"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Grupprocesser och samverkan ur ett fritidshemsperspektiv, 7,5 hp

Engelskt namn: Leisure-time Centre Perspectives on group Processes and Collaboration

Denna kursplan gäller: 2012-09-03 till 2014-06-15 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE111

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Innehåll

I kursen studeras olika teorier om grupprocesser och relationer. Fokus läggs på ledarskapets betydelse för gruppers utveckling inom fritidshemmet. Hur barn utvecklar relationer och fritidshemmes uppgift att förstå och stödja barns relationsskapande behandlas. Pedagogers förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsitua-tioner bland flickor och pojkar studeras och övas med stöd av samtalsmetodik. Inom kursens ram behandlas hur estetiska läroprocesser som bild, musik, drama, dans och rörelse kan omsättas i fritidshemmets pedagogiska verksamhet. Även teoretiska och praktiska tillämpningar av medierikt lärande, mediepedagogik och interaktiva medier ingår. Faktorer av betydelse för fritidshemmets samverkan med föräldrar, förskola, förskoleklass och skola behandlas också.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs skall den studerande kunna Kunskap och förståelse - analysera och problematisera ledarskap och ledarskapets betydelse för gruppers utveckling - redogöra för teorier om gruppers utveckling och barns förmåga att skapa relationer - diskutera och analysera olika strategier vid konflikthantering - reflektera över betydelsen av estetiska läroprocesser i fritidshemmets verksamhet Färdighet och förmåga - tillämpa färdigheter i estetiska läroprocesser lämpliga för fritidshemmens verksamhet - använda och didaktiskt tillämpa interaktiva medier (ex. text, digitalt ljud, dig-tal bild, rörlig bild, virtuella världar, simuleringar) - använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt - beskriva och diskutera faktorer av betydelse för fritidshemmets samverkan med föräldrar, förskola, förskoleklass och skola. - redogöra för och värdera hur medierikt lärande, mediepedagogik och interaktiva medier kan användas för att belysa både barns/elevers och pedagogers förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsituationer

Behörighetskrav

Godkänd på följande kurser: UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskole-poäng. Huvudämne - Barnet och omvärlden 15 hp. Huvudämne - Barnets utveckling och lärande ur ett fritidshemsperspektiv 15 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, laborationer, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obli-gatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan Väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

  • Giltig från: 2013 vecka 35

    Dahl Marianne
    Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
    Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Group Counselling, Strategies and Skills
    Harvill R L, Jacobs E E
    Brooks/Cole PUbl Co : 2006 :
    Obligatorisk

    Ihrskog Maud
    Kompisar och kamrater : barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
    Växjö : Växjö University Press : 2006 : [6], 191, [6] s. :
    urn:nbn:se:vxu:diva-517
    ISBN: 91-7636-503-4 z 917636503-4 (skyddsomlag)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kimber Birgitta
    Möten med föräldrar, om föräldrasamarbetets möjligheter
    http://www.fhi.se/sv/Publikationer/Alla-publikationer/Moten-med-foraldrar--om-foraldrasamarbetets-mojligheter/ :
    Obligatorisk

    Pramling Samuelsson Ingrid
    Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. :
    ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ursberg Maria
    Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
    Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
    ISBN: 91-22-01710-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Philgren Ann S
    Fritidshemmet
    Lund Studentlitteratur : 2011 :
    Obligatorisk

    Artiklar tillkommer

  • Giltig från: 2012 vecka 37

    Dahl Marianne
    Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
    Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Group Counselling, Strategies and Skills
    Harvill R L, Jacobs E E
    Brooks/Cole PUbl Co : 2006 :
    Obligatorisk

    Ihrskog Maud
    Kompisar och kamrater : barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
    Växjö : Växjö University Press : 2006 : [6], 191, [6] s. :
    urn:nbn:se:vxu:diva-517
    ISBN: 91-7636-503-4 z 917636503-4 (skyddsomlag)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kimber Birgitta
    Möten med föräldrar, om föräldrasamarbetets möjligheter
    http://www.fhi.se/sv/Publikationer/Alla-publikationer/Moten-med-foraldrar--om-foraldrasamarbetets-mojligheter/ :
    Obligatorisk

    Pramling Samuelsson Ingrid
    Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. :
    ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ursberg Maria
    Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
    Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
    ISBN: 91-22-01710-0
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar

    Joäo Gomes Maria
    Blogs: A Teaching Resource and a Pedagogical Strategy
    Universidade do Minho, Portugal :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: migomes@jep.umionho.pt

