Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.
Engelskt namn: Assessment for Learning
Denna kursplan gäller: 2013-12-16 till 2014-12-14 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2016-01-04
Kursplan för kurser med start mellan 2014-12-15 och 2016-01-03
Kursplan för kurser med start mellan 2013-12-16 och 2014-12-14
Kursplan för kurser med start mellan 2013-02-04 och 2013-12-15
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-28 och 2013-02-03
Kurskod: 6PE115
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16
Reviderad av: Prefekten, 2013-12-16
I kursen studeras fritidshemmets ansvar att systematiskt och kontinuerligt utvärdera, bedöma och utveckla fritidshemmet i enlighet med målen av verksamheten. Fritidshemmets arbete med att kvalitetssäkra sin verksamhet bearbetas utifrån olika ansatser och modeller. Hur kvalitetskriterier kan tillämpas för pedagogiska bedömningar bearbetas i kursen. Begreppet bedömning och dess innebörd problematiseras i relation till olika skolverksamheter. Summativa, formativa samt norm och kriterierelaterade bedömningar behandlas ingående. Dessutom belyses hur utbildningssystemets syn på bedömningars syfte, fokus, former och konsekvenser har förändrats över tid. Utformning och tillämpning av skolans nuvarande betygsystem granskas och prövas i förhållande till ett praktiskt estetiskt ämne.
Vikten av dokumentation, utvärdering och analys för utveckling av enskilda elever i förhållande till skolans mål betonas och olika former av underlag för kommunikation och samarbete mellan fritidshem, skola och vårdnadshavare studeras och bearbetas. Här läggs ett särkilt fokus på individuella utvecklingsplaner.
I kursen studeras även hur kompetensutveckling för grundlärare i fritidshem kan genomföras och vad som krävs för att dessa skall kunna utföra sina uppgifter på ett professionellt sätt i en föränderlig kontext. Här behandlas aktionsforskning som ett verktyg för detta ändamål och för att utveckla fritidsverksamheten.
Dessutom behandlas dokumentation av elever som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans än andra elever, och olika underlag och planer som kan förekomma i sammanhanget samt hur dessa kan kommuniceras med vårdnadshavare.
För godkänd kurs ska den studerande kunna
Kunskap och färdigheter
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Godkänd på följande kurser: UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng. VFU II- Att undervisa 6 hp samt genomgången UK II - Kunskap, undervisning och lärande II, 10 hp eller motsvarande.
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, fallstudier, praktiska tilllämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
Examination sker genom skriftliga, muntliga och digitala redovisningar samt genom uppvisade färdigheter och förmågor. Betyget för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är betygsatta. Hel kurs betygsätts enligt betygsskalan väl godkänd (VG), godkänd (G) och underkänd (U).
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänt särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Ett omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov.
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
Studerande som underkänts två gånger på kursen, har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses till examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Andersson Birgit
Nya fritidspedagoger - I spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer
Umeå Universitet : 2013 :
Obligatorisk
Bergquist Siv
Att möta barn i behov av särskilt stöd
5., [aktualiserade] uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 248 s. :
ISBN: 91-47-05194-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kvalitet i fritidshem. Kvalitetsgranskning Rapport 2010:3
Skolinspektionen : 2010 :
Obligatorisk
Kvalitet i fritidshem : allmänna råd och kommentarer
Stockholm : Skolverket : 2007 : 39 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1727 z Fulltext
ISBN: 9789185545308
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Pedagogisk bedömning - Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindberg Viveca (red), Lindström Lars (red)
Stockholm : Stockholms universitets förlag : 2008 :
Obligatorisk
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Mårell-Olsson Eva
Att göra lärandet synligt? : individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation
Umeå : Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2012 : 240, 21 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-59420
ISBN: 978-91-7459-456-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Planering och genomförande av undervisningen : för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
Stockholm : Skolverket : 2011 : 45 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
Obligatorisk
Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
Hult Agneta, Olofsson Anders
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 253 s. :
ISBN: 978-91-27-12198-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vad påverkar resultaten i svensk grundskola : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer
Skolverket : 2009 :
Obligatorisk
Vallberg Roth Ann-Christine
Att stödja och styra barns lärande- tidig bedömning och dokumentation I Skolverket (2010) Perspektiv på barndom och barns lärande. En kunskapsöversikt om kunskap och lärande i förskolan och grundskolans tidigare år
Skolverket : 2010 :
Obligatorisk
Perspektiv på barndom och barns lärande : en kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år
Stockholm : Skolverket : 2010 : 239 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2393
ISBN: 978-91-86529-08-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Moberger Britta
Vi värderar kvalitet : om självvärdering och lärares utvecklingsarbete
Stockholm : Lärarförbundet : 2005 : 50 s. :
http://www.lararforbundet.se/web%5Cshop2.nsf/webDescription/E07CE16FD6F9BC29C125700700439579/$file/Pdf.pdf
Obligatorisk
Selghed Bengt
Betygen i skolan : kunskapssyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 220 s. :
ISBN: 978-91-47-10027-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket : 2012 : 52 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-78-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Wiliam Dylan
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
ISBN: 9789144083698
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen: Allmänna råd med kommentarer
Stockholm, Skolverket : 2013 :
ISBN: 978-91-7559-072-1
Obligatorisk
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album
Artiklar om ca 100 sidor tillkommer
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-06916-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Den svårfångade reflektionen
Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-03700-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Nylund Monica
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 103 s. :
ISBN: 978-91-977615-5-0
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompetensuppföljning i lärarutbildningen - Proffessionell utvecklingsplan och portfolio
Lundberg Gun, Mårtell-Olsson Eva
Umeå School of Education : 2011 :