Engelskt namn: Leisure-time Centre Perspectives on group Processes and Collaboration
Denna kursplan gäller: 2020-08-03 till 2023-08-06 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2023-08-07
Kursplan för kurser med start mellan 2020-08-03 och 2023-08-06
Kursplan för kurser med start mellan 2017-07-31 och 2020-08-02
Kursplan för kurser med start mellan 2015-06-15 och 2017-07-30
Kursplan för kurser med start mellan 2014-06-16 och 2015-06-14
Kurskod: 6PE111
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16
Reviderad av: Prefekten, 2020-02-12
Med stöd av fritidshemspedagogisk forskning studeras teorier om grupprocesser och relationer. Fokus läggs på ledarskapets betydelse för gruppers utveckling inom fritidshemmet. Hur barn utvecklar relationer och fritidshemmets uppgift att förstå och stödja barns relationsskapande behandlas. Pedagogers förhållningssätt och strategier i förhållande till konfliktsituationer bland flickor och pojkar studeras och övas med stöd av samtalsmetodik. Inom kursens ram behandlas hur estetiska läroprocesser som bild, musik, drama, dans och rörelse kan omsättas i fritidshemmets pedagogiska verksamhet. Faktorer av betydelse för fritidshemmets samverkan med föräldrar, förskola, förskoleklass och skola behandlas också.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Grundlärare som profession (UK) 6 hp. Lärande och undervisning (UK) 7,5 hp. Barnet, omvärlden och fritidshemmets uppdrag 15 hp eller motsvarande.
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, fallstudier och workshops där kursinnehållet tillämpas i varierade former.
Syftet med undervisningen är att förbereda för fritidslärarens yrkespratik.
Examinationer sker individuellt och i grupp via muntliga seminarier och workshops samt två individuella skriftliga hemtentamen.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och eller underkänd (U).
För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att de skriftliga hemtentamen bedöms med resultatet väl godkänd (VG).
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgången examination samt ett förnyat examinationstillfälle för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa examinationstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie tillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Andishmand Catarina
Fritidshem eller servicehem? : en etnografisk studie av fritidshem i tre socioekonomiskt skilda områden
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2017 : 257 s. :
ISBN: 9789173469272
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 212-219. Utdrag kommer finnas tillgängligt på lärplattformen
Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens : Begreppsdiskussion med stöd i Martin Bubers begrepp det sociala och det mellanmänskliga
Ingår i:
Utbildning och demokrati
Uppsala : Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet : 1992- : 23 : sid. 49-64 :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: Artikeln kommer att finnas tillgänglig på kurssajten
Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
ISBN: 9789147129065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahl Marianne
Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Dahl Marianne
Fritidspedagogers handlingsrepertoar : pedagogiskt arbete med barns olika relationer
Växjö : Linnaeus University Press : 2014 : 176 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-37634
ISBN: 9789187925221
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Philgren Ann S
Fritidshemmet
Lund Studentlitteratur : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Sid 65-92 Fröman, Hans & Johansson, Per Olof (2011). Lagarbete och dess utveckling
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
ISBN: 9789151102771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 2-3 och 5-7 om olika teoretiska konflikthanteringsmodeller. Utgåvan från 2011 fungerar också.
Hakvoort Ilse
Bara bråk? Bygg en pyramid
Pedagogiska magasinet, nr 4, s. 40-45. : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tema: Konflikt, passion och kollision. (s 40-45). http://www.lararnasnyheter.se/page/teman-fran-pedagogiska-magasinet
Artikeln kommer att finns på lärplattformen.
Ihrskog Maud
Kompisar och kamrater: barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
Växjö universitet : 2006 :
Fulltext
Obligatorisk
Jensén Mikael
Barn, konflikter och konflikthantering
Ingår i:
Barns livsvillkor
Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. : sid. 173-192 :
Obligatorisk
Sociala relationer i fritidshem
Lago Lina, Elvstrand Helene
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 328 sidor :
ISBN: 9789127825376
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En kulturskola för alla - Estetiska ämnen och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv
Marner Anders, Örtegren Hans
Myndigheten för skolutveckling : 2003 :
Fulltext
Obligatorisk
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 160 s. :
ISBN: 9789144108124
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pihlgren Ann S.
Föräldrasamverkan : att bygga tillit
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 240 sidor :
ISBN: 978-91-44-11149-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rum : samhällsvetenskapliga perspektiv
Rönnlund Maria, Tollefsen Aina
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 206 s. :
ISBN: 9789147115174
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ursberg Maria
Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
ISBN: 91-22-01710-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 177-230. Utdrag kommer att finnas tillgängligt på lärplattformen.
