander Bliding Marie
    Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 207 sidor :
    ISBN: 978-91-44-10789-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Rohlin Malin
    Meningsskapande fritidshem : studio som arena för multimodalt lärande
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 155 s. :
    ISBN: 9789144083278
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Kap 1-4. Referenslitteratur.

    Styrdokument *Artiklar om ca: 100 sidor tillkommer

  • Giltig från: 2020 vecka 7

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Aspelin Jonas
    Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
    ISBN: 9789147129065
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
    Fjällhed Anders, Jensen Mikael
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. :
    ISBN: 9789144090924
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 173-192 "Barn, konflikter och konflikthantering" av Jensen

    Dahl Marianne
    Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
    Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Pihlgren Ann S.
    Föräldrasamverkan : att bygga tillit
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 240 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11149-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ihrskog Maud
    Kompisar och kamrater: barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
    Växjö universitet : 2006 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Dramabok
    Hägglund Kent, Fredin Kirsten
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 157 s. :
    ISBN: 9789147099955
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken
    Klerfelt Anna, Qvarsell Birgitta
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 221 s. :
    ISBN: 978-91-40-67784-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar: kapitel 5, 6, 7, 10 och 11

    Lindqvist Anna
    Dans i skolan : om genus, kropp och uttryck
    Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2010 : 165 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-32496
    ISBN: 9789172649682
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 19-36

    Maskulinitet på schemat - pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola
    Nordberg Marie, Saar Tomas
    Liber : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: sid 170-188 ("Skapandets ramar - könskonstruktioner och överskridanden i skolans musik- och bildundervisning") av Saar

    Philgren Ann S
    Fritidshemmet
    Lund Studentlitteratur : 2011 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: sid 65-92 ("Lagarbetet och dess utveckling" av Fröman & Johansson)

    Pramling Samuelsson Ingrid
    Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 160 s. :
    ISBN: 9789144108124
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ursberg Maria
    Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
    Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
    ISBN: 91-22-01710-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar om ca: 100 sidor tillkommer