"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bedömning för lärande i fritidshem (UK), 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Assessment for Learning

Denna kursplan gäller: 2013-01-21 till 2013-01-27 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE115

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Innehåll

I kursen behandlas olika former av bedömningar som summativa, formativa däribland den individuella utvecklingsplanen (IUP) eller icke formaliserade samt norm och kriterierelaterade bedömningar. Dessutom belyses hur utbildningssystemets syn på bedömningars syfte, fokus, former och konsekvenser har förändrats över tid. Utformning och tillämpning av skolans nuvarande betygsystem granskas och prövas i förhållande till ett praktiskt estetiskt ämne. Vidare problematiseras begreppet bedömning och vilken innebörd det har inom olika skolverksamheter. Det kan innebära värdera eller granska något, att uppskatta och göra en avvägning, att avge ett omdöme, utvärdera eller betygsätta någon eller något. Olika bedömningsformer som är relevanta i fritidspedagogens yrkesutövning introduceras. I kursen betonas vikten av dokumentation, utvärdering och analys för utveckling av enskilda elever i förhållande till fritidshemmets/skolans mål. Olika former av underlag för skriftliga omdömen, föräldrasamtal, individuella utvecklingsplaner och åtgärdsprogram behandlas. IUP som metod för dokumentation av elevers lärande som formativ bedömning samt underlag för kommunikation och samarbete mellan fritidshem/skola och vårdnadshavare studeras och bearbetas. Dessutom studeras fritidshemmets ansvar att upprätta kvalitetsredovisningar utifrån systematiska och kontinuerliga utvärderingar. Hur kvalitetskriterier kan tillämpas för pedagogiska bedömningar granskas, med sikte på att säkerställa tillförlitliga, relevanta, rättssäkra och etiskt försvarbara kvalitetsredovisningar. I kursen studeras även hur fritidspedagogers kompetensutveckling kan genomföras och vad som krävs för att de skall kunna utföra sina uppgifter på ett professionellt sätt i en föränderlig kontext. Begreppen kompetens och kompetensutveckling analyseras. Pedagogers ansvar att kontinuerligt identifiera behov av fortbildning och kompetensutveckling i sin yrkesverksamhet belyses. Dessutom behandlas fritidhemmets ansvar att utforma verksamheten för barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans än andra barn. En övergripande kompetens uppföljning genomförs genom metareflektion i de studerandes individuella utvecklingsplaner (IUP) och portfolio.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna Kunskap och förståelse - redovisa nuvarande betygssystem i förhållande till kursplanens mål inom ett praktiskt /estetiskt ämne - redogöra för och analysera fritidhemmets uppdrag att systematiskt och kontinuerligt utvärdera, bedöma och utveckla verksamheten - redogöra för IUP som metod för dokumentation och formativ bedömning elevers utveckling Färdighet och förmåga - analysera kursplanemål och föreslå lämpliga bedömningsformer inom ett praktiskt /estetiskt ämne - redovisa ett dokumenterat underlag i form av ett skriftligt omdöme, individuell utvecklingsplan och/eller åtgärdsprogram - diskutera och problematisera fritidspedagogers behov av kontinuerlig fortbildning och kompetensutveckling - med stöd av interaktiva medier (ex. text, digital bild, digitalt ljud, virtuella världar, simuleringar) dokumentera, analysera och kommunicera lärsituationer/lärprocesser - diskutera hur elevers IUP kan kommuniceras i samarbete med vårdnadshavare - tillämpa metareflektion för att, utifrån lärandeteori och bedömningsteori, utvärdera sin egen och elevers lärprocesser - använda digital portfolio för dokumentation och utvärdering av den egna lärprocessen med avseende på kursens förväntade studieresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt - diskutera relationen mellan utbildningsmål, undervisning och bedömning - diskutera och analysera hur specialpedagogiskt stöd kan utformas för barn i fritidshem och skola - problematisera begreppet bedömning utifrån olika skolverksamheter - problematisera det syfte IUP ges i styrdokument i relation till den funktion den får i skolan samt den påverkan IUP kan ha på lärarens roll och elevens utveckling

Behörighetskrav

Godkänd på följande kurser: UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng. VFU II- Att undervisa 6 hp samt genomgången UK II - Kunskap, undervisning och lärande II, 10 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, fallstudier, praktiska tilllämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Dessutom nyttjas digital portfolio för kontinuerlig uppföljning. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs. Fortsatt kompetensuppföljning En uppföljning av det övergripande reflektionsarbetet som initieras i kursen VFU II där de studerande i sin IUP, med utgångspunkt i de tidigare formulerade målen i UK I, genomfört en nulägesanalys och därefter utifrån kursmålen i VFU II respektive UK II formulerat konkretiserade mål för sitt eget lärande. Under arbetet med kurserna inom UK II samlar de studerande dokumentation, arbetsuppgifter, examinationer i sina respektive portfolios. I UK II:s slutskede genomför de studerande, i sin IUP, en metareflektion av sitt eget lärande utifrån hela portfolions innehåll, sina formulerade förkunskaper i IUP, kursmål samt lärande- och bedömningsteorier