Wrethander Bliding Marie
Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 207 sidor :
ISBN: 978-91-44-10789-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
[Stockholm] : Skolverket : [2022] : 262 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327784
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Styrdokument *Artiklar om ca: 100 sidor tillkommer
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Andishmand Catarina
Fritidshem eller servicehem? : en etnografisk studie av fritidshem i tre socioekonomiskt skilda områden
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2017 : 257 s. :
ISBN: 9789173469272
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 212-219. Utdrag kommer finnas tillgängligt på lärplattformen
Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens : Begreppsdiskussion med stöd i Martin Bubers begrepp det sociala och det mellanmänskliga
Ingår i:
Utbildning och demokrati
Uppsala : Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet : 1992- : 23 : sid. 49-64 :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: Artikeln kommer att finnas tillgänglig på kurssajten
Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
ISBN: 9789147129065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahl Marianne
Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Dahl Marianne
Fritidspedagogers handlingsrepertoar : pedagogiskt arbete med barns olika relationer
Växjö : Linnaeus University Press : 2014 : 176 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-37634
ISBN: 9789187925221
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Philgren Ann S
Fritidshemmet
Lund Studentlitteratur : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Sid 65-92 Fröman, Hans & Johansson, Per Olof (2011). Lagarbete och dess utveckling
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
ISBN: 9789151102771
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap. 2-3 och 5-7 om olika teoretiska konflikthanteringsmodeller. Utgåvan från 2011 fungerar också.
Hakvoort Ilse
Bara bråk? Bygg en pyramid
Pedagogiska magasinet, nr 4, s. 40-45. : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tema: Konflikt, passion och kollision. (s 40-45). http://www.lararnasnyheter.se/page/teman-fran-pedagogiska-magasinet
Artikeln kommer att finns på lärplattformen.
Ihrskog Maud
Kompisar och kamrater: barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
Växjö universitet : 2006 :
Fulltext
Obligatorisk
Jensén Mikael
Barn, konflikter och konflikthantering
Ingår i:
Barns livsvillkor
Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. : sid. 173-192 :
Obligatorisk
Sociala relationer i fritidshem
Lago Lina, Elvstrand Helene
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 328 sidor :
ISBN: 9789127825376
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
En kulturskola för alla - Estetiska ämnen och läroprocesser i ett mediespecifikt och medieneutralt perspektiv
Marner Anders, Örtegren Hans
Myndigheten för skolutveckling : 2003 :
Fulltext
Obligatorisk
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 160 s. :
ISBN: 9789144108124
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pihlgren Ann S.
Föräldrasamverkan : att bygga tillit
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 240 sidor :
ISBN: 978-91-44-11149-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rum : samhällsvetenskapliga perspektiv
Rönnlund Maria, Tollefsen Aina
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2016 : 206 s. :
ISBN: 9789147115174
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ursberg Maria
Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
ISBN: 91-22-01710-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 177-230. Utdrag kommer att finnas tillgängligt på lärplattformen.
Wrethander Bliding Marie
Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 207 sidor :
ISBN: 978-91-44-10789-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Styrdokument *Artiklar om ca: 100 sidor tillkommer
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Andishmand Catarina
Fritidshem eller servicehem? : en etnografisk studie av fritidshem i tre socioekonomiskt skilda områden
Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2017 : 257 s. :
ISBN: 9789173469272
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 212-219. Utdrag kommer finnas tillgängligt på lärplattformen
Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens : Begreppsdiskussion med stöd i Martin Bubers begrepp det sociala och det mellanmänskliga
Ingår i:
Utbildning och demokrati
Uppsala : Pedagogiska institutionen, Uppsala universitet : 1992- : 23 : sid. 49-64 :
Fulltext
Obligatorisk
Läsanvisning: Artikeln kommer att finnas tillgänglig på kurssajten
Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
ISBN: 9789147129065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dahl Marianne
Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Dahl Marianne
Fritidspedagogers handlingsrepertoar : pedagogiskt arbete med barns olika relationer
Växjö : Linnaeus University Press : 2014 : 176 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-37634
ISBN: 9789187925221
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Philgren Ann S
Fritidshemmet
Lund Studentlitteratur : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Sid 65-92 Fröman, Hans & Johansson, Per Olof (2011). Lagarbete och dess utveckling
Konflikthantering i professionellt lärarskap
Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
ISBN: 9789151102771
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap.2-3 om konflikthanteringsmetoderna; NVC, MmE och Medling.
