"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv, 7,5 hp

Engelskt namn: Leisure-time Centre Perspectives on group Processes and Collaboration

Denna kursplan gäller: 2017-07-31 till 2020-08-02 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE111

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2016-11-01

Innehåll

I kursen studeras teorier om grupprocesser och relationer. Fokus läggs på ledarskapets betydelse för gruppers utveckling inom fritidshemmet. Hur barn utvecklar relationer och fritidshemmets uppgift att förstå och stödja barns relationsskapande behandlas. Pedagogers förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsitua-tioner bland flickor och pojkar studeras och övas med stöd av samtalsmetodik. Inom kursens ram behandlas hur estetiska läroprocesser som bild, musik, drama, dans och rörelse kan omsättas i fritidshemmets pedagogiska verksamhet. Faktorer av betydelse för fritidshemmets samverkan med föräldrar, förskola, förskoleklass och skola behandlas också.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse

  • analysera och problematisera ledarskap och ledarskapets betydelse för gruppers utveckling
  • redogöra för teorier om gruppers utveckling och barns förmåga att skapa relationer
  • diskutera och analysera olika strategier vid konflikthantering
  • reflektera över betydelsen av estetiska läroprocesser i fritidshemmets verksamhet

Färdighet och förmåga

  • tillämpa färdigheter i estetiska läroprocesser lämpliga för fritidshemmens verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • beskriva och diskutera faktorer av betydelse för fritidshemmets samverkan med föräldrar, förskoleklass och skola

Behörighetskrav

Univ: Godkänd på kurserna: Grundlärare som profession (UK) 6 hp. Lärande och undervisning (UK) 7,5 hp. Barnet, omvärlden och fritidshemmets uppdrag 15 hp. eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, workshops, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik.  Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Examination sker genom diskuterande och reflekterande seminarium och individuell skriftlig redovisning om att leda barns relationsskapande och grupputveckling samt genom uppvisade färdigheter och förmågor i kreativ estetisk gestaltning i grupp om kunskaper avseende grupprocesser.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd och eller Underkänd. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgången examination samt ett förnyat examinationstillfälle för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa examinationstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd. Det första förnyade examinationstillfället ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie examinationstillfället har meddelats. För examinationer som genomförs under maj och juni månad får första förnyade examinationstillfället erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för förnyade examinationstillfällen/omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie.

I de fall då examinationer eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för examinationer kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
 
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie tillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2019 vecka 26

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Aspelin Jonas
    Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
    ISBN: 9789147129065
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
    Fjällhed Anders, Jensen Mikael
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. :
    ISBN: 9789144090924
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 173-192 "Barn, konflikter och konflikthantering" av Jensen

    Dahl Marianne
    Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
    Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Pihlgren Ann S.
    Föräldrasamverkan : att bygga tillit
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 240 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11149-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ihrskog Maud
    Kompisar och kamrater: barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
    Växjö universitet : 2006 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Dramabok
    Hägglund Kent, Fredin Kirsten
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 157 s. :
    ISBN: 9789147099955
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken
    Klerfelt Anna, Qvarsell Birgitta
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 221 s. :
    ISBN: 978-91-40-67784-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar: kapitel 5, 6, 7, 10 och 11

    Lindqvist Anna
    Dans i skolan : om genus, kropp och uttryck
    Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2010 : 165 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-32496
    ISBN: 9789172649682
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 19-36

    Maskulinitet på schemat - pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola
    Nordberg Marie, Saar Tomas
    Liber : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: sid 170-188 ("Skapandets ramar - könskonstruktioner och överskridanden i skolans musik- och bildundervisning") av Saar

    Philgren Ann S
    Fritidshemmet
    Lund Studentlitteratur : 2011 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: sid 65-92 ("Lagarbetet och dess utveckling" av Fröman & Johansson)

    Pramling Samuelsson Ingrid
    Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 160 s. :
    ISBN: 9789144108124
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ursberg Maria
    Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
    Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
    ISBN: 91-22-01710-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar om ca: 100 sidor tillkommer

  • Giltig från: 2018 vecka 31

    Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
    Fjällhed Anders, Jensen Mikael
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. :
    ISBN: 9789144090924
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 173-192 "Barn, konflikter och konflikthantering" av Jensen

    Dahl Marianne
    Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
    Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Pihlgren Ann S.
    Föräldrasamverkan : att bygga tillit
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 240 sidor :
    ISBN: 978-91-44-11149-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ihrskog Maud
    Kompisar och kamrater: barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
    Växjö universitet : 2006 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Kimber Birgitta
    Möten med föräldrar, om föräldrasamarbetets möjligheter
    Statens folkhälsoinstitut :
    Fulltext

    Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken
    Klerfelt Anna, Qvarsell Birgitta
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 221 s. :
    ISBN: 978-91-40-67784-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar: kapitel 5, 6, 7, 10 och 11

    Lindqvist Anna
    Dans i skolan : om genus, kropp och uttryck
    Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2010 : 165 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-32496
    ISBN: 9789172649682
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 19-36

    Maskulinitet på schemat - pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola
    Nordberg Marie, Saar Tomas
    Liber : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: sid 170-188 ("Skapandets ramar - könskonstruktioner och överskridanden i skolans musik- och bildundervisning") av Saar

    Philgren Ann S
    Fritidshemmet
    Lund Studentlitteratur : 2011 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: sid 65-92 ("Lagarbetet och dess utveckling" av Fröman & Johansson)

    Pramling Samuelsson Ingrid
    Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 160 s. :
    ISBN: 9789144108124
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ursberg Maria
    Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
    Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
    ISBN: 91-22-01710-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar om ca: 100 sidor tillkommer

  • Giltig från: 2016 vecka 31

    Dahl Marianne
    Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
    Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Ihrskog Maud
    Kompisar och kamrater: barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
    Växjö universitet : 2006 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Kimber Birgitta
    Möten med föräldrar, om föräldrasamarbetets möjligheter
    Statens folkhälsoinstitut :
    Fulltext

    Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken
    Klerfelt Anna, Qvarsell Birgitta
    1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 221 s. :
    ISBN: 978-91-40-67784-6
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar: kapitel 5, 6, 7, 10 och 11

    Ursberg Maria
    Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
    Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
    ISBN: 91-22-01710-0
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Philgren Ann S
    Fritidshemmet
    Lund Studentlitteratur : 2011 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: sid 65-92 ("Lagarbetet och dess utveckling" av Fröman & Johansson)

    Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
    Fjällhed Anders, Jensen Mikael
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. :
    ISBN: 9789144090924
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 173-192 "Barn, konflikter och konflikthantering" av Jensen

    Pramling Samuelsson Ingrid
    Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 160 s. :
    ISBN: 9789144108124
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Maskulinitet på schemat - pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola
    Nordberg Marie, Saar Tomas
    Liber : 2008 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: sid 170-188 ("Skapandets ramar - könskonstruktioner och överskridanden i skolans musik- och bildundervisning") av Saar

    Lindqvist Anna
    Dans i skolan : om genus, kropp och uttryck
    Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2010 : 165 s. :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-32496
    ISBN: 9789172649682
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Sid 19-36

    Artiklar om ca: 100 sidor tillkommer