Examination

Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U). Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen. Tillgodoräknande Tillgodoräknande av delar av kurs beslutas av betygsättande lärare. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av kanslichefen för Umeå School of Education. Blankett för ansökan www.umu.se/blankett/SA

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 4

Andersson Birgit
Introducing assessment into Swedish leisure-time centres- pedagogues`attitudes and practices
In Education Inquiry Volume 1. No 3 : 2010 :
Obligatorisk

An integrated summery of the research literature and implications for a new theory of formative assessment. In H.L.Andtade & G.J.Cizek (Eds), Handbook of formative assessment (pp18-40).
New York, NY: Routledge : 2010 :
Obligatorisk

Bedömning i och av skolan : praktik, principer, politik
Folke-Fichtelius Maria, Lundahl Christian
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB : 2010 : 318 s. :
ISBN: 978-91-44-05681-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bergquist Siv
Att möta barn i behov av särskilt stöd
5., [aktualiserade] uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 248 s. :
ISBN: 91-47-05194-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Black P. J.q (Paul Joseph)
Assessment for learning : putting it into practice
Buckingham : Open Univ. Press : 2003. : 135 s. :
ISBN: 0-335-21298-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Värdera och utvärdera
Brohult Grethel, Lindberg Stefan F., Thors Hugosson Christina
Stockholm : Lärarförb:s förl. : 2003 : 128 s. :
ISBN: 91-85096-85-7 (korr.) : 298:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Finns fritids? : en utvärdering av kvalitet i fritidshem
Stockholm : Skolverket : b Liber distribution : 2000 : 77 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=598
Obligatorisk

Individuella utvecklingsplaner med skriftliga omdömen i grund-skolan – implementeringsinsatser
Skolverket : 2010 :
Obligatorisk

Kvalitet i fritidshem. Kvalitetsgranskning Rapport 2010:3
Skolinspektionen : 2010 :
Obligatorisk

Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
ISBN: 9789185545308
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Pedagogisk bedömning - Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindberg Viveca (red), Lindström Lars (red)
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2008 :
Obligatorisk

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Självvärdering : vad har skolan att vinna?
MacBeath John, McGlynn Archie, Wadensjö Patricia
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2005 : 172 s. :
ISBN: 91-85096-96-2 (korr.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Siljehag Eva
Igenkännande och motkraft : förskole- och fritidspedagogikens betydelse för specialpedagogiken : en deltagarorienterad studie
Stockholm : Institutionen för individ, omvärld och lärande, Lärarhögskolan i Stockholm : 2007 : 240 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-7185
ISBN: 978-91-7155-546-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Skolverket
Författningskommentarer för likvärdig bedömning och betygsättning
Stockholm : Skolverket : 2009 : 35 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2207
Obligatorisk

Skolverket
Kvalitetsredovisning :allmänna råd och kommentarer
Stockholm: Fritzes : 2006 :
Obligatorisk

Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
Hult Agneta, Olofsson Anders
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 253 s. :
ISBN: 978-91-27-12198-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vad påverkar resultaten i svensk grundskola : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer
Skolverket : 2009 :
Obligatorisk

Vallberg Roth Ann-Christine
Att stödja och styra barns lärande- tidig bedömning och dokumentation I Skolverket (2010) Perspektiv på barndom och barns lärande. En kunskapsöversikt om kunskap och lärande i förskolan och grundskolans tidigare år
Skolverket : 2010 :
Obligatorisk

Individuella utvecklingsplaner som fenomen i tiden, samhället och skolan
Vallberg Roth Ann-Crisitne, Månsson Annika
Utbildning & Demokrati, 15(3), pp. 31–60. : 2006 :
http://www.oru.se/Extern/Forskning/Forskningsmiljoer/HumUS/Utbildning_och_Demokrati/Tidskriften/2006/Nr_3/Vallberg_Mansson.pdf
Obligatorisk

Moberger Britta
Vi värderar kvalitet : om självvärdering och lärares utvecklingsarbete
Stockholm : Lärarförbundet : 2005 : 50 s. :
http://www.lararforbundet.se/web%5Cshop2.nsf/webDescription/E07CE16FD6F9BC29C125700700439579/$file/Pdf.pdf
Obligatorisk