(Kap 5-7 referenslitteratur) Utgåvan från 2011 fungerar också
Hakvoort Ilse
Bara bråk? Bygg en pyramid
Pedagogiska magasinet, nr 4, s. 40-45. : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tema: Konflikt, passion och kollision. (s 40-45). http://www.lararnasnyheter.se/page/teman-fran-pedagogiska-magasinet
Artikeln kommer att finns på lärplattformen.
Ihrskog Maud
Kompisar och kamrater: barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
Växjö universitet : 2006 :
Fulltext
Obligatorisk
Jensén Mikael
Barn, konflikter och konflikthantering
Ingår i:
Barns livsvillkor
Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. : sid. 173-192 :
Obligatorisk
Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken
Klerfelt Anna, Qvarsell Birgitta
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 221 s. :
ISBN: 978-91-40-67784-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: kapitel 5, 6, 7, 10 och 11
Sociala relationer i fritidshem
Lago Lina, Elvstrand Helene
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 328 sidor :
ISBN: 9789127825376
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindqvist Anna
Dans i skolan : om genus, kropp och uttryck
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2010 : 165 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-32496
ISBN: 9789172649682
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Läs: sid 19-36
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 160 s. :
ISBN: 9789144108124
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pihlgren Ann S.
Föräldrasamverkan : att bygga tillit
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 240 sidor :
ISBN: 978-91-44-11149-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ursberg Maria
Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
ISBN: 91-22-01710-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 177-230. Utdrag kommer att finnas tillgängligt på lärplattformen.
Wrethander Bliding Marie
Inneslutning och uteslutning : barns relationsarbete i skolan
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 207 sidor :
ISBN: 978-91-44-10789-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rohlin Malin
Meningsskapande fritidshem : studio som arena för multimodalt lärande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 155 s. :
ISBN: 9789144083278
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1-4. Referenslitteratur.
Styrdokument *Artiklar om ca: 100 sidor tillkommer
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Aspelin Jonas
Lärares relationskompetens : vad är det? : hur kan den utvecklas?
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 157 sidor :
ISBN: 9789147129065
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
Fjällhed Anders, Jensen Mikael
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 216 s. :
ISBN: 9789144090924
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 173-192 "Barn, konflikter och konflikthantering" av Jensen
Dahl Marianne
Barns sociala liv på fritidshemmet. : En studie om praktikgemenskaper och alliansbildning i egenstyrda aktiviteter
Göteborgs universitet : GUPEA : 2011 : 154 s. :
Fulltext
Obligatorisk
Pihlgren Ann S.
Föräldrasamverkan : att bygga tillit
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 240 sidor :
ISBN: 978-91-44-11149-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ihrskog Maud
Kompisar och kamrater: barns och ungas villkor för relationsskapande i vardagen
Växjö universitet : 2006 :
Fulltext
Obligatorisk
Dramabok
Hägglund Kent, Fredin Kirsten
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 157 s. :
ISBN: 9789147099955
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken
Klerfelt Anna, Qvarsell Birgitta
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 221 s. :
ISBN: 978-91-40-67784-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar: kapitel 5, 6, 7, 10 och 11
Lindqvist Anna
Dans i skolan : om genus, kropp och uttryck
Umeå : Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet : 2010 : 165 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-32496
ISBN: 9789172649682
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 19-36
Maskulinitet på schemat - pojkar, flickor och könsskapande i förskola och skola
Nordberg Marie, Saar Tomas
Liber : 2008 :
Obligatorisk
Läsanvisning: sid 170-188 ("Skapandets ramar - könskonstruktioner och överskridanden i skolans musik- och bildundervisning") av Saar
Philgren Ann S
Fritidshemmet
Lund Studentlitteratur : 2011 :
Obligatorisk
Läsanvisning: sid 65-92 ("Lagarbetet och dess utveckling" av Fröman & Johansson)
Pramling Samuelsson Ingrid
Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 160 s. :
ISBN: 9789144108124
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ursberg Maria
Det möjliga mötet : en studie av fritidspedagogers förhållningssätt i samspel med barngrupper inom skolbarnsomsorgen.
Stockholm : Almqvist&Wiksell International, 1996 ; (Malmö : ems) : [8], 259 s. :
ISBN: 91-22-01710-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar om ca: 100 sidor tillkommer