    Group blogs: Documenting collaborative drama processes
    Robyn Philip, Charles Darwin University, Nicholls Jennifer, Macquarie University
    Australasian Journal of Educational Technology 2009, 25(5) 683-699 :
    Obligatorisk

  • Giltig från: 2012 vecka 36

    Skapa dialog med föräldrarna : integration i praktiken
    Alfakir Nabila, Lindberg Torgny
    1. uppl. : Hässelby : Runa : 2004 : 135 s. :
    ISBN: 91-88298-73-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Aronsson Karin
    Barns världar - barns bilder
    Stockholm : Natur och kultur : 1997 : 279, [1] s. :
    ISBN: 91-27-06767-X (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Aspelin Jonas
    Sociala relationer och pedagogiskt ansvar
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 168 s. :
    ISBN: 978-91-40-66888-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Dunkels Elza
    När kan vi tala om nätmobbning
    LOCUS, Tidskrift för forskning om barn och ungdomar : 2009 :
    Obligatorisk

    Schysst på nätet : en pedagogisk handbok om e-mobbning
    Engström Carolina, Svanerudh Marie
    Stockholm : Friends : cop. 2008 : 37 s. :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: http://friends.se/filearchive/5/5611/Schysst%20p%C3%A5%20n%C3%A4tet.pdf

    Granath Thomas
    Medieboken. : Manus & dramaturgi för film
    2., [omarb.] uppl. : Malmö : Liber : 2003 : 155 s. :
    ISBN: 91-47-07230-X : 493:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Haglund Björn
    Traditioner i möte : en kvalitativ studie av fritidspedagogers arbete med samlingar i skolan.
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2004 : 251, [13]s. :
    ISBN: 91-7346-519-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Glädje, lek och musik
    Håkansson Karin, Kander Sara
    1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2008 : 80 s. :
    ISBN: 978-91-27-41378-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Ihrskog Maud
    Kompisar och kamrater : barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
    Växjö : Växjö University Press : 2006 : [6], 191, [6] s. :
    urn:nbn:se:vxu:diva-517
    ISBN: 91-7636-503-4 z 917636503-4 (skyddsomlag)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Etiska möten i skolan : värdefrågor i samspel mellan yngre skolbarn och deras lärare
    Johansson Eva, Johansson Barbro, Elde Anna-Karin
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 269 s. (valda delar) :
    ISBN: 91-47-05133-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Jonsson Rickard
    Maskulinitetens kris i skolan? Dominerande och lokala diskurser om skolans protesterande pojkar. Locus nr. 2-3 2010
    Stockholms universitet : 2010 :
    Obligatorisk

    Kinge Emilie
    Barnsamtal - den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter
    Lund : Studentlitteratur : 2008 :
    ISBN: 978-91-44-04298-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pramling Samuelsson Ingrid
    Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
    Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 160 s. :
    ISBN: 978-91-7227-574-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kärrby Gunni (red.)
    Skolan möter förskolan och fritidshemmet.
    Lund : Studentlitteratur, 2000 ; (Lund : 163 s. :
    ISBN: 91-44-01337-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Slåss för det goda! : handbok : uppfostran, ledarskap, konflikter, mobbning, mångkultur, gemensamma värden
    Lindell Björn, Christoffersson Ann
    Uppsala : Uppsala fortbildning : 2007 : 244 s. :
    ISBN: 978-91-974967-0-4 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Medieresor :b om medier för pedagoger
    Olson Kristin, Boreson Cecilia
    Stockholm : Sveriges utbildningsradio (UR) i samarbete med Myndigheten för skolutveckling och Svenska filminstitutet : 2004 : 204 s. :
    ISBN: 91-25-04000-6 (inb.)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gemenskap och utanförskap : om marginalisering i skolans värld
    Schjellerup Nielsen Helle, Jakobsson Ulrika
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 174 s. :
    http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705319o.jpg
    ISBN: 91-47-05319-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Sundsten Bernt
    Ta i trä - träslöjdsmetodik för förskola och fritidshem
    Sundsten, B : 2002 :
    Obligatorisk

    Utas Carlsson Karin
    Lära leva samman : undervisning i konflikthantering : teori och praktik
    [Ny utg.] : Jonstorp : Konfliktlösning i skola och arbete (KSA) : 2001 : 358 s. :
    ISBN: 91-631-0567-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Weissenrieder Elisabeth
    Skapandets kraft : för kunskap och utveckling
    1. uppl. : Stockholm : Runa : 2008 : 173 s. :
    ISBN: 978-91-88298-95